printlogo


در نشست فعالان اقتصادی کرمان با کنسول قزاقستان،مطرح شد
«کشت فراسرزمینی» زمینه همکاری مشترک کرمان و قزاقستان
«کشت فراسرزمینی» زمینه همکاری مشترک کرمان و قزاقستان
کد خبر: 1126
در نشست رئیس اتاق کرمان و جمعی از مدیران و فعالان اقتصادی استان با کنسول قزاقستان، کشت فراسرزمینی، مهمترین مورد برای همکاری مشترک اقتصادی بین کرمان و این کشور عنوان شد.رئیس اتاق کرمان در این نشست به ظرفیت های فراوان اقتصادی استان اشاره کرد و گفت: از دیدگاه ما قزاقستان از نظر اقتصادی کشوری بسیار مهم است و 25 شرکت و فعال اقتصادی کرمان با کشور قزاقستان، مبادلات تجاری دارند.

سیدمهدی طبیب زاده، با تاکید بر اینکه استان کرمان قصد دارد صادرات دو میلیارد دلاری خود را به 10 میلیارد دلار برساند، افزود: استان کرمان در سال 96 حدود 54 میلیون دلار صادرات به قزاقستان داشته که عمده آن مربوط به پسته بوده است.
وی تصریح کرد: صادرات کرمان به قزاقستان می تواند در محصولاتی مانند خرما، صنایع فرآوری خرما و محصولات گلخانه‌ای نیز  باشد که برای حل مشکل ناشی از انتقال ارز، می توان از روش تهاتر و واردات محصولاتی مانند روغن خام، گندم، گوشت، برخی مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز در حوزه کشاورزی، استفاده کرد. طبیب زاده، به امضای تفاهم نامه بین ایران و کشورهای اوراسیا و آغاز اجرای آن از ششم آبان ماه جاری اشاره کرد و ادامه داد: به دلیل اینکه قزاقستان یکی از کشورهای مهم اوراسیاست اتاق کرمان برای توسعه مبادلات تجاری با این کشورها، میز اوراسیا را تشکیل داده است.

طبیب زاده، اظهار کرد: کرمان به دلیل نزدیکی به بندرعباس و برخورداری از بزرگراه‌ها و جاده‌های مواصلاتی، مکان خوبی برای ترانزیت کالا از شمال و جنوب ایران به قزاقستان و برعکس خواهد بود. رئیس اتاق کرمان خاطرنشان کرد: کشورهای اتحادیه اوراسیا از جمله قزاقستان می تواند از مقاصد مورد نظر برای کالاهای ایران و کرمان باشد و کرمان نیز به دلیل برخی محدودیت ها مانند کم آبی نیاز به کالاهای تولیدی قزاقستان مانند برخی محصولات کشاورزی دارد.

وی بیان کرد: اتاق کرمان برای توسعه صادرات برنامه ریزی کرده و امیدواریم این نشست آغازی برای فعالیت های اقتصادی بین کرمان و قزاقستان باشد. طبیب زاده افزود: امکان تولید بیشتر کالاهای مبادله شده بین ایران و قزاقستان، در کرمان وجود دارد و به جز محصولات کشاورزی، کرمان می تواند در تولید انرژی و تکنولوژی انرژی های تجدیدپذیر و حوزه معدن به ویژه در اکتشاف و فرآوری معادن سرب و روی با قزاقستان روابط اقتصادی داشته باشد.

در ادامه این نشست رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: در استان کرمان 800 هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی، یک چهارم باغ های ایران، دو هزار و 400 هکتار کشت گلخانه‌ای، بیشترین تولید رطب مضافتی ایران، تولید گل و گلاب و گیاهان دارویی وجود دارد. عباس سعیدی، در رابطه با محصولات مربوط به کشت های فراسرزمینی افزود: کرمان نیازمند محصولاتی مانند کلزا، علوفه، ذرت، گندم، جو و یونجه است و چنانچه شرایط فراهم باشد سرمایه گذاران و کشاورزان ما آمادگی لازم برای سرمایه گذاری و کشت در قزاقستان را دارند. 

رئیس کنسولگری قزاقستان در ایران نیز در ادامه این نشست ضمن ابراز خشنودی از حضور در کرمان و دریافت اطلاعات از ظرفیت های این استان گفت: برای کشت های مورد نیاز استان کرمان برنامه ریزی خواهیم کرد. دولتعلی نیسان، خاطرنشان کرد: افتتاح راه آهن بزرگ قزاقستان، ترکمنستان و ایران می تواند پل ارتباطی خوبی برای افزایش صادرات باشد و کنسولگری قزاقستان که افتتاح شده می تواند به افزایش روابط اقتصادی مناسب بین دو کشور کمک کند.

وی با بیان اینکه قزاقستان کشوری پهناور است، ادامه داد: این کشور دارای آب و هوای مناسب برای کشاورزی است و امیدواریم بتوانیم کرمان را به اقتصاد قزاقستان وصل کنیم. نیسان، افزود: ترانزیت کالا به غرب چین و غرب اروپا با عبور از قزاقستان انجام می شود و می توان گفت 70 درصد صادرات چین از طریق کشور ما صورت می گیرد که ایران و کرمان می تواند از این فرصت استفاده کند.

رئیس کنسولگری قزاقستان در ایران به بیان برخی ظرفیت های موجود در کشور قزاقستان پرداخت و تصریح کرد: جایگاه نخست تولید داخلی در بین کشورهای آسیای میانه، حمایت و دفاع از سرمایه گذاران خارجی، محیط کسب و کار مناسب و شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مطلوب، کشوری استراتژیک و با قومیت های بسیار را از جمله عوامل مثبت برای سرمایه گذاری در قزاقستان عنوان کرد.

نیسان، از آغاز فعالیت مرکز حمایت از سرمایه گذاران بین المللی در قزاقستان خبر داد و گفت: شرایط مناسب از جمله دستمزد ماهانه 420 دلار برای کارگران، سرمایه گذاری در قزاقستان را در رقابت با روسیه و چین، جذاب تر می کند. وی با بیان اینکه برای توسعه روابط اقتصادی با کرمان و ایران تلاش می کنیم، ادامه داد: در حال حاضر در حال بررسی احداث سیلوهایی در بندرعباس برای نگهداری گندم تولیدی قزاقستان با هدف صادرات به کشورهای خلیج فارس هستیم.

گفتنی است در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی به بیان نظرات خود در رابطه با بازار قزاقستان پرداختند.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1126