printlogo


افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی گوهران در سفر رییس جمهور به کرمان؛
سرمایه‌گذاری 280 میلیون یورویی برای دو بلوک «گوهران»
سرمایه‌گذاری 280 میلیون یورویی برای دو بلوک «گوهران»
کد خبر: 1128
مجری طرح‌های نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی در نشستی خبری اظهار داشت: واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی گوهران در روز دوشنبه هفته جاری توسط رئیس جمهوری به بهره برداری می رسد.

 امیر دودابی نژاد، مجری طرح نیروگاه های خصوصی شرکت برق حرارتی  با اشاره به اینکه فاز بخار نیروگاه سیکل ترکیبی گوهران به ظرفیت 160 مگاوات دوشنبه این هفته توسط رئیس جمهور افتتاح می‌شود، گفت: فاز گاز نیروگاه سیکل ترکیبی گوهران در زمستان سال 96 افتتاح شد. بنابراین از آن روز تاکنون ضمن بهره‌برداری از واحدهای گاز مشغول تکمیل واحد بخار این نیروگاه بودیم به همین منظور این واحد بخار 22 تیرماه امسال به شبکه سراسری سنکرون و متصل شد. 
وی با بیان اینکه این نیروگاه دو واحد 166 مگاواتی گازی دارد که زمستان سال 96 افتتاح شد گفت: راندمان بخش گاز نیروگاه گوهران 34 درصد است و راندمان کل بلوک پس از افتتاح بخش بخار به 49 درصد خواهد رسید. 
دودابی‌نژاد با اشاره به اینکه مصرف گاز طبیعی این نیروگاه 45 هزار متر مکعب در ساعت است گفت: اگر قرار باشد از سوخت دوم برای این نیروگاه استفاده شود گازوئیل به میزان 45 هزار لیتر در ساعت مصرف خواهد شد.
مجری طرح نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه نوع سرمایه‌گذاری صورت گرفته که بخش عمده آن را پوشش می‌دهد از طریق فاینانس شرکت مپنا انجام شده است اظهار  داشت: 200 مگاوات از 492 مگاوات افتتاح شده با شرکت برق حرارتی قرارداد خرید تضمینی دارند که شرکت برق حرارتی به صورت تضمینی این 200 مگاوات را خریداری می‌کند و مابقی نیز به مصرف واحدهای صنعتی خود مجموعه یا سایر واحدها می‌رسد.

* صرفه‌جویی 250 میلیون مترمکعبی مصرف گاز
وی خاطرنشان کرد: برای این نیروگاه و تکمیل واحد بخار 250 میلیون مترمکعب سوخت گاز در سال صرفه‌جویی می‌شود. 
دودابی‌نژاد افزود: 16 هزار مگاوات ظرفیت‌ نیروگاه‌های گازی کشور است که هنوز واحد بخار آنها افتتاح نشده است. 
مجری طرح نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی در پاسخ به این سوال که چه میزان اعتبار برای افتتاح واحدهای بخار نیاز است گفت: در ماده 12 قانون رفع موانع تولید، امکاناتی از سوی قانون‌گذار پیش‌بینی شده است. بر این مبنا در صورتی که سرمایه‌گذاری برای واحدهای بخار انجام شود هزینه سرمایه‌گذاری از محل صرفه‌جویی سوخت قابل پرداخت است و این یک جریان خوبی خواهد بود. 
وی افزود: سازوکارهای این موضوع پیش‌بینی شده است اما تا تکمیل آن فاصله داریم اما موضوعی که باید به آن اذعان داشت این است که قطعا اجرای این قانون منافع خوبی برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

* سرمایه‌گذاری 280 میلیون یورویی برای دو بلوک گوهران
همچنین در این نشست حسنعلی تقی‌زاده مدیرعامل انرژی تابان هور با اشاره به اینکه با هدف تامین انرژی مورد نیاز واحدهای صنعتی گلگهر و با ظرفیت 1500 واحد مطالعات لازم انجام شد گفت: در فاز 3 نیروگاه به ظرفیت 500 مگاوات و سه بلوک 500 مگاواتی برنامه‌ریزی شد تا احداث و اجرا شود.وی افزود: بلوک اول که همان 500 مگاوات است احداث شده و وارد مدار بهره‌برداری قرار گرفت و یک واحد بخار 160 مگاواتی مانده است که به بهره‌برداری خواهد رسید. تقی‌زاده با بیان اینکه واحدهای گاز نیروگاه گوهران دو سال است که به مرحله تجاری رسیده است اظهار داشت: واحد گازی نیروگاه گوهران ابتدای مهرماه به بهره‌برداری تجاری رسید. وی خاطرنشان کرد: حجم سرمایه‌گذاری دو بلوک اول نیروگاه گوهران 280 میلیون یورو بود که 70 درصد آن را شرکت مپنا فاینانس کرده است. 
به گفته تقی‌زاده بلوک یک یا همان فاز یک نیروگاه به میزان 500 مگاوات از نوع کلاس E بوده است که راندمان آن 48 درصد است. 

* مذاکره با سرمایه‌گذار روس برای فاینانس گوهران
مدیرعامل انرژی تابان هور ادامه داد: مذاکرات اولیه با مپنا و آنسالدو ایتالیا انجام شده است و قرار است مذاکرات فاینانس با اسکیم بانک روسیه برای بلوک دو به میزان 300 میلیون یورو انجام شود که البته با این درخواست موافقت شده است. پس اگر شرکت برق حرارتی کمک کند می‌توانیم بلوک دو این نیروگاه را زودتر شروع کنیم. 
به گفته وی بلوک سه نیز مطالعات آن انجام شده است و بعد از اجرای بلوک دو بلوک سه را شروع خواهیم کرد. 
وی تاکید کرد: برای احداث بلوک دو نیروگاه مپنا در اولویت قرار دارد اما اگر نتواند کلاس F را به ما بدهد مجبور هستیم از آنسالدو ایتالیا برای این منظور استفاده کنیم. 
مدیرعامل انرژی تابان هور با اشاره به اینکه شرکت آنسالدو ایتالیا یک ویژگی خاصی دارد گفت: بعد از اینکه تحریم‌ها شدت بیشتری گرفت به دلیل اینکه یک تجربه خوبی در همکاری با شرکت آنسالدو برای نیروگاه هریس داشتیم چرا که تمامی تجهیزات نیروگاه بخار هریس را علی رغم تحریم‌ها به ما تحویل داد. 
وی افزود: سیاست ایتالیایی‌ها در مورد تحریم‌ها اینگونه است که آنها تجهیزات را می‌دهند اما فقط باید ارز را به آنها برسانیم. 

ویژگی‌های پست بلافصل نیروگاه گوهران
در ادامه مجید دبیران، مدیر عامل شرکت گوهر انرژی سیرجان با اشاره به پست بلافصل نیروگاه سیکل ترکیبی گوهران اظهار کرد:  وجه تمایز این نیروگاه اتصال به شبکه سراسری برق کشور است و از طریق پست بلافصل می‌تواند انرژی مورد نیاز کارخانجات گل گهر را تامین کند. مساحت این پست ۳۰ هکتار بوده و قابلیت اتصال به سه بلوک سیکل ترکیبی را دارد.
به گفته وی ارزش این پست در حال حاضر بالغ بر ۳۶۰ میلیارد تومان است و ساخت آن حدود دو سال طول کشید.

براساس اطلاعات شرکت برق نیروی حرارتی، سرمایه گذاران نیروگاه، گهر انرژی سیرجان، معدنی و صنعتی گل گهر، سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات ، سرمایه گذاری امید و سنگ آهن گهر زمین هستند.     

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1128