printlogo


معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد
انتقاد از پرداختی بانک‌های کرمان در تسهیلات تبصره ۱۸
انتقاد از پرداختی بانک‌های کرمان در تسهیلات تبصره ۱۸
کد خبر: 1314
معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در زمینه تبصره ۱۸ اکنون پول در بانک ها داریم و پرداختی از شهریورماه خوب انجام شده اما پرداختی بانک های استان کرمان اصلا قابل قبول نیست و در پرداخت تسهیلات رونق تولید نیاز است سرعت استان کرمان بیشتر بشود و بانک های استان باید منابعشان را بیاورند.

"سعید زرندی" صبح امروز در جلسه بررسی مشکلات خودروسازان استان کرمان اظهار کرد: اصلی ترین دغدغه واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری نقدینگی است و این موضوع در سطوح مختلف کشور و در جلسات اقتصادی کشور با حضور رییس جمهور مطرح و تا حدی تدابیر اتخاذ شده. هرچند مشکلات کشور و موضوعات درآمدی در این زمینه تاثیر گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه بخشی منابع بانکی است که عمدتا بانک ها اکنون گرفتار هستند، افزود: براساس تحلیل های ما در سال جاری صنعت کشور به ۳۶۱ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش و حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان سرمایه ثابت نیاز دارد.

زرندی تصریح کرد: سیستم بانکی اعلام می کند که سال قبل ۲۰۹ هزار میلیارد تومان به حوزه صنعت و معدن و حوزه تجارت پرداخت کرده اما آنچه که بانک مرکزی اعلام می کند، اعتباراتی است که داده و این دغدغه خیلی جدی شده و وزارت صمت از سیستم بانکی تقاضا دارد به داد این موضوع برسد و در جلسه با معاون اول رییس جمهور گزارش ارائه و موارد مطرح شد.

معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه اعتقاد بر این است عدد سیستم بانکی تا پایان سال به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برسد، گفت: یک راه، در قانون بودجه ۹۷ وجود داشت که بد نبود و آن بند الف تبصره ۱۸ بوده که تا امروز ۳۹۰۰ میلیارد تومان در بانک های موردنظر تامین اعتبار شده و تا یک هفته آینده نیز ۱۰۰۰ میلیارد تومان دیگر اضافه می شود و یارانه این تسهیلات را نیز به بانک ها می دهیم و در واقع وام ها به نوعی یارانه ای است.

وی افزود: در رونق تولید و تبصره ۱۸ امضای استاندار را مبنای معرفی به بانک گذاشته ایم تا استاندار بانک های استان را پای کار بیاورد.

زرندی اظهار کرد: در زمینه تبصره ۱۸ اکنون پول در بانک ها داریم و پرداختی از شهریورماه خوب انجام شده اما پرداختی بانک های استان کرمان اصلا قابل قبول نیست و در پرداخت تسهیلات رونق تولید نیاز است سرعت استان کرمان بیشتر بشود و بانک های استان باید منابعشان را بیاورند.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اتفاق خوبی که در استان کرمان می افتد، انتقال منابع شرکت های بزرگ به داخل استان است اما اگر قرار است منابع را بیاوریم و بانک ها نخواهند تسهلات بدهند، فایده ای ندارد.

وی افزود: در جلسه با معاون اول رییس جمهور، رییس کل بانک مرکزی قول داده ۶۰ هزار میلیارد تومان(از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان) منابع به برخی صنایع خاص به عنوان صنایع پیشران اختصاص بدهند که بالاخره ردیف ۵۰ هزار میلیارد تومانی مشخص و به همه بانک ها اعلام شده و قرار است در بازه زمانی شش ماهه بحث را جمع کنیم.

زرندی اظهار کرد: اگر صنایع پیشران تامین مالی بشوند، می توانند در صنایع دیگر رونق ایجاد کنند و در این زمینه خانواده محصولات شیمیایی پتروشیمی، غذایی آشامیدنی، ماشین آلات و تجهیزات، لاستک و پلاستیک، نساجی و پوشاک، فلزات و ... را در زمره صنایع پیشران اعلام کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه سیستم بانکی ما گرفتار است، تصریح کرد: نقدینگی در کشور وجود دارد اما چگونه باید آن را به سمت تولید بیاوریم؟ در این زمینه از یک ماه قبل دفتر تامن مالی را ایجاد و کار را برای استفاده از بازار سرمایه از شرکت های بزرگ آغاز کرده‌ایم.

معاون وزیر صت با تاکید بر اینکه باید از ابزارهای نوین استفاده کنیم، گفت: سیستم بانکی توان پرداخت عدد را به خودروسازان ندارد و باید بخشی از بانک ها و بخشی از بازار سرمایه استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه چند سال دیگر باید بانک ها را نیز کمک کنیم، اظهار کرد: بازار سرمایه ادبیات جدیدی برای ما در کشور است.

زرندی گفت: ۷۷ هزار واحد صنعتی در کشور داریم که هدفگذاری کرده ایم ۱۰۰ شرکت بزرگ برای تامین مالی با ابزارهای نوین ورود کنند و واحدهای استان کرمان که استان صنعتی و معدنی با پتانسیل خوب است، می توانند این ادبیات جدید را با سیستم بانکی پیش ببرند.

وی تصریح کرد: توقع می رود در سال رونق تولید بانک ها همکاری بیشتری داشته باشند.

محمدجواد فدائی استاندار کرمان نیز در این جلسه گفت: در تسهیلات تبصره ۱۸ از سهم بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومانیِ استان کرمان، ۳۲ میلیارد تومان پرداخت شده و سوال این است چرا وضعیت اینگونه است و مشکل کار کجاست؟

وی افزود: کمیته پنج نفره متشکل از استانداری، اتاق بازرگانی، بانک، متقاضی و دستگاه اجرایی را داشته ایم و باید صورتجلسات ارائه شود که ۲۷۶ میلیارد تومان معرفی به بانک چه مشکلی داشته و چرا موفق به دریافت تسهلات نشده اند؟

فدائی بیان کرد: متاسفانه مشکل فرهنگی وجود دارد که اگر به یک بانک یا دستگاه اجرایی اعتراض کنیم، برای متقاضی بدتر می شود که این مشکل مربوط به زمان کنونی نیست و از ۵۰ سال قبل وجود داشته است.

به گزارش ایسنا، از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این جلسه اعلام شد که در تسهیلات تبصره ۱۸ مبلغ ۲۷۷ میلیارد تومان به سیستم بانکی معرفی شده و پرداختی ۳۲ میلیارد تومان بوده و رتبه ۱۸ کشور را داریم.

همچنین اعلام شد در تسهیلات رونق تولید نیز بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان معرفی به بانک و عمدتا خودروسازان بوده که تاکنون پرداختی ۱۷.۷ میلیارد تومان است.

براساس این گزارش در این جلسه مشکلات شرکت های خودروسازی استان کرمان مورد بررسی قرار گرفت.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1314