printlogo


تداوم افت تولید در خودروسازی‌خصوصی؛
نبض تولید همچنان در «کرمان موتور» می زند
نبض تولید همچنان در «کرمان موتور»  می زند
کد خبر: 1344
در بین خودروسازان بخش‌خصوصی بیشترین تیراژ طی ۹ماه امسال به «کرمان موتور» تعلق گرفته است. بنابر آمار اعلامی، این شرکت تا پایان آذر امسال ۱۱ هزار و ۵۵۹ دستگاه انواع محصولات سواری را مونتاژ کرده‌ تا در مقایسه با ۹ماه سال گذشته، بیش از ۶۳ درصد افت تیراژ را تجربه کند. این شرکت همچنین در آذر امسال در مجموع ۸۲۳ دستگاه تیراژ داشته تا جزو معدود شرکت‌های بخش خصوصی باشد که در این ماه فعال بوده است.
در شرایطی که آمارها نشان می‌دهد روند تولید در خودروسازی نیمه‌دولتی کشور رو به بهبود است، خودروسازان خصوصی با افت شدید تیراژ دست و پنجه نرم می‌کنند. بنابر آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تیراژ خودروسازان بخش خصوصی تا پایان آذر امسال به ۲۱ هزار و ۵۱۹ دستگاه رسیده که از افت ۷۳ درصدی تولید خصوصی‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد. به عبارت بهتر، خودروسازان خصوصی در ۹ ماه امسال به اندازه تقریبا یک‌چهارم مدت مشابه سال گذشته محصول سواری به تولید رسانده‌اند. با توجه به تولید کل خودروهای سواری در کشور طی ۹ ماه امسال، سهم محصولات بخش خصوصی از تیراژ کلی به کمتر از ۵/ ۳ درصد نزول کرده است. به عبارت بهتر، خصوصی‌ها تا پایان آذر امسال تنها یک بیست‌و‌نهم از کل تیراژ خودروهای سواری کشور را تولید کرده‌اند. آمارها نشان می‌دهد ۶ شرکت کارمانیا، صنعت خودروی آذربایجان، سازه‌های خودرو دیار، عظیم خودرو، سیف خودرو و ریگان خودرو هیچ تولیدی در آذرماه امسال نداشته و عملا تعطیل شده‌اند.

در بین خودروسازان بخش‌خصوصی اما بیشترین تیراژ طی ۹ماه امسال به کرمان موتور تعلق گرفته است. بنابر آمار اعلامی، این شرکت تا پایان آذر امسال ۱۱ هزار و ۵۵۹ دستگاه انواع محصولات سواری را مونتاژ کرده‌ تا در مقایسه با ۹ماه سال گذشته، بیش از ۶۳ درصد افت تیراژ را تجربه کند. این شرکت همچنین در آذر امسال در مجموع ۸۲۳ دستگاه تیراژ داشته تا جزو معدود شرکت‌های بخش خصوصی باشد که در این ماه فعال بوده است.در بین محصولات تولیدی توسط کرمان موتور، دیگر خبری از هیوندایی نیست و به نظر می‌رسد مونتاژ مدل‌های اکسنت، النترا و آی۲۰ این خودروساز کره‌ای در کرمان متوقف شده است. طبق آمار منتشره کرمان موتوری‌ها در آذر ماه لیفان نیز مونتاژ نکرده‌اند تا این محصول هم به جمع حذف‌شده‌ها بپیوندد. بیشتر تولیدات کرمان موتور در ۹ ماه امسال به مدل‌های مختلف جک تعلق داشته و در این بین، مدل S۵ رکورددار است. دیگر خودروساز بخش خصوصی یعنی گروه بهمن نیز طی ۹ ماه امسال هزار و ۶۱۹ دستگاه محصول را به تولید رسانده است. این آمار نشان می‌دهد گروه بهمن در مقایسه با ۹ ماه سال گذشته بالغ بر ۷۸ درصد افت تیراژ را به خود می‌بیند. اگر آمار آذر ماه گروه بهمن را هم در نظر بگیریم، تنها مزدا۳ و هاوال را مونتاژ کرده و دیگر خبری از بسترن نیست. بهمنی‌ها اما در ۹ ماه امسال، هزار و ۵۷ دستگاه مزدا۳ مونتاژ کرده‌اند تا این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، نزدیک به ۳۱ درصد کاهش تیراژ را تجربه کند. هاوال و بسترن نیز به ترتیب تیراژی ۱۴۵ و ۴۱۷ دستگاهی در ۹ ماه امسال داشته‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۹۰ درصد افت را نشان می‌دهد. از گروه بهمن بگذریم و به «مدیران خودرو» برویم، شرکتی که محصولاتی از برند چینی «چری» مونتاژ می‌کند. بنابر آمار موجود، این شرکت در آذر ماه فعال بوده و دو هزار و ۱۱۷ دستگاه محصول را مونتاژ کرده است. مدیران خودرو اما تا پایان آذر ۶هزار و ۸۴۹ دستگاه تیراژ داشته که نسبت به ۹ ماه سال گذشته ۸۱ درصد افت را نشان می‌دهد. پرتیراژترین محصول مونتاژی مدیران خودرو در ۹ ماه امسال، آریزو۵ بوده و لقب کم‌تیراژترین نیز نصیب تیگو۵ شده است.

سری هم به دیگر خودروسازان بخش خصوصی بزنیم و ببینیم آنها چه افت‌و‌خیزی در تولید طی ۹ ماه امسال داشته‌اند. در این بین، «صنعت خودروی آذربایجان» که به مونتاژ محصولات ام‌جی چین مشغول بود، در آذر ماه تعطیل بوده و هیچ تولیدی نداشته است. این شرکت تنها ۱۳۵ دستگاه تیراژ در ۹ ماه امسال داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت ۹۶ درصدی را نشان می‌دهد. از کارمانیا دیگر خودروساز بخش خصوصی نیز خبر می‌رسد این شرکت در ۹ ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با افت بیش از ۹۰درصدی مواجه شده و تیراژی تنها ۷۹ دستگاهی داشته است. کارمانیا که محصولات BYD چین را در ایران مونتاژ می‌کرد، در آذر امسال هیچ تولیدی نداشته و به نظر می‌رسد BYD ایران را ترک کرده است. بنابر آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، دیگر شرکت بخش خصوصی به نام «خودروسازان بم» هم در ۹ ماه امسال تیراژی ۴۹۷ دستگاهی را از خود به جا گذاشته است. با توجه به این رقم، «خودروسازان‌بم» در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، بیش از ۷۱ درصد افت تولید را به خود می‌بیند. این شرکت یک محصول از جیلی چین را مونتاژ می‌کند و در آذر ماه تنها ۱۴۵ دستگاه تیراژ داشته است.

از بم که بگذریم، دیگر خودروساز بخش خصوصی به نام ریگان خودرو نیز در ۹ ماه امسال تیراژی ۳۹۸ دستگاهی را از خود به جا گذاشته و افتی تقریبا ۷۳ درصدی را تجربه کرده است. این شرکت که محصولی به نام کوپا را مونتاژ می‌کرد، در آذر ماه هیچ تولیدی نداشته است. از سوی دیگر، سازه‌های خودرو دیار نیز که محصولی به نام سابرینا متعلق به گریت‌وال چین را مونتاژ می‌کرد، طی ۹ ماه امسال ۱۶۷ دستگاه تیراژ داشته است. این شرکت در آذر امسال هیچ محصولی را به تولید نرسانده و به نظر می‌رسد تعطیل شده است. در نهایت دو شرکت عظیم خودرو و سرمایه‌گذاری بایک نیز فعالیتی در آذر امسال نداشته‌اند و عملا تعطیل شده به حساب می‌آیند. در آمار ۹ ماهه اما تیراژ ۶۵ دستگاهی برای سازه‌های خودرو دیار به ثبت رسیده و عظیم خودرو نیز فقط ۴۴ دستگاه فوتون و هن‌تنگ را مونتاژ کرده است.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1344