printlogo


یک اقتصاددان،پیش بینی کرد
کسری ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه در سال آینده
کسری ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه در سال آینده
کد خبر: 1374
استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: عدد مصارف هزینه ای لایحه بودجه ۹۹ نیز بیش از بودجه اصلاحی ۹۸ است و به خاطر تورم ناشی از افزایش ۱۵ درصدی حقوق ها و افزایش کالاهایی از جمله بنزین، برق و ...، از لحاظ قیمت های واقعی، بودجه انقباضی است که شاید دولت بتواند این را مدیریت کند.

دکتر"حسین مهرابی"رییس دانشگاه فنی و حرفه ای استان کرمان درباره لایحه بودجه ۹۹ اظهار کرد: ارقام بودجه علاوه بر فروش نفت، در بخش های دیگر درآمدی از جمله مالیات، فروش اوراق مشارکت و ... نیز تحقق پیدا نمی کند و در حالت نه بدبینانه و نه خوشبینانه دولت حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه در سال آینده پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه روش های تامین این عدد(کسری) خیلی مهم است که دولت چگونه بخواهد تامین کند، افزود: درباره عدد فروش نفت نیز فکر می کنم ارقام ذکر شده به دلیل اثر روانی تحریم هاست و می خواهند از این عدد برداشت سیاسی بکنند که می توانیم نفت را بفروشیم. هر چند عدد کوچک تر است و خودشان می دانند و می خواهند به عنوان ابزار سیاسی استفاده کنند.

مهرابی تصریح کرد: عدد مصارف هزینه ای لایحه بودجه ۹۹ نیز بیش از بودجه اصلاحی ۹۸ است و به خاطر تورم ناشی از افزایش ۱۵ درصدی حقوق ها و افزایش کالاهایی از جمله بنزین، برق و ...، از لحاظ قیمت های واقعی، بودجه انقباضی است که شاید دولت بتواند این را مدیریت کند.

این استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان کرد: دولت کسری بودجه را یا باید با استقراض از بانک مرکزی جبران کند که این کار تورم ایجاد کرده و یک نوع مالیات پنهان است که اقشار کم درآمد یا متوسط پرداخت می کنند و روی طبقات کم درآمد فشار می آورد.

وی افزود: از سوی دیگر اگر شرایط سخت شود، شرکت ها در تولید و مالیات دهی به مشکل برمی خورند و عدد مالیات محقق نمی شود و در نتیجه سیکل معیوبی به وجود می آید.

مهرابی اظهار کرد: از سوی دیگر کاهش وابستگی بودجه به نفت محاسنی دارد و یکسری جلوی ریخت و پاش‌های دولت را می گیرد اما به لحاظ عملیاتی بودجه ۹۹ مشکلات زیادی دارد و در عمل اشکالات زیادی پیدا می شود.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای استان کرمان در ادامه گفت: اینکه بودجه نفت را به طرح های عمرانی وصل کنند خوب است ولی اگر نفت فروش نرود و طرح ها متوقف شود، شاید در دو سه سال اول به چشم نیاید اما در ادامه ساختمان ها و جاده ها مستهلک شده و هزینه ها افزایش پیدا می کند.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1374