printlogo


پورابراهیمی با اشاره به مصوبه مالیاتی کمیسیون تلفیق،مطرح کرد
تلنگری برای حرکت به سوی توسعه پایه های مالیاتی
تلنگری برای حرکت به سوی توسعه پایه های مالیاتی
کد خبر: 1433
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تصمیم کمیسیون تلفیق نمونه‌ای از اخذ مالیات از پایه‌های جدید مالیاتی است، گفت: عدم اخذ مالیات بر مجموع درآمد موجب شده اشخاص متمول،مالیات پرداخت نکرده و عملاً معافیت مالیاتی پنهانی برای آنها ایجاد شود.

محمدرضا پور ابراهیمی ، با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99 برای دریافت مالیات از مساکن با ارزش بالای 10 میلیارد تومان و خودروها با ارزش بالای یک میلیارد تومان، گفت: اخذ مالیات و باز توزیع منابع باید با رویکرد عادلانه همراه باشد، در نظام اقتصادی دنیا حدود۷۰ درصد از درآمد مالیاتی از دارایی افراد ثروتمند -که در نظام توزیع و فعالیت اقتصادی نیز بالاترین درآمدها را دارند- تأمین می‌شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سایر کشورها بنگاه‌های اقتصادی کمترین مالیات را می‌پردازند، افزود: در سایر کشورها افراد ثروتمند بالاترین مالیات‌ها را پرداخت می‌کنند اما در ایران ساختار وارونه است به این معنا که بنگاه‌های اقتصادی مالیات بالایی پرداخت می‌کنند و ثروتمندان نقشی در تامین درآمدهای مالیاتی ندارند زیرا پایه‌های مالیاتی مربوط به آنها تعریف نشده است.

معافیت پنهان ثروتمندان از پرداخت مالیات به دلیل نبود پایه‌های مالیاتی

وی با بیان اینکه مالیات بر مجموع درآمد یکی از مهم ترین پایه های مالیاتی است که در حال حاضر نظام اقتصادی از این ظرفیت استفاده نمی‌کند، اظهار کرد: عدم اخذ مالیات بر مجموع درآمد موجب شده اشخاص متمول مالیات پرداخت نکرده و عملاً معافیت مالیاتی پنهانی برای آنها ایجاد شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مالیات بر عایدی، املاک، ارز، طلا و... نمونه هایی از پایه‌های مالیاتی است که دنیا برای ایجاد منابع مالی برای اداره کشور از آن استفاده می‌کند اما به دلیل نبود این پایه‌های مالیاتی در ایران ثروتمندان جامعه از پرداخت مالیات معاف هستند.

پورابراهیمی با بیان اینکه مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ مبنی بر اخذ مالیات از مالکان خانه‌های لاکچری وخودروهای لوکس گامی برای شروع اخذ مالیات از پردرآمدها است، تصریح کرد:البته در صورتی که به دنبال کار جامع هستیم باید اخذ مالیات را در قالب پایه‌های مالیاتی کارشناسی کرده و افراد مشمول این موضوع شناسایی شود.

اخد مالیات از ثروتمندان و هزینه کرد آن برای دهک‌های کم‌درآمد براساس عدالت اجتماعی است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اخد مالیات از ثروتمندان و هزینه کرد آن برای دهک‌های کم‌درآمد براساس عدالت اجتماعی و قوانین نظام اقتصادی است.

وی گفت: پیشنهاد کارشناسان اقتصادی مبنی بر اخذ مالیات از خودروهای بیش از سیصد میلیون و خانه‌های بیش از ۵ میلیارد تومان را می‌توان در طرح جامع مالیاتی بررسی کرد زیرا وضع پایه‌ مالیاتی به کارشناسی دقیقی نیاز دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مصوبه کمیسیون تلفیق را تلنگر و مقدمه‌ای برای اخذ مالیات از پردرآمدها دانست و ادامه داد: تصمیم کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99 نمونه‌ای از پایه‌های جدید مالیاتی است./

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1433