printlogo


مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران اعلام کرد
پنجمین همایش بزرگداشت روز ملی آب، 13 اسفند برگزار می­‌شود
پنجمین همایش بزرگداشت روز ملی آب، 13 اسفند برگزار می­‌شود
کد خبر: 1445
پنجمین همایش بزرگداشت روز ملی آب با شعار «آب، تغییر اقلیم، مسئولیت اجتماعی» و با توجه به شعار روز جهانی آب در سال 2020 (Water and Climate Change) سه‌شنبه 13 اسفند 98 مصادف با نوروز آب‌ها و روز ملی آب در اتاق ایران برگزار خواهد شد.

دبیرخانه دائمی همایش بزرگداشت روز ملی آب، مستقر در مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران امسال نیز طبق سنت سال‌های قبل اقدام به برگزاری همایش روز ملی آب در 13 اسفندماه، مصادف با نوروز آب‌ها می‌کند.

در این همایش با هدف بزرگداشت روز ملی آب در فضائی صمیمانه، دلسوزانه و یکسان به ارائه نظرها و دیدگاه‌های مختلف نسبت به ارزیابی اقدامات انجام شده در زمینه مدیریت آب و محیط‌زیست کشور پرداخته می‌شود.

از جمله مهم‌ترین اهداف و دستاوردهای همایش شناسایی خلاقیت‌ها، ابتکارات و نوآوری‌ها در راستای ارتقاء مدیریت منابع آب، قدردانی از پیشگامان و چهره‌های خدمتگزار آب و تقویت روحیه امید نسبت به امکان‌پذیر بودن رفع بحران آب است.

در چهار سال گذشته بهره‌گیری از نظرات مفید و سازنده کلیه گروه‌های اثرگذار و اثرپذیر حوزه آب در کنار فرهیختگان داخلی و خارجی همواره در دستور کار دبیرخانه همایش بود و از جمله مهم‌ترین ارکان این همایش تقدیر از چهره‌های آب یا به عبارتی خدمتگزاران به آب کشور بوده است. افرادی از جمله خبرگان، دانشگاهیان، کشاورزان، صنعتگران، خیرین، بانوان و حتی دانشجویان و دانش آموزان که راه نجات کشور را در استفاده بهره‌ورانه از آب می‌دانند و هر یک به سهم خود در راه حفظ این مایه حیاتی متعهد و کوشا هستند.

در برگزاری این همایش شرکت مدیریت منابع آب ایران، معاونت آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، سازمان حفاظت محیط‌زیست، شبکه سمن‌ها محیط‌زیستی و منابع طبیعی کشور و دانشکده محیط‌زیست مشارکت دارند.

از جمله اقدامات اثرگذار فرهنگی هنری این همایش برگزاری جشنواره ملی عکس آب بوده که در سال جاری پنجمین رویداد آن در حال برگزاری است و در روز همایش بزرگداشت ملی آب از برگزیدگان این جشنواره تقدیر به عمل خواهد آمد.

اتاق ایران در پنجمین دوره برگزاری این همایش در تعامل با دانشکده محیط‌زیست میزبان دومین جشنواره ملی آب نیز خواهد بود.

پیشینه جشن آب

ایرانیان باستان روز ۱۹ سپندارمث (13 اسفند کنونی) را به نام «انهار و میاه جاری یا نوروز آب‌ها» جشن می‌گرفتند و آن موقعی بود که آب در رودخانه‌ها جاری می‌شد و گل‌ها شکوفه می‌کردند و فضا عطرافشان می‌شد. آن‌ها به برپایی جشن برای آب‌ها و برگزاری مراسم و انجام آداب سنتی و مذهبی در گرامیداشت آب می‌پرداختند. رودها و نهرها را لایروبی کرده و از آلودگی پاک می‌کردند، دیوارهٔ قنات‌ها و آب‌انبارها را مرمت می‌کردند و در آب روان و نیز بر کنارش، و بر در و دیوار قنات و آنچه با آب مربوط بود، عطر و گلاب و گل می‌پاشیدند تا به صورتی نمادین، جریان یافتن دوبارهٔ حیات در بسترش را بزرگ بدارند و جاری کننده‌اش را ارج بنهند و بدین ترتیب، برای سال پیشِ رو، آبی گوارا و بوستانی پر محصول و خرمنی سبز و برکت در زندگی و کسب‌وکار، آرزو کنند.

از طرفی روز جهانی آب که نام‌گذاری و اعلام جهانی آن هرساله توسط نهاد UN-Water انجام می‌شود مصادف با 22 مارس (2 فروردین) با هدف آگاه‌سازی در رابطه بااهمیت حیاتی آب برای تأمین امنیت حیات انسان‌ها و حفظ سلامت اکوسیستم کره زمین برگزار می‌شود. سال 2020 با موضوع " آب و تغییر اقلیم" به آب و تغییر اقلیم و چگونگی ارتباط این دو می‌پردازد و توجه جوامع را به امنیت آبی و دستیابی به منابع پایدار آب در مواجه با شرایط تغییرات اقلیمی جلب می‌کند.

علاقه‌مندان برای اطلاع از سایر اقدامات این رویداد ملی می‌توانند به وب‌سایت همایش بزرگداشت روز ملی آب مراجعه کنند.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1445