printlogo


در نشست روسای کمیسیون های کشاورزی اتاق های بازرگانی سراسر کشور مطرح شد
تاثیر راه اندازی بورس آب و محیط زیست بر توسعه پایدار
تاثیر راه اندازی بورس آب و محیط زیست بر توسعه پایدار
کد خبر: 1463
در نشست روسای کمیسیون های کشاورزی اتاق های بازرگانی سراسر کشور که با حضور سرپرست وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، عنوان گردید اقتصاد کار دولت نبوده و باید به فعالان اقتصادی سپرده شود.
عباس کشاورز، سرپرست وزارت جهادکشاورزی در این نشست با مطلوب خواندن وضعیت کشاورزی کشور، گفت: در تمامی دنیا بخش کشاورزی رسالت امنیتی و زیست محیطی و رسالت اجتماعی و تعاملی میان فعالان اقتصادی داشته و در حقیقت تقویت کننده امنیت غذایی کشور، حفاظت ازمنابع و افزایش درآمد کشاورزان را بر عهده دارد. 
وی با بیان اینکه در حال حاضر 80 درصد انرژی و بیش از 90 درصد پروتئین موردنیاز کشور در داخل تامین می شود، تاکید کرد: در صورت مراقبت وتوجه ویژه به برنامه های طرح ریزی شده تا سال 1400 میزان خوداتکایی کشور در پروتئین و کالری افزایش خواهد یافت. 
کشاورز تلاش مجموعه خدمتگذاران بخش کشاورزی کشور را عدم ایجاد و جلوگیری از تلاطم و نگرانی برای تولید کنندگان این حوزه بیان کرد. 
سرپرست وزارت جهادکشاورزی با تاکید بر رشد پایدار بخش کشاورزی از سال 92 به بعد تصریح کرد: علیرغم اتفاقات اقلیمی و اقتصادی داخل و خارج کشور این رشد مستمر، فزاینده و پایدار بوده است. 
وی همچنین با اشاره به اتفاقات ارزی در کشور گفت : در سال ۹۷ به دلایل سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی، نرخ دلار پایین نگه داشته شد و همین امر باعث اعتراض بسیاری از بنگاه‌ها ، نهادها و فعالان اقتصادی بخش خصوصی شد.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی افزود: در سال ۹۷ دولت مجبور شد به سمت شفافیت رفته و فشاری که برروی پایین نگه داشتن قیمت ارز و دلار بود برداشته شد.
وی خاطرنشان کرد : همین امر باعث بروز لجام گسیختگی در افزایش تولید بسیاری از محصولات در سال زراعی گذشته گردید.
کشاورز همچنین برخی از اتفاقات در عرصه‌های کشاورزی را ناشی از پدیده‌های اقلیمی دانست که قابل کنترل بشر نیست. 
وی مقوله کشاورزی را اقتصادی دانست و تاکید کرد: در صورتیکه تمامی اقدامات فن گرایانه با شاخص های اقتصادی تطبیق داده نشوند، نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد. 
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه اقتصاد کار دولت نیست و باید به فعالان اقتصادی سپرده شود ، گفت: این در حالی است که امنیت غذایی وظیفه خاص دولت است. 
کشاورز ایجاد تعامل میان ارکان تولید، بازرگانی، سرمایه و صنعت بر مبنای مدل برد -برد را در موفقیت بخش کشاورزی حایز اهمیت دانست و خواستار دخیل کردن تشکل های کشاورزی در موضوع کشاورزی قراردادی شد و از همراهی دولت در رفع نیازهای این مساله خبر داد. 
وی توجه به اقتصاد سبز را در کنار کمک به محیط زیست کشور، بسیار سودآور دانست و خواستار توجه به این مقوله شد. 
کشاورز آب مجازی را یکی از راهکارهای کمک به حل بحران آب دانست و تاکید کرد: در تئوری آب مجازی نمی توان موافق صادرات محصولات آب بربود و باید بر صادرات محصولات کم آب تمرکز کرد. وی همچنین بر برندسازی محصولات کشاورزی توصیه و تصریح کرد: برند اعتبار آفرین است پس بعد از برندسازی از آن حراست کنید. 
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1463