printlogo


گفت‌و‌گوی «اقتصاد کرمان» با مدیرعامل شرکت رستاک پادویژن برگزار کننده ششمین نمایشگاه بین المللی معدن، صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی کرمان؛
فرآوری مواد معدنی؛ محور نمایشگاه کرمان
فرآوری مواد معدنی؛ محور نمایشگاه کرمان
کد خبر: 150
مدیرعامل شرکت رستاک پادویژن گفت: چهارمین نمایشگاه معدن، صنایع معدنی و فرآوری مواد  معدنی کرمان، سوم تیرماه در سایت نمایشگاهی جنوب‌شرق برگزار خواهد شد. 
محمود بندرچی با بیان این‌که پیش از این نمایشگاه فرآوری صنایع و ماشین‌آلات معدنی در زنجان برگزار می‌شد، گفت با توجه به این‌که اعتقاد داریم کرمان قطب معدنی ایران است، با حمایت مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های جنوب‌شرق، این نمایشگاه را در سال 95 به کرمان انتقال دادیم و چهارمین نمایشگاه معدن و فرآوری مواد معدنی را در کرمان برگزار کردیم. 
وی افزود: امسال این نمایشگاه دورۀ ششم و سومین سال متوالی است که در کرمان برگزار می‌شود و خوش‌بختانه با استقبال خیلی‌خوبی ازسوی فعالان معدنی استان کرمان روبه‌رو شده است.  
مدیرعامل شرکت رستاک پادویژن با بیان این‌که طی سه سال گذشته، هر سال بیش از 30 درصد به فضای نمایشگاه اضافه شده است، گفت: امسال یک سالن دیگر به سایت نمایشگاهی اضافه شده که از ظرفیت سالن جدید هم بهره برده‌ایم. 
بندرچی با اشاره به تازه‌تأسیس بودن سایت نمایشگاهی کرمان گفت: علی‌رغم این‌که سایت نمایشگاهی کرمان تازه‌تاسیس است، اما در همان سال اول نمایشگاه از نظر کمی و کیفی خیلی‌خوب برگزار شد.  
وی افزود: برگزاری نمایشگاه معدن و فرآوری مواد معدنی در کرمان امکان جدیدی بود؛ بنابراین، سعی کردیم نمایشگاه را در حد استانداردهای بین‌المللی برگزار کنیم و از همان دوره نخست شرکت‌کننده خارجی داشتیم. 
مجری نمایشگاه معدن کرمان ادامه داد: در این دوره هم قرار بود هیأت بلندپایه‌ای ازآفریقای جنوبی در نمایشگاه حضور داشته باشد که به‌دلایلی امکان حضور این هیأت فراهم نشد. 
بندرچی افزود: البته با وجود تمام مشکلات، از کشور ترکیه یک غرفه‌دار مستقیم در نمایشگاه حضور دارد و از حدود 10 کشور دیگر ازجمله ژاپن، کره جنوبی، آفریقای جنوبی، سوئد، سوئیس، ایتالیا، آلمان و انگلیس نیز غرفه‌دارانی به‌صورت نمایندگان شرکت‌ها حضور فعال دارند. 
وی با بیان این‌که خوشبختانه تمام فعالان معدن و حوزه معدنی استان هم مشارکت دارند و در برگزاری این نمایشگاه همکاری می‌کنند که از کمک‌های آن‌ها سپاسگزاریم، گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، اتاق بازرگانی، سازمان نظام مهندسی معدن، استانداری و شرکت‌های معدنی بزرگ استان نیز در برپایی این نمایشگاه از ما حمایت کرده‌اند. 
مدیرعامل شرکت رستاک پادویژن، نمایشگاه این دوره را نسبت به دوره‌های گذشته متفاوت‌تر دانست و گفت: با توجه به فرموده رهبر معظم انقلاب در زمینه حمایت از تولید داخلی، از شرکت‌های بزرگ مثل مس، گل‌گهر و میدکو، تقاضا کرده ایم در راستای خودکفایی و بومی‌سازی در نمایشگاه حضور پیدا کنند که به‌طور مسلم این رویکرد را به‌صورت عینی در نمایشگاه خواهیم دید و یک فضای عملیاتی و کاربردی فراهم خواهد شد. 
بندرچی با بیان این‌که مسأله‌ای که در کرمان جای خالی آن دیده می‌شود، کمبود واحدهایی است که در زنجیره معدن فعالیت دارند، گفت: امیدواریم با برگزاری این نمایشگاه، سرمایه‌گذاران و صنعت‌گران را تشویق کنیم تا به این حوزه ورود و سرمایه‌گذاری کنند. 
وی در خصوص خروجی مثبت این نمایشگاه در سال‌های گذشته گفت: آنچه در سال‌های گذشته قابل لمس بود، این بود که تمام افرادی که از نمایشگاه بازدید کردند، رضایت داشتند و این نشان می‌دهد که نمایشگاه خروجی مثبتی داشته است. 
بندرچی افزود: بنگاه‌هایی که در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند، بنگاه‌های بخش خصوصی هستند و بخش خصوصی اگر جایی آورده نداشته باشد، حضور پیدا نمی‌کند که این یک نکتۀ مثبت است و مسئولیت ما را سنگین می‌کند. 
بندرچی در عین حال بیان کرد: اما نقاط ضعفی هم وجود دارد و آن این‌که علاقه‌مند هستیم کار ما در فضای بهتری دیده شود؛ چراکه فضای سایت نمایشگاهی کرمان با وجود زحماتی که کشیده شده و هم‌چنان هم این زحمات ادامه دارد، محدود است و فکر می‌کنیم نمایشگاه معدن به دو برابر این ظرفیت، نیاز دارد. 
وی افزود: امیدواریم سایت نمایشگاهی کرمان روزبه‌روز رشد کند و مدیران و دست‌اندرکاران استان نیز حمایت کنند تا این سایت توسعه یابد؛ چراکه نمایشگاه، یک ویترین و نخستین ابزار ارتباطی برای جذب سرمایه گذاران است تا در استان زرخیز کرمان فعالیت کنند و برای هر ارتباط مؤثری نیاز به حضور در نمایشگاه وجود دارد. 
بندرچی در رابطه با برنامه های جانبی در ایام برگزاری نمایشگاه، با بیان این‌که نمایشگاه امسال بیشتر جنبه عملیاتی دارد، گفت هرچند از همایش‌ها زیاد استقبال نمی‌شود، اما ویژگی خاصی که این نمایشگاه دارد، این است که سعی کرده ایم تمام زنجیره تأمین معدن را در تمام حوزه‌ها در نمایشگاه داشته باشیم و بخش‌های استخراج، اکتشاف، فرآوری، قطعات ریخته‌گری، قطعات سنگ‌شکن و ... حضور دارند تا هر کسی که در حوزه معدن فعالیت می‌کند، بتواند بخشی از نیازهای خود
را تأمین کند. 
بندرچی از حمایت بخش‌های مختلف استان از برگزاری این نمایشگاه تشکر کرد و گفت: از همکاری اتاق بازرگانی که سال گذشته همایش خیلی‌خوبی تحت عنوان فرصت‌ها و چالش‌های معدن برگزار کرد که جزء ماندگارترین همایش‌های اتاق بازرگانی کرمان بود، سپاسگزاری می کنیم. 
وی افزود: ‌سازمان کل صنعت، معدن و تجارت استان، نظام مهندسی معدن، خانه معدن، شرکت مس، گل گهر و  میدکو هم همراهی خوبی داشتند. 
مدیرعامل شرکت رستاک با گلایه از برخی فعالان معدنی استان تصریح کرد: البته بخشی از واحدهایی که در کرمان هم فعال هستند، این نمایشگاه را جدی نمی‌گیرند و فکر می‌کنند حضور در  نمایشگاه چندان موثر نیست. 
بندرچی دربارۀ مشکلات موجود در برگزاری این نمایشگاه گفت: از شش‌ماه قبل از برگزاری نمایشگاه، ظرفیت نمایشگاه تکمیل شده بود؛ بنابراین، مهم‌ترین مشکل، محدودیت فضای نمایشگاه است. 
وی افزود: هم‌چنین چند سالی است سعی می‌کنیم با شرکت‌ شهرک‌های صنعتی در خصوص حضور واحدهای کوچک و متوسط به تعامل برسیم، اما متأسفانه رایزنی‌ها به نتیجه نمی‌رسد. 
بندرچی در همین رابطه بیان کرد: برخی واحدهای کوچک و متوسط در شهرک‌ها مستقر هستند؛ بنابراین، شرکت شهرک‌های صنعتی باید برای این شرکت‌ها یارانه‌ای در نظر بگیرد تا این واحدها هم در نمایشگاه حضور پیدا کنند تا برای آن‌ها فضای کسب‌وکار ایجاد کنیم که متأسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده، اما ما از طرف خودمان اعلام آمادگی می‌کنیم و امیدواریم در سال‌های آتی این اتفاق بیفتد. 
مدیرعامل شرکت رستاک پادویژن در خصوص ارزیابی‌اش از خروجی برگزاری نمایشگاه گفت: خروجی نمایشگاه چند آیتم دارد که مهم‌ترین آن توسط اصحاب رسانه انجام می‌گیرد؛ بنابراین، علاقه‌مندم اصحاب رسانه حضور جدی در نمایشگاه داشته باشند و با تک‌تک غرفه‌داران گفت‌وگو و نظرهای آن‌ها را منعکس کنند. 
وی افزود: سال گذشته از بازدیدکنندگان ثبت‌نام به‌عمل آمد که جامعۀ آماری خوبی به ما داد؛ امسال هم تبلیغات ما خیلی گسترده بود و 20 روز قبل از نمایشگاه، تبلیغات تلویزیونی نمایشگاه شروع شد. 
بندرچی از نصب بیلبورد تبلیغات نمایشگاه در سطح استان خبر داد و گفت: در رسانه‌های کشوری، تمام سایت‌ها و روزنامه‌های مهم کشور، نشریات تخصصی حوزه معدن و فضای مجازی، نمایشگاه کرمان پوشش داده شده است؛ بنابراین، اطمینان دارم تعداد بازدیدکنندگان نسبت به سال گذشته حداقل 50 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. 
وی هم‌چنین با بیان این‌که در این نمایشگاه فقط بازدیدکننده متخصص حضور پیدا می‌کند، گفت: حضور در این نمایشگاه برای بازدیدکننده عام هیچ  جاذبه ای ندارد و توصیه هم نمی‌کنیم حضور پیدا کنند؛ چراکه سطح نمایشگاه بسیار تخصصی است و فقط به بازدیدکنندۀ متخصص نیاز داریم که به همین دلیل بالغ بر 15 هزار کارت دعوت برای متخصصان در سراسر کشور ارسال کرده‌ایم. 
مدیرعامل شرکت رستاک افزود: گزارش ما نشان می‌دهد سال گذشته از تبریز و استان‌های فارس، اصفهان، یزد و ... تا شهرستان‌های کرمان ازجمله کهنوج بازدیدکننده داشتیم؛ ضمن این‌که روابط بین‌الملل ما هم خیلی‌خوب عمل می‌کند.  
بندرچی درباره حضور مهمانان ویژه در آیین افتتاح این نمایشگاه گفت: اگرچه نمایشگاه سوم تیرماه آغاز به‌کار می‌کند، اما با رایزنی‌هایی که توسط شرکت ملی مس، سازمان صنعت و شرکت نمایشگاه های جنوب شرق صورت گرفته، افتتاحیه رسمی نمایشگاه چهارم تیرماه با حضور آقای کرباسیان، مدیرعامل ایمیدرو، مدیران عامل شرکت ملی مس و گل گهر و سایر مقامات استانی و کشوری برگزار خواهد شد. 
وی افزود: خوشبختانه امسال سالن همایش‌های سایت نمایشگاهی کرمان هم آماده شده و می‌توانیم از این ظرفیت برای برگزاری آیین افتتاحیه استفاده کنیم. 
مدیرعامل شرکت رستاک با بیان این‌که برای ما افتخار بزرگی است که در خدمت مردم استان کرمان هستیم و می‌توانیم گام کوچکی در پیشبرد صنایع معدنی کشور برداریم، گفت: از «اقتصاد کرمان»  هم تشکر می‌کنم که به‌صورت تخصصی به این موضوعات می‌پردازد.
وی در مورد این که نمایشگاه کرمان تا چه اندازه در جهت پیشبرد سیاست جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی می‌تواند موثر باشد، گفت: این نمایشگاه همگام با سیاست‌های دولت پیشگیری از خام‌فروشی مواد معدنی را محور فعالیت‌های خود قرار داده است چرا که به‌طور قطع ارزش‌افزوده‌ای که در فرآوری به‌دست می‌آید، موضوع بسیار مهمی به‌شمار می‌رود.
بندرچی تاکید کرد:  ارزش‌افزوده تنها با «فرآوری» مطرح می‌شود و ما علاقه‌مند هستیم نشان‌های مطرح دنیا و سایر شرکت‌های بزرگ داخلی در این نمایشگاه حضور داشته باشند و آخرین فناوری خود را در زمینه فرآوری عرضه کنند تا بتوانیم ارتباط موثری بین آنها با شرکت‌های داخلی برقرار کنیم و تا آنجا که امکان دارد خام‌ُفروشی مواد معدنی کشور را منتفی کنیم و از توانمندی بخش‌های داخلی نیز نهایت استفاده را ببریم و این رویکرد اصلی ما در برگزاری این نمایشگاه به‌شمار می‌رود.
مدیرعامل شرکت رستاک پاد ویژن با اشاره به مهم‌ترین حامیان این نمایشگاه گفت: ‌‌حامیان اصلی ما در این نمایشگاه شرکت ملی صنایع مس ایران و  شرکت‌هایی مانند شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، سازمان تهیه و تولید مواد معدنی ایران، خانه معدن ایران، سازمان نظام مهندسی معدن ایران، اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران و به‌ویژه اتاق بازرگانی کرمان جزو حامیان اصلی این نمایشگاه به‌شمار می‌روند.
 
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/150