printlogo


رییس سازمان جهادکشاورزی جنوب استان کرمان،خبر داد
صادرات اولین محموله 5 تنی خیار از کرمان به عمان
صادرات اولین محموله 5 تنی خیار از کرمان به عمان
کد خبر: 1501
رییس سازمان جهادکشاورزی جنوب استان کرمان از صادرات اولین محموله خیار به میزان ۵ تن به کشور عمان خبر داد.سعید برخوری درباره وضعیت خیار در جنوب استان کرمان افزود: همه اقداماتی که در فصل برداشت محصولات کشاورزی انجام می شود، به صورت مقطعی است لذا تنها راه برون رفت از مشکلات بخش کشاورزی به صورت بلند مدت راه اندازی منطقه آزاد کشاورزی است.

وی از دست دادن بخشی از بازارهای خارجی را یکی از عوامل افت قیمت محصول خیار در جنوب کرمان دانست و اظهار کرد: یکی از بازارهای مشخص و پر مصرف را برای صادرات به دلایلی از دست داده ایم که تاثیر زیادی بر قیمت خیار گذاشته است.

برخوری از ۱۷ هزار سطح زیر کشت خیار در جنوب کرمان خبر داد که یکهزار و ۷۰۰ هکتار خیار گلخانه ای و مابقی بوته ای می باشند افزود: عملکرد هر هکتار خیار بوته ای ۳۲ تن و هر هکتار خیار گلخانه‌ای ۲۰۰ تن می باشد.

رییس سازمان جهادکشاورزی جنوب استان کرمان کشت محصولات گلخانه ای در دیگر مناطق کشور را با حمایت های یارانه ای از دیگر عوامل افت قیمت محصولات کشاورزی در جنوب کرمان عنوان کرد و گفت: امسال سطح ابلاغی کشت خیار در جنوب استان کرمان ۵۰۰ هکتار بوده که در حال حاضر ۲۰۰ هکتار انجام شده است و بعد مسافت و هزینه حمل نسبت بر قیمت تمام شده تاثیر دارد.

برخوری کاهش دما را از دیگر عوامل افت قیمت خیار بیان کرد و گفت: شرایط آب هوایی و کاهش دما بر میزان تقاضا و کاهش قیمت های تاثیر گذاشته است.

وی قیمت هر کیلوگرم خیار بوته ای را در جیرفت بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان و در رودبار جنوب بین ۲۵۰ تا تا ۳۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: خرید توافقی و یا تضمینی از راهکارهای حمایتی برای کشاورزان در زمان افت قیمت محصولات است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از واگذاری مسئولیت تنظیم بازار به وزارت صنعت،معدن و تجارت خبر داد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی تنها برای حمایت از کشاورزان در مواقع بحران وارد عمل می شود.

وی از صادرات اولین محموله خیار به میزان ۵ تن به کشور عمان خبر داد و گفت:به زودی اولین محموله خیار از طریق بندر جاسک به کشور عمان صادر می شود و امیدواریم این اقدام گامی در جهت تسریع روند صادرات باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، کشاورزی قرار دادی را از دیگر راه های برون رفت از افت قیمت محصولات کشاورزی عنوان کرد.

برخوری در ادامه به فیلم پخش شده در فضای مجازی مبنی بر اعتراض کشاورزان جنوب استان کرمان مبنی بر پایین بودن قیمت خرید خیار و ریختن محصولات خود در کف خیابان اشاره و ضمن تایید خبر رها کردن محصول خیار در یکی از شهرستان های جنوب کرمان گفت: متاسفانه این اقدام بیشتر جنبه سیاسی داشته است که موجب سوء استفاده دلالان نیز شده است.

برخوری ضمن استمداد از بخش خصوصی در حمایت از کشاورزان گفت: بخش خصوصی باید برای تقویت امر صادرات پای کار بیاید که در همین راستا یکی از هلدینگ های  استان اعلام آمادگی کرده است اما پای کار نمی آید.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1501