printlogo


بورس در آخرین هفته بهمن چه عملکردی داشت؟
رشد ۴درصدی شاخص با وجود افت ارزش معاملات
 رشد ۴درصدی شاخص با وجود افت ارزش معاملات
کد خبر: 1508
در آخرین هفته بهمن ماه شاخص کل بورس با بیش از ۱۹هزار واحد رشد در سطح ۴۷۸ هزارو ۷۵۵واحدی ایستاد تا رشدی ۴٫۲درصدی را تجربه کند. این در حالی بود که میانگین ارزش معاملات در این هفته افتی ۶درصدی داشت.

 در پایان معاملات این هفته بورس، شاخص کل با رشدی ۱۹ هزار و ۶۷۶ واحدی در سطح ۴۷۸هزار ۷۵۵واحدی قرار گرفت. رشد ۴٫۲درصدی شاخص در حالی رخ داد که از ابتدای هفته گذشته و با آغاز نشست FATF در پاریس و گمانه‌زنی‌ها در خصوص قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه این نهاد، نگرانی‌ها درباره سقوط بورس شدت گرفته بود.

با آغاز هفته بورس، روند پرقدرتی را آغاز کرد و با ۷۱۴ هزار و۳۵۹ معامله به ارزش ۳۷ هزار و ۶۶۶میلیارد ریال توانست شاخص کل را بیش از ۲۹۰۰واحد افزایش دهد. در اولین روز معاملات هفته شاخص کل هم‌وزن نیز رشدی ۱۱۰۲ واحدی را تجربه کرد. در روز شنبه نماد بانک تجارت بیشترین حجم معاملات روزانه را به خود اختصاص داد. بیش از یک میلیارد و ۳۸۴ برگه سهم از این نماد بانکی در روز شنبه با ارزش ۹۰۵هزار میلیارد ریال معامله شد. در این روز نماد حکشتی نیز بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کرد.

در روز یکشنبه و همزمان با آغاز نشست FATF، بازار سهام رشد چشمگیری را تجربه کرد و شاخص کل ۱۰ هزار و ۷۶۱ واحد رشد کرد تا نشان دهد حجم نقدینگی در بورس به حدی بالاست که نسبت به شایعات و گمانه‌زنی‌های سیاسی واکنش منفی‌ای نشان نخواهد داد. در روز یکشنبه شاخص هم‌وزن نیز رشدی ۱٫۶درصدی را تجربه کرد و در پایان روز بر قله ۱۰۱هزار و ۶۸۰واحدی ایستاد. حجم معاملات روز یکشنبه ۹میلیارد و ۵۴۱ میلیون برگه سهم بود که در این میان وتجارت، خپارس و فولاد بیشترین حجم را به خود اختصاص دادند. از نظر ارزش معاملات نیز سه نماد فولاد، خپارس و خساپا بهترین عملکرد را داشته و بیشترین تاثیر را در معاملات ۴۷هزار و ۲۰۹میلیارد ریالی روز یکشنبه از آن خود کردند.

روند تغییرات شاخص کل

این روند صعودی در روز دوشنبه نیز ادامه داشت و شاخص کل با صعودی قدرتمند در نیم ساعت اول معاملات وارد کانال تاریخی ۴۸۰هزار واحدی شد اما به یکباره و با حاکم شدن جو منفی در گروه‌های پالایشی و نمادهای بزرگ شاخص روندی نزولی در پیش گرفت و در نهایت با ایستادن در سطح ۴۷۶هزار واحدی رشدی ۴۰۶۳واحدی را تجربه کرد.

روز سه‌شنبه بازار در ادامه جو منفی نیمه دوم بازار دوشنبه با روندی منفی باز شد و شاخص در نیمه نخست بازار به زیر ۴۷۰هزار واحد سقوط کرد اما هر چه به پایان بازار بیشتر نزدیک شدم و با آمدن خبرهایی در خصوص امکان قرار نگرفتن ایران در فهرست سیاه FATF شاخص روندی صعودی به خود گرفت و در پایان بر پله ۴۷۲هزار واحدی تکیه زد. اصلاح ۹هزار واحدی شاخص در بخشی از روز از نکات مهم روز سه‌شنبه بود.

در آخرین روز معاملاتی هفته مجددا جو حاکم بر بازار مثبت شد و شاخص کل با رشدی ۶۶۳۴واحدی مجددا به سطح ۴۷۸ هزار و ۷۵۵واحدی بازگشت تا در نهایت رشدی ۴٫۲درصدی را در کل هفته به ثبت برساند.

روند تغییرات ارزش معاملات

عملکرد هفتگی بازار سهام تهران نشان می‌دهد ارزش معاملات آخرین هفته بهمن ۲۰۰ هزار و ۴۵۱میلیارد ریال بوده که اگر چه نسبت به هفته گذشته ( به دلیل تعطیلی یک روز معاملاتی) رشد داشته ولی نسبت به هفته منتهی به ۱۶ بهمن افتی ۴٫۷درصدی را نشان می‌دهد. در حقیقت میانگین ارزش کل معاملات روزانه در این هفته ۴۰هزار و ۹۰میلیارد ریال بوده که در مقایسه با میانگین هفته گذشته افتی ۶درصدی را نشان می‌دهد. از سوی دیگر حجم معاملات نیز نسبت به دو هفته گذشته به شدت کاهش داشته که نشان از علاقه کمتر سهامدارن به فروش سهم‌هایشان است. در این هفته در مجموع ۳۲ میلیارد و ۱۵۵ میلیون برگه سهم معامله شد که نسبت به اوج خود در هفته دوم بهمن ماه افتی ۲۵درصدی را نشان می‌دهد. در هفته‌ای که گذشت میانگین تعداد سهام معامله شد در روز ۶میلیارد و ۴۳۱میلیون سهم بود که افتی ۱۱درصدی را نسبت به میانگین حجم روزانه هفته پیش نشان می‌دهد.

نمای هفتگی بازار

در آخرین هفته بهمن ماه، وتجارت که افتی ۷درصدی را در کل هفته تجربه کرد با بیش از ۴ هزار و ۸۳۰ میلیارد سهم معامله بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن ذوب و وبصادر به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. از نظر ارزش معاملات نیز فولاد با ۵هزار و ۴۳۸ میلیارد ریال در رتبه نخست هفته قرار گرفت و پس از آن نماد شتران با بازدهی ۲۱٫۱۵ درصدی و حکشتی به ترتیب با ۵هزار ۳۰۸ میلیارد ریال و ۴هزار و ۶۴میلیارد ریال در رده‌های بعدی قرار گرفتند.
همچنین در آخرین روز هفته، عرضه اولیه «قرن» صورت گرفت که طی آن ۱۰۰میلیون سهم شرکت پدیده شیمی قرن با قیمت ۱۷۰۰۰ ریال عرضه شد که به هر کد بورسی ۶۸ سهم معادل ۱۱۵هزار و ۶۰۰تومان اختصاص داده شد. عرضه اولیه‌ای که در آن یک میلیون و ۴۷۰ هزار و ۵۸۸ نفر شرکت کردند تا رکوردی تازه در میزان مشارکت در عرضه اولیه به ثبت برسد.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1508