printlogo


چشم‌انداز هفتگی بازارها با توجه به اخبار سیاسی و اقتصادی:
تهدید دلار به ارزانی و امید سهامداران به بازدهی بیشتر
تهدید دلار به ارزانی و امید سهامداران به بازدهی بیشتر
کد خبر: 1533
در هفته گذشته بازدهی همه بازارها منفی بود به جز بازار سهام. آیا این روند همچنان در هفته جاری ادامه پیدا می‌کند؟

یش از شروع هفته اخیر، آخرین کارنامه هفتگی بازارها این گونه بود؛ طلا بازدهی مثبت ۱۳ درصدی، سکه بازدهی مثبت ۱۳ درصدی، دلار بازدهی مثبت ۱۰٫۵ درصدی و بورس هم بازدهی مثبت ۹٫۴ درصدی.

در چنین شرایطی پیش‌بینی شده بود: در هفته پیش‌رو به نظر می‌رسد گشایش در مبادلات بشردوستانه از سویی و کنترل بازار ارز (آن طور که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده) انتظار افزایش قیمت ارز را کاهش دهد اما در مقابل هشدارهای مسئولان درباره کرونا و افزایش تنش‌ها در منطقه، میل به سرمایه‌گذاری در بازار طلا را افزایش دهد. در همین حال بازار سهام هم احتمالا از همان خبر گشایش در مبادلات بشردوستانه نسبت به دیگر اخبار، تاثیر مثبت بیشتری بگیرد و در کنار این، تغییر حجم مبنا در سهام شرکت‌های فرابورسی و افزایش تنش‌های منطقه شاید بر روند بازار تاثیری متفاوت بگذارند، با این حال احتمالا تاثیرگذاری اخبار دسته دوم به اندازه اخبار دسته اول نباشد.

در عمل نیز تقریبا این پیش‌بینی محقق شد و روند بازار سهام همچنان صعودی باقی ماند. قیمت دلار نیز طبق انتظار روندی متفاوت از هفته قبل از آن داشت و این روند در بازار طلا با شدت کمتری اتفاق افتاد.

در نهایت طی هفته اخیر بازدهی بازارها این گونه بود: بورس بازدهی مثبت شش درصدی، طلا بازدهی منفی ۳٫۵ درصدی، سکه بازدهی منفی ۴٫۲ درصدی و دلار بازدهی منفی ۴٫۴ درصدی.

در این شرایط که تنها بورس بازدهی مثبتی دارد، چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی برای بازارها قابل مشاهده است؟

سیگنال‌های سیاسی برای بازارها

توافق روسیه و ترکیه و نوید کاهش تنش‌ها در منطقه شاید از مهمترین اخبار سیاسی چند روز اخیر باشد. در همین حال برایان هوک، مسئول گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا هم گفته است: گام‌های برجامی ایران خارج از توافق نیست؛ این گام‌ها قابل بازگشت است. علاوه بر این، چین خواستار لغو فوری تحریم‌های ایران با توجه به شیوع کرونا شده است.

بدین ترتیب از میان اخبار سیاسی خبری که حاوی نااطمینانی خاصی برای بازارها باشد چندان قابل مشاهده نیست.

سیگنال‌های اقتصادی برای بازارها

اما در بخش اخبار اقتصادی، اتفاقات مهمی رخ داده است. افت قابل توجه دلار بعد از کاهش نرخ بهره در آمریکا از سویی و افت قابل توجه قیمت نفت بعد از عدم موافقت اوپک بر سر کاهش تولید نفت دو اتفاق مهم چند روز اخیر است که سیگنال هر دو رویداد، تقویت طلا است.

علاوه بر این، پست اینستاگرامی اخیر رئیس کل بانک مرکزی نیز حاکی از تداوم کنترل بازار ارز است. او نوشته است: تاکید می‌کنم بازار ارز با حضور و مدیریت بانک مرکزی همچنان ریسک بالا برای سرمایه‌گذاری دارد.

در عین حال تصمیم اخیر درباره کاهش دامنه نوسان بورس پس از مخالفت‌های بسیار لغو شده و قرار است دامنه نوسان بورس به همان حالت قبل بازگردد. در همین حال طی هفته پیش‌رو دو عرضه اولیه، یکی در شنبه و یکی هم احتمالا چهارشنبه انجام خواهد شد. اخباری که حاوی سیگنال‌های اطمینان‌بخش برای سهامداران است.

بدین ترتیب در حالی که سهامداران با لغو تصمیم محدود شدن دامنه نوسانات (البته تا ۲۰ اسفند که جلسه شورای عالی بورس برگزار شود) و انجام دو عرضه اولیه در هفته آتی همچنان به صعودی بودن روند شاخص بورس امیدوار هستند اما در بازار ارز تداوم کنترل‌ها حاکی از این است که احتمالا روند هفته اخیر بازار ارز تغییر خاصی نکند. در همین حال بازار طلا به نظر می‌رسد همچنان متاثر از بازار جهانی پتانسیل بهبود روند گذشته خود را دارد.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1533