printlogo


39 درصد واحدهای صنعتی کرمان، فعال و 61 درصد نیمه فعال و تعطیل هستند
نگاه به نیمه خالی لیوان
نگاه به نیمه خالی لیوان
کد خبر: 157
اقتصاد کرمان : صنعتی شدن کرمان در شرایطی خاص دنبال می شود  و یک روی این سکه، جهش قابل توجهی است که با ادامه فعالیت صنایع بزرگ، رقم خورده و در بیداری از خواب چند دهه ای، کرمان در حال تبدیل شدن به قطب تولید فولاد کشور است و شرکت های مس، گل گهر و میدکو در صدد جبران عقب ماندگی کرمان در تکمیل زنجیره ارزش صنایع بزرگ و بستن پرونده خام فروشی های معدنی استان برآمده اند.
اقتصاد کرمان : صنعتی شدن کرمان در شرایطی خاص دنبال می شود  و یک روی این سکه، جهش قابل توجهی است که با ادامه فعالیت صنایع بزرگ، رقم خورده و در بیداری از خواب چند دهه ای، کرمان در حال تبدیل شدن به قطب تولید فولاد کشور است و شرکت های مس، گل گهر و میدکو در صدد جبران عقب ماندگی کرمان در تکمیل زنجیره ارزش صنایع بزرگ و بستن پرونده خام فروشی های معدنی استان برآمده اند.
روی دیگر سکه اما تحلیل رفتن صنایع کوچک و متوسط استان در سال های اخبر و تحت تاثیر تنگناهای شدید مالی و شرایط نابسامان اقتصادی است. دلایل چندگانه دیگری هم بر رقم خوردن شرایط فعلی در حوزه صنایع کوچک و متوسط، دخیل بوده اما آنچه در حال حاضر در استان با آن مواجهیم این است که فضای غالب به واحدهای صنعتی نیمه فعال و تعطیل استان، اختصاص دارد.
به نظر می آید باید نگران شرایط دشواری که مجددا در زمینه اقتصادی در راه است و ریزش واحدهای نیمه فعال به سبد واحدهای تعطیل استان باشیم مگر این که فراتر از نشست های اداری معمول، چاره ای اساسی بیندیشیم.
«اقتصاد کرمان» با انتشار جزییات طرح پایش صنعتی استان در شماره های گذشته که نتایج آن می تواند برنامه ریزی مبتنی بر واقعیت های موجود را رقم بزند، تلاش کرده است به شفاف سازی و فراهم کردن زمینه تصمیم گیری صحیح در این خصوص، یاری رساند.
اقدام معاونت امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان در اجرای این پایش که حقایق زیادی را در ارتباط با وضعیت صنایع استان، آشکار کرده،  اقدام اندیشمندانه و به موقعی است تا راه را بر هر بهانه و تعللی در پرداختن به این مساله مهم که با اقتصاد و اشتغال استان، گره خورده است، ببندد.
گزارش « اقتصاد کرمان» می افزاید: سهم 61 درصدی صنایع نیمه فعال و تعطیل از سبد فعالیت صنایع کوچک و متوسط استان، زنگ خطری است که به صدا درآمده  و مدیران ارشد اجرایی و نمایندگان دولت را به این انتخاب واداشته است که نیمه پر لیوان و سهم 39 درصدی صنایع فعال را نگاه کنند یا نیمه خالی را هم ببینند.
در همین زمینه، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: در حال حاضر ۳۹ درصد واحدهای ما فعال، ۳۶ درصد نیمه فعال و ۲۵ درصد غیرفعال هستند.
مهدی حسینی نژاد با اشاره به پایش واحدهای صنعتی و احصاء مشکلات در استان تصریح کرد: در حال حاضر ۳۹ درصد واحدهای ما فعال، ۳۶ درصد نیمه فعال و ۲۵ درصد غیرفعال هستند. وی با اشاره به اینکه مهم ترین مشکل واحدها کمبود نقدینگی است، بیان کرد: در بحث تسهیلات رونق تولید در سال گذشته فقط ۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به اینکه در صورتی که ظرفیت های استان دنبال شود بسیاری از مشکلات در خود استان حل خواهد شد، گفت: یکی از راه های ایجاد رونق، ارتباط بین صنعت و دانشگاه است و گام های خوبی در این راستا برداشته ایم. از سوی دیگر امین غفاری نژاد معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان در پاسخ به اقتصاد کرمان در مورد نتایج به دست آمده از تازه ترین پایش صنعتی کرمان گفت: 1400 واحد صنعتی شمال استان را بررسی کردیم در قالب یک پایش و به شکل میدانی و همه آنها را تقریباً در دوره ای سه ماهه مورد ارزیابی قرار دادیم. نتایج، نتایج امیدوارکننده‌ای نیستند اما می تواننند مبنای یک برنامه ریزی مناسب قرار گیرند. 
امین غفاری نژاد  افزود: از  1409 واحد صنعتی، چیزی نزدیک به 39 درصد آنها که می‌شود 539 واحد، واحدهای فعال صنعتی هستند.که ظرفیت خالی ندارند، مشکل پرداخت حقوق ندارند، حقوقشان را به موقع داده‌اند، محصولشان را به موقع در بازار عرضه می‌کنند و چالش جدی در آنها وجود ندارد. 
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان تاکید کرد اما آن طرف قضیه، چیزی که ناراحت کننده است ‌تقریباً معادل همین عدد 523 واحد که حدود 36 درصد واحدهای استانی را تشکیل می‌دهند، نیمه فعال هستند. وضعیت این واحدها خیلی خطرناک است.  غفاری نژاد افزود: یعنی سرمایه گذاری را انجام داده‌اند، ماشین آلات آمده، نیروی انسانی هست، اما دارد با ظرفیت خالی کار می‌کند. و همان طور که می دانید این ظرفیت خالی کار کردن هم تا یک جایی جوابگو هست و پس از آن این واحدها، دچار ضرر و زیان خواهند شد و درنهایت به جمع 347 واحدهای غیرفعال اضافه می شوند. وی گفت: متاسفانه در استان حدود 25 درصد واحدهای صنعتی یعنی 347 واحد هم غیرفعال و تعطیل هستند. به بیان واضح تر از  100 درصد واحدهای صنعتی استانی‌مان 39 درصدشان خوب و فعالند. غفاری نژاد افزود:  36 درصدشان لب مرز و نیمه فعال هستند و نهایتاً 25 درصد آنها تعطیل هستند که این رقم پایانی برای صنعت استان، خوب نیست. وی تصریح کرد: خدای ناکرده اگر اتفاق خاصی بیفتد و تنش و تلاطمی در شرایط ایجاد شود این 36 درصد واحد نیمه فعال هم به واحدهای تعطیل می پیوندند و  قطعاً رقم قابل توجهی به جامعه بیکاران افزوده می‌شود و سرمایه گذاری های انجام شده هم از بین می رود.‌‌
براساس این گزارش، در تازه ترین اظهارنظر در این زمینه، دکتر فدایی سرپرست استانداری کرمان هم در نشست ستاد فرماندهی اقتصادمقاومتی استان، عنوان کرده است: در استان کرمان و در قالب پنجره واحد برنامه‌ریزی شده است تا لیست موانع  و نیاز واحدهای اقتصادی به استانداری کرمان ارایه شود تا در راستای رفع آنها گام برداریم.
 
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/157