printlogo


روند پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا تشریح شد
کارفرمایان متقاضی در سامانه کارا ثبت‌نام کنند
کارفرمایان متقاضی در سامانه کارا ثبت‌نام کنند
کد خبر: 1608
معاون اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: بعد از فراغت سیستم از پرداخت وام یک‌میلیون تومانی یارانه‌بگیران، از هفته سوم اردیبهشت پرداخت تسهیلات حمایت کرونا به کارفرمایان در دستور کار قرار می‌گیرد. به گفته عیسی منصوری، متقاضیان دریافت این تسهیلات باید در سامانه کارا ثبت‌نام کنند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، از آغاز قریب‌الوقوع پرداخت تسهیلات حمایتی به کسب‌وکارها و بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا خبر داد و گفت: کارفرمایان متقاضی تسهیلات باید درخواست خود را در سامانه کارا ثبت کنند.

عیسی منصوری با اشاره به پرداخت وام یک‌میلیون تومانی به یارانه بگیران، اظهار کرد: با توجه به آنکه سیستم هم‌اکنون درگیر بحث پرداخت این تسهیلات است، در تراکنش‌ها و دریافت و پرداخت‌های سیستم بانکی با وقفه کوتاهی روبه‌رو خواهیم شد از ای نرو تسهیلات حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا از هفته سوم اردیبهشت‌ماه پرداخت خواهد شد.

او با اشاره به جزییات فرایند پرداخت این تسهیلات گفت: بانک‌های عامل پرداخت این تسهیلات مشخص شده‌اند که بخش قابل‌توجهی از بانک‌های کشور را شامل می‌شوند و بعد از تکمیل ثبت‌نام کارفرمایان و ارسال اطلاعات به شبکه بانکی نسبت به واریز تسهیلات اقدام خواهند کرد.

منصوری ادامه داد: در سامانه کارا در کنار 2 بخش اشتغال روستایی و اشتغال فراگیر، بخش جدیدی به نام تسهیلات دوره کرونا تعریف شده که در فاز اول بر اساس داده‌هایی که در اختیار داریم به کارفرمایان مشمول پیامک ارسال می‌شود و در صورت تأیید، متقاضیان و کارفرمایان باید مراحل ثبت‌نام خود را در سامانه کارا طی کنند و چنانچه مشکلی نباشد، اطلاعات آنها به بانک عامل ارسال و پرداخت صورت می‌گیرد.

به گفته معاون وزیر کار، همه کارفرمایانی که از ویروس کرونا آسیب‌دیده‌اند و کسب‌وکارشان تعطیل شده یا کاهش فعالیت داشته‌اند می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار درباره تکلیف متقاضیانی که پیامک را دریافت نکرده‌اند نیز گفت: برای آنها امکان مراوده متقابل فراهم شده تا اعلام کنند که باوجود مشمول بودن، پیامکی به دستشان نرسیده است که در فاز بعد سامانه مجدداً باز می‌شود تا ثبت‌نام کنند.

او درباره نحوه بازپرداخت تسهیلات توضیح داد: تا مهرماه دوره تنفس اعلام شده و پس‌ازآن به مدت ۲۴ ماه فرصت بازپرداخت تسهیلات داده می‌شود. البته تلاش شده زمان طولانی‌تری برای حفظ نیروی کار در نظر گرفته شود تا کارفرما بتواند تا پایان سال بیمه نیروی کار را پرداخت کند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار در بخش دیگری از اظهارات خود، هدف دولت در اعطای تسهیلات به بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا را حفظ بنگاه‌ها و نیروهای شاغل در آنها عنوان کرد و گفت: در بسیاری از کشورها که به‌نوعی از کرونا آسیب‌دیده‌اند برنامه‌های حمایتی با هدف حفظ بنگاه بوده است منتها در این برنامه، تعداد شاغلان را مبنا قرار دادیم و شرط حفظ کارگران را مطرح کرده‌ایم به این دلیل که آمار دقیقی از گردش مالی بنگاه‌ها نداریم.

منصوری ادامه داد: تسهیلات پرداختی با نرخ سود ۱۲ درصد خواهد بود و ۱۱ رسته کسب‌وکار و صنوف خدماتی ازجمله صنعت پوشاک، مبلمان و کیف و کفش را شامل می‌شود. این تسهیلات برای بنگاه‌های یک‌نفره ۱۲ میلیون تومان است که شامل ۵۰ درصد هزینه دستمزد و ۵۰ درصد هزینه سرمایه در گردش بنگاه است و برای بنگاه‌هایی که با الزام دولت تعطیل شده‌اند به ازای هر کارگر ۱۶ میلیون تومان پرداخت می‌شود تا نیروهای خود را حفظ کنند.

او افزود: همچنین وام‌های زیر ۱۲ میلیون تومان با سفته، وام ۱۲میلیون  تا ۴۸ میلیون تومان با سفته و ضامن، وام ۵۰ تا ۱۲۰ میلیون تومانی دو ضامن، وام تا ۱۸۰ میلیون تومان ۳ ضامن و بالاتر از این رقم مطابق روال عادی بانک‌ها طی می‌شود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار اظهار کرد: بر اساس داده‌های دقیقی که به دست آمده یک‌میلیون و اندی بنگاه در کشور مشمول دریافت این تسهیلات می‌شوند و اطلاع داریم که چه کارفرمایی با چه کد ملی و آدرسی انتخاب شده‌اند.

منصوری درعین‌حال از تمهیدات پیش‌بینی شده برای حمایت از معیشت دست‌فروشان، کارگران ساختمانی، مهدکودک‌ها و مراکز آموزشی خبر داد و گفت: برای این گروه تمهیداتی در نظر گرفته شده که جزییات آن به‌محض نهایی شدن اعلام می‌شود؛ اما درصورتی‌که فرد فعالیتی که به آن اشتغال دارد ثبت کرده باشد مورد شناسایی و حمایت واقع می‌شود و چنانچه عنوان شغلی درجایی ثبت نشده باشد دولت نمی‌تواند به آنها بپردازد.

او در خصوص حمایت از دارندگان چک‌های برگشتی نیز گفت: برای این دسته افراد، در فاز اول امهال سه ماه از اقدامات تنبیهی موضوع چک برگشتی اعلام شده و بانک مرکزی این موضوع را به همه بانک‌ها ابلاغ کرده است. همچنین ستاد مقابله با کرونا در مورد تسهیلات حمایتی نیز به بانک مرکزی تکلیف کرده که چک برگشتی و بدهی مالیاتی را برای این دوره مشخص کنار بگذارد و ملاک اعتبار سنجی مشتریان نباشد

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1608