printlogo


معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی رییس جمهور در پاسخ به سئوال «اقتصاد کرمان» مطرح کرد
بازسازی اقتصاد کرمان بر پایه دانش و فناوری
بازسازی اقتصاد کرمان بر پایه دانش و فناوری
کد خبر: 166
* شورای عالی فن آوری استان کرمان آغاز به کار کرد
مرضیه کاربخش: در جریان سفر دکتر علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری به کرمان، شورای عالی فن آوری استان، پاگرفت و اولین جلسه خود را با حضور دکتر فدایی سرپرست استانداری و مهندس طبیب زاده رییس اتاق کرمان و مدیران انجمن ها و شرکت های دانش بنیان استان کرمان برگزار کرد. «اقتصاد کرمان» هم از این فرصت برای طرح چند سوال از معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی‌ و فن‌آوری ریاست‌جمهوری بهره برد. دکتر دلیری در پاسخ به «اقتصاد کرمان» بر برنامه‌ریزی برای اقتصاد استان کرمان با اتکا به توانمندی جوانان نخبه تأکید کرد و با بیان این‌که اقتصاد سنتی دیگر مُرده است، افزود: استفاده از تفکر سنتی برای تولید و حرکت اقتصاد دیگر وجود ندارد؛ بنابراین، بستر فعالیت‌های اقتصادی، حتماً باید بستری بر پایه علم و دانش باشد، تولید محصول باید به‌روز ارتقا یابد، باید تحقیق و توسعه از جایگاه لازم برخوردار شود تا تولید محصولِ امروز با فردا متفاوت باشد.
علیرضا دلیری افزود: دنیا دارد با سرعت رشد پیدا می‌کند و ما نمی‌توانیم از دنیا عقب بمانیم؛ ضمن این‌که دروازه کشورها هم باز است و هیچ‌وقت بسته نخواهد شد؛ بنابراین، برای اقتصاد استانی مثل کرمان، با زیرساخت‌های سرمایه‌ای که دارد، برنامه‌ریزی باید براساس اتکا به جوانان نخبه و تحصیل‌کرده صاحب دانش و حرکت‌کرده به طرف فعالیت‌های اقتصادی باشد و این مهم باید حتماً در استان کرمان شکل بگیرد.
معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فن‌آوری ریاست‌جمهوری ادامه داد: کرمان، استانی با هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی است؛ بنابراین، این هولدینگ‌ها می‌توانند در اقتصاد استان تأثیر بسزایی داشته باشند و می توانند ‌ فرایند خام‌فروشی را به‌سمت استفاده از فن‌آوری در اقتصاد و اشتغال استان تغییر دهند و در این بستر، از جوانان صاحب فکر استفاده کنند تا به جای خام‌فروشی به محصولات با ارزش افزوده بالا دست پیدا کنیم. 
دلیری بیان کرد: هولدینگ‌های بزرگ اقتصادی می‌توانند حضور در بازارهای بین‌المللی را با محصولات فرآوری‌شده دنبال کنند.
وی با تأکید بر این‌که این‌ها مواردی است که مدیریت استان باید دنبال کنند، گفت: شوراهایی هم که شکل گرفته، می‌توانند به این حوزه کمک کنند، اما اصل، عملیات اجرایی است که باید گام‌به‌گام دنبال شود.
معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فن‌آوری ریاست‌جمهوری در گفت و گو با «اقتصاد کرمان» در رابطه با عقب‌ماندگی استان کرمان در زمینه‌ی اقتصاد فن‌آورانه گفت: اگر جوانان نخبه حرکت کنند؛ مدیران استان مجبور هستند همراه این سیل حرکت کنند. 
دکتر دلیری افزود: قطعاً ظرفیت نیروی انسانی کرمان بسیار بالا هست و کرمان جزء استان‌های نخبه‌پرور کشور است؛ بنابراین، اگر بستر را ایجاد کنیم که این جوانان حرکت کنند و سرعت شرکت‌های دانش‌بنیان بالا رود، مسئولان استان و هولدینگ‌های بزرگ به اجبار باید با آن‌ها همراه شوند.
وی با بیان این‌که در رابطه با فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، بسیاری از استان‌ها از کرمان جلوتر هستند، گفت: در این زمینه، توقع از استان کرمان بیشتر است، اما با توجه به شرکت‌های دانش‌بنیانی که در استان کرمان شکل گرفته، وضعیت نسبتا قابل قبول است.
دلیری در عین حال بیان کرد: با توجه به ظرفیت نیروی انسانی بالا در کرمان، این مهم باید ارتقا پیدا کند که مجموعه‌های علمی استان می‌توانند به ارتقای شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنند.
 
تنها راه نجات؛ تکیه بر روش‌های فناورانه است
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان تکیه بر روش‌های فناورانه را تنها راه نجات دانست و تصریح کرد: با روش‌های فناورانه باید چالش‌ها را حل کنیم و تنها راه نجات ما تکیه بر این روش است.
به گزارش ایسنا، «مهدی طبیب‌زاده» در شورای عالی فناوری و نوآوری استان کرمان گفت: استان ظرفیت‌های لازم برای جهش فناوری دارد که وجود کالاهای صنعتی یکی از دلایل این مدعاست، اما نمی‌دانیم چرا این اتفاق رخ نمی‌دهد؟
وی با اشاره به لیست کالاهای صادراتی استان اظهار کرد: اگر به صادارت استان نگاه کنیم در می‌یابیم که صادرات ما هنوز بر سنتی بودن تکیه دارد و خدمات مدرن و متناسبی هم انجام نمی‌شود.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی استان کرمان راه میان بر توسعه را مسیر دانش بنیان دانست و بیان کرد: برای گام گذاشتن در مسیر توسعه باید شرکت‌های دانش‌بنیان را در کنار یکدیگر جمع کرد و اتاق بازرگانی به عنوان بخش خصوصی از آنها حمایت خواهد کرد.وی تکیه بر روش‌های فناورانه را تنها راه نجات دانست و تصریح کرد: با روش‌های فناورانه باید چالش‌ها را حل کنیم و تنها راه نجات ما تکیه بر این روش است.
 
تحول زیرساخت های تولیدی با ظرفیت های دانش بنیان ممکن است
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری گفت: باید با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بیان در زیرساخت های تولیدی و صنعتی تحول ایجاد کرد.
به گزارش ایرنا، علیرضا دلیری در شورای عالی فناوری و نوآوری استان کرمان افزود: در کشور ما پول زیادی وجود دارد و باید کار را آغاز کرد و بی شک در حوزه های دانش بنیان مشکل کمبود سرمایه احساس نخواهیم کرد. 
وی با تاکید بر اینکه راه نجات کشور در انجام فعالیت های دانش بنیان است اظهار داشت: دنیا با سرعت در حال پیشرفت است و باید خود را با این پیشرفت ها هماهنگ کنیم و در این زمینه به نخبگان، افراد دانشگاهی و افرادی که درگیر این مهم هستند، توجه کنیم. 
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: شرکت هایی که اقتصاد کشور را تغییر داده اند، مدیران جوان دارند و بستر و ظرفیت آموزشی وسیعی در کرمان وجود دارد که وجود مرکز هایتک یکی از مهمترین ظرفیت های این استان است. 
وی اظهار داشت: در حال حاضر آموزش صرف به تنهایی جوابگوی نیازها نیست و باید شغل ایجاد شود که در این زمینه جوانان باید ایده پردازی کرده و کار کنند. 
دلیری عنوان کرد: استفاده از ظرفیت شرکت های بزرگ می تواند کمک بزرگی به توانمندسازی فعالیت های حوزه های دانش بنیان کند که این موضوع را در گذشته نیز دنبال کرده ایم. وی با اشاره به اینکه برای اجرای طرح های فناورانه و صنایع خلاق در حوزه روستایی مشکل پرداخت تسهیلات نداریم ادامه داد: صندوق پژوهش و فناوری با بانکها متفاوت است و اختیارات گسترده ای دارد که می تواند ظرفیت های بزرگی ایجاد کند. معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: باید روی نیازهای استان کرمان متمرکز شده و زیرساخت های مورد نیاز تامین شود و ما برای توسعه شرکت های دانش بنیان استان کرمان آماده همکاری هستیم. 
 
حمایت می کنیم
سرپرست استانداری کرمان با تاکید بر اینکه از صندوق نخبگان و شرکت های دانش بنیان حمایت می کنیم گفت: ظرفیت های ملی و استانی بسیار خوبی در اختیار داریم که با تلفیق این ظرفیت ها، فرصت های خوبی ایجاد خواهد شد. 
محمدجواد فدائی افزود: تشکیل شورای عالی فناوری و نوآوری در ذیل شورای گفت و گوی استانی دولت و بخش خصوصی اقدام پسندیده ای است. 
وی اظهار داشت: باید برنامه ای مشخص شود که نشان دهد شورای عالی فناوری و نوآوری در پیشرفت علم و فناوری استان و در نهایت رسیدن به توسعه پایدار چه اقداماتی را انجام خواهد داد؟ 
سرپرست استانداری کرمان ادامه داد: باید ارتباط با وزارتخانه ها و شرکت های دانش بنیان ملی بیشتر باشد و تاثیر این نشست ها را در ایجاد شغل، افزایش تولید و رفع مشکلات مردم دید. 
 
اعضا و شرح وظایف شورای عالی فناوری و نوآوری استان کرمان
 
اعضا اصلی
1- استاندار یا معاون ذیربط استاندار (رییس)
2- رییس انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان (دبیر)
3-رییس پارک علم و فناوری استان کرمان
4-رییس بنیاد نخبگان استان کرمان
5-رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان 
6- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان
7-مدیرکل ارتباطات و فناوری استان کرمان
8- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان
9- مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان
10- معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید باهنر کرمان
11-معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان طراحی و تدوین سیاست های راهبردی توسعه زیرساخت های نظام فناوری و نوآوری استان
 
شرح وظایف
تدوین و به روز رسانی سند توسعه فناوری استان کرمان
برنامه ریزی در جهت استقرار و اطلاح نظام فناوری و نوآوری در استان
تدوین برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت فناوری و نوآوری استان براساس سند توسعه فناوری مصوب
تعیین اولویت های تحقیقاتی و فناوری استان بر مبنای شناسایی نیازها، توانایی ها و مزیت های استانی
تدوین آیین نامه نحوه نظارت بر فعالیت های فناورانه و نوآورانه استان در چارچوب سند توسعه فناوری 
تدوین ساز و کارهای همسویی بین اهداف و سیاست های استانی در زمینه فناوری و نوآوری با اهداف و سیاست های ملی
پایش، آمایش و آینده نگاری توسعه فناوری استان
ایجاد هماهنگی و هم افزایی میان ارکان نظام فناوری و نوآوری 
نهادینه سازی و اجرایی نمودن سیاست های فناورانه و پیگیری تحقق آنها
 
اعضا مشورتی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان کرمان
روسای کمیسیون های تخصصی و تشکل های اتاق بازرگانی
رییس اتاق اصناف
رییس اتاق تعاون
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای 
ریاست جهاد دانشگاهی
ریاست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی
مدیرکل آموزش و پرورش
مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان
نماینده وزارت دفاع و پشتیبانی در استان
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان
دبیر شورای هماهنگی بانک های استان
نماینده شرکت های صنعتی و معدنی استان (صنایع مس، گل گهر سیرجان،...
 
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/166