printlogo


ارزش هفتگی معاملات ۶۴ هزار میلیارد تومان شد؛
بازدهی ۴ درصدی «بورس» در هفته رکوردشکنی‌ها
بازدهی ۴ درصدی «بورس» در هفته رکوردشکنی‌ها
کد خبر: 1745
در هفته‌ای که گذشت، شاخص کل بورس با وجود سقوط آخر هفته خود، رشدی ۴ درصدی را به ثبت رساند و حجم هفتگی معاملات نیز به ۵۵ میلیارد و ۵۳۲ میلیون سهم رسید.در پایان هفته منتهی به ۲۴ اردیبهشت ۹۹، شاخص کل اگر چه در دو روز پایانی با افتی چشمگیر مواجه شد اما در نهایت و به مدد رشد خوب اول هفته خود توانست رشد هفتگی ۳۹ هزار و ۷۴۰ واحدی ( ۴ درصدی) را به ثبت برساند.

در نخستین روز هفته، شاخص کل رشدی ۴٫۳۲ درصدی را به ثبت رساند و با بیش از ۴۲ هزار واحد رشد توانست برای نخستین بار در تاریخ فعالیت بورس وارد ابرکانال یک میلیون واحدی شود. در این روز بیش از یک میلیون و ۹۱ هزار معامله صورت گرفت که طی آن ۶ میلیارد و ۵۸۱ میلیون سهم با ارزشی بالغ بر ۱۰۱ هزار میلیارد ریال دادوستد شدند. در روزی که شاخص کل هم وزن نیز ۳٫۶۵ درصد رشد داشت بیش از ۲۵ نماد نیز بازگشایی شدند. در این روز سه نماد وخارزم، فولاد و وبانک به ترتیب با ۵۱۳، ۳۸۰ و ۳۳۱ میلیارد تومان، بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

در روز یکشنبه شاخص کل به عملکرد مثبت روز گذشته خود ادامه داد و توانست در پایان با رشدی ۲۳ هزار واحدی به قله یک میلیون و ۴۳ هزارتای برسد. در این روز حجم معاملات نسبت به اولین روز هفته کاهش داشت و به ۵ میلیارد و ۳۸۲ میلیون سهم رسید و ارزش معاملات نیز بیش از ۸۷ هزار میلیارد ریال بود. در این روز نماد شستا که قرار بود بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شود، پس از دو بار ابطال کشف قیمت با رشد ۵ درصدی بازگشایی شد.

بازار سهام سومین روز هفته را نیز با رشدی چشمگیر آغاز کرد و در همان ۲۰ دقیقه ابتدایی به سطح یک میلیون و ۴۹ هزار واحدی هم رسید اما به یکباره با فشار عرضه روندی نزولی در پیش گرفت و در نهایت با ۴ هزار و ۵۱۱ واحد افزایش د رپله یک میلیون و ۴۷ هزار واحدی ایستاد. در این روز بیش از یک میلیون و ۲۶۴ هزار معامله صورت گرفت که ارزش این معاملات بیش از ۱۰۶ هزار میلیارد ریال بود. سه نماد وبملت، فملی و پترول به ترتیب با ۱۳ هزار، ۸ هزار و ۳ هزار میلیارد ریال، بیشترین ارزش معاملات روز را به خود اختصاص دادند. در این روز نماد خساپا که به دلیل افزایش سرمایه به مدت ۲ ماه متوقف بود، با رشدی ۱۰۳ درصدی بازگشایی شد.

روز سه‌شنبه از همان ابتدا با فشار سنگین عرضه در اکثر نمادهای بورسی همراه بود. در روزی که شاخص کل در پایان بیش از ۲۶ هزار واحد سقوط کرد، شاخص کل هم وزن نیز افتی ۲ درصدی را به ثبت رساند. در این روز تعداد معاملات با عبور از مرز ۲ میلیون دفعه، رکورد جدیدی را به ثبت رساند و حجم معاملات نیز از مرز ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون سهم عبور کرد. در روز رکوردشکنی بورس، ارزش کل معاملات ۱۹۷ هزار و ۳۸۸ میلیارد ریال به ثبت رسید. در این روز بیشترین سهم معاملات به سه نماد شپنا، شبندر و وتجارت تعلق داشت که به ترتیب ۲۶، ۱۸ و ۱۲ هزار میلیارد ریال معامله شدند. فعالیت حقیقی‌ها نیز در این روز به بیش از ۸۵ درصد رسید که رکوردی جدید در سال جاری محسوب می‌شد.

آخرین روز هفته اما روند تغییرات شاخص بسیار جالب بود و اگر چه در یک ساعت نخست با ریزشی ۲۰ هزار واحدی همراه بود اما در یک ساعت دوم معاملات شاخص علاوه بر جبران ریزش خود روندی صعودی در پیش گرفت و با بازگشایی نماد فولاد رشدی ۳ هزار واحدی را به ثبت رساند اما این پایان کار نبود و مجددا در یک و نیم ساعت پایانی معاملات روندی نزولی در پیش گرفت تا در نهایت با ۳ هزار و ۷۸۶ واحد افت در سطح یک میلیون و ۱۷ هزار واحدی به کار خود در این هفته پایان دهد. در این روز نیز ارزش معاملات بیش از ۱۴۹ هزار میلیارد ریال بود که از معامله ۱۳ میلیارد و ۵۹۰ سهم به ثبت رسیده بود.

در پایان معاملات این هفته در مجموع بیش از ۵۵ میلیارد و ۵۳۲ میلیون سهم معامله شد که معادل دادوستد ۱۱ میلیون و ۱۰۶ هزار سهم به طور میانگین روزانه بود و نسبت به هفته گذشته ۴ درصد بیشتر شده بود. در این میان ارزش کل معاملات هفتگی نیز از مرز ۶۴۲ هزار میلیارد ریال گذشت که رشدی ۵٫۶ درصدی را نسبت به هفته گذشته نشان می‌دهد. با این حال اگر چه در دو روز پایانی هفته، شاخص روندی نزولی در پیش گرفت، اما افزایش چشمگیر حجم معاملات در این دو روز نشان می‌دهد که همچنان بازار سهام با رونق همراه بوده و احتمالا در هفته آینده مجددا به روند صعودی خود بازگردد.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1745