printlogo


رئیس اتاق کرمان،مطرح کرد
تمرکز بر مدیریت «انرژی» به عنوان پیشران اقتصادی استان
تمرکز بر مدیریت «انرژی» به عنوان پیشران اقتصادی استان
کد خبر: 1782
رئیس اتاق کرمان گفت: اندیشکده انرژی می تواند مانند اندیشکده تدبیر آب ایران که در اتاق کرمان تشکیل و در سطح ملی فعال شد، در تصمیم گیری ها تاثیرگذار و به عنوان یک مرجع قابل اعتماد باشد.

سیدمهدی طبیب زاده در نشست اندیشکده انرژی اتاق کرمان افزود: انرژی و سهم آن در اقتصاد استان و زندگی مردم بسیار اهمیت دارد و با توجه به سهم انرژی در میزان تولید ناخالص داخلی و به عنوان یکی از پیشران های اقتصادی استان، باید به آن توجه جدی داشت. وی ادامه داد: اتاق کرمان به عنوان مشاور سه قوه قصد دارد در اندیشکده انرژی با تجمیع سه رکن دولت، بخش خصوصی و دانشگاه موضوعات مهمی مانند افزایش بهره‌وری، توسعه بازار، مصرف بهینه و... را بررسی و با استفاده از دانش، تجربه و تخصص جمعی از فعالان این حوزه در استان، اندیشه‌ای را تولید و فعالیت کاملی را انجام دهد.

رئیس اتاق کرمان با تاکید بر اینکه اتلاف منابع در استان بسیار است، بیان کرد: ارزش حامل های انرژی مصرفی با ارزش فروش آن‌ها بسیار تفاوت دارد که باید بتوان در اندیشکده انرژی از روش های ذخیره انرژی و استفاده از پتانسیل های استان تدابیری اتخاذ شود. طبیب زاده گفت: باید بررسی شود که چگونه با حفظ سیاست های کلی کشور و بدون وارد شدن تنش به زندگی مردم، در حوزه مصرف بهینه و استفاده صحیح از آن اقدام کرد که در این رابطه از مجموعه ها و مراکز پژوهشی مرتبط نیز دعوت به همکاری می‌کنیم.

در ادامه این نشست دبیر اندیشکده تدبیر آب ایران گفت: برای موفق شدن در اندیشکده انرژی باید وضعیت موجود و وضعیت مطلوب را مشخص و سپس مسیری را برای رسیدن به هدف از ابتدا تا انتها تعریف کرد. سیداحمد علوی افزود: معمولا ناآگاهی بین دو وضعیت موجود و مطلوب و همچنین وجود نداشتن نسخه‌ای شفاف و روشن برای ورود به اینگونه فعالیت ها، سردرگمی‌هایی را ایجاد می کند. وی با بیان اینکه فعالیت اندیشکده ها باید تولید بسته ها و محتواهای سیاستی باشد، تصریح کرد: در اندیشکده تدبیر آب ایران، سه کارگروه سیاست پژوهی، ظرفیت سازی و ارتباطات تشکیل شده و هر سه کارگروه، هدف تغییر در وضعیت موجود را دنبال می کنند.

علوی خاطرنشان کرد: اقتصاد استان کرمان می تواند با استفاده از ظرفیت های بخش انرژی  به طور معجزه آسایی تغییر کند. وی با اشاره به اینکه ما با کمبود دانش، داده و خرد روبرو هستیم، افزود: اگر داده ها صحیح و قابل دفاع تهیه شود همه در برابر تغییر تسلیم خواهند شد و اکنون اندیشکده آب به عنوان مرجع مطمئنی برای مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی، وزارتخانه های کشاورزی و نیرو و اتاق ایران است.

در ادامه این نشست عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه باهنر کرمان گفت: باید بخش خصوصی، دولت و دانشگاه را در حوزه انرژی دغدغه‌مند کرد که دغدغه سازی باید یکی از فعالیت‌های مهم اندیشکده انرژی مورد توجه قرار گیرد. دکتر سید عبدالمجید جلائی، افزود: مطالعات انجام شده را باید یکجا و از موازی کاری جلوگیری کرد و شناخت از وضعیت موجود انرژی استان باید در اولویت فعالیت ها و دغدغه ها قرار گیرد. وی اظهار کرد: همچنین فرهنگ سازی در حوزه انرژی در بین مسئولان و مردم باید با جدیت انجام شود زیرا این مسئله از هزینه های جدی اقتصادی و اجتماعی جلوگیری می‌کند.

گفتنی است در این نشست جمعی از اساتید دانشگاه، فعالان بخش خصوصی و دولتی در حوزه انرژی به بیان نظرات و پیشنهادات خود برای فعالیت هر چه بهتر اندیشکده انرژی پرداختند.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1782