printlogo


پیش‌بینی بازارها در هفته احتمالا شلوغ بانک‌ها؛
بورس، دلار و طلا چه می‌شوند؟
بورس، دلار و طلا چه می‌شوند؟
کد خبر: 1786
در هفته گذشته بعد از مدت‌ها بازدهی بورس منفی شد و بازار طلا در صدر بیشترین بازدهی هفتگی قرار گرفت. آیا این روند ادامه خواهد یافت؟

 پیش از شروع هفته گذشته اما آخرین کارنامه هفتگی بازارها این گونه بود: بورس بازدهی مثبت ۴ درصد، دلار بازدهی مثبت ۷٫۳ درصد، طلا بازدهی مثبت ۵ درصد و سکه بازدهی مثبت ۳٫۴ درصد.
در هفته گذشته پیش بینی شده بود: هرچند اخباری که بیانگر تقویت قیمت‌ها در بازار ارز و طلا باشد قابل مشاهده نیست اما در دیگر سو، احتمال تداوم روند صعودی شاخص بورس با توجه به تداوم حمایت‌ها و سیگنال‌های بازار جهانی وجود دارد.

اما در واقعیت این اتفاق رخ نداد و هر سه بازار رفتاری متفاوت از سیگنال‌های قابل مشاهده داشتند. طلا رشد قابل توجهی داشت، دلار نوسان محدودی را ثبت کرد و بورس بعد از مدت‌ها روند نزولی به خود گرفت.

طی هفته اخیر بازدهی بازارها این گونه بود: بورس منفی سه درصد، دلار مثبت ۲٫۶ درصد، سکه مثبت ۷٫۳ درصد و طلا مثبت ۷٫۶ درصد.

در این شرایط که بازار سهام روندی نزولی به خود گرفته و دو بازار دیگر روند صعودی خود را ادامه می‌دهند، چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی قابل مشاهده است؟

سیگنال‌هایی برای بازارها

بورس در هفته بعد چه می‌شود؟ هرچند هنوز دولت بخشنامه جدیدی درباره دورکاری کارمندان ادارات نداشته است اما در هفته آینده قرار است دیگر دورکاری کارمندان بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی لغو شود. از سوی دیگر سه‌شنبه پیش‌رو ثبت نام صاحبان سهام عدالت برای فروش این سهام از طریق بانک‌ها در بورس آغاز خواهد شد که معلوم نیست از ۵۰ میلیون صاحب سهام عدالت چه تعداد برای این کار به شعب بانکی مراجعه خواهند کرد.

فروش سهام عدالت در بورس از قبل هم کمی نگرانی‌های فعالان بازار سهام را به همراه داشت، حال در هفته پیش‌رو علاوه بر این مساله، سهامداران شاهد دو عرضه اولیه هم خواهند بود. معمولا در روزهای عرضه اولیه از آنجایی که برخی از سهامداران به پول نقد نیاز دارند صف‌های فروش سهام فعال می‌شوند.

با این حال اظهارات حمایت‌گرایانه دولتمردان از بورس همچنان ادامه دارد.

رئیس جمهور در یک گفتگوی تلفنی با وزیر اقتصاد، تسریع در واگذاری سهام شرکت‌های دولتی و امکان حضور همه مردم در این عرصه را اطمینان بخش و مایه خرسندی دانست و گفت: باید تلاش کنیم بازار بورس و سرمایه به یک تعادل اطمینان بخش برسد تا مردم با خیالی آسوده برای سرمایه‌گذاری در این عرصه اطمینان کامل داشته باشند.

اما در دیگر سو، بازار طلا و ارز که روند صعودی چند وقت اخیر خود را حفظ کرده‌اند همچنان شاهد وعده‌های مسئولان برای جلوگیری از قیمت هستند. هرچند این اتفاق بیشتر درباره بازار ارز صدق می‌کند اما با این حال در صورت تحقق ثبات ارزی مسئولان بانک مرکزی، این روند می‌تواند به بازار طلا نیز سرایت کند.

پایان ماه رمضان و احتمال افزایش تقاضا برای بازار طلا نیز از جمله اتفاقات قابل پیش‌بینی برای هفته پیش‌رو است. در همین حین، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به کمبود عرضه سکه در بازار گفت: به دلیل شرایط رخ داده و جو روانی، در روزهای اخیر تقاضا برای خرید سکه بالا رفته است.

محمدولی افزود: تقاضا برای خرید سکه در حالی بوده که عرضه کافی نیست و بر این اساس، حجم تقاضا از عرضه پیشی گرفته است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران همچنین با هشدار به خریداران طلای آب‌شده می‌گوید: افراد ناآشنا نباید وارد خرید طلای آب‌شده شوند، زیرا امکان دارد فریب بخورند و سرمایه آنها با خطر مواجه شود.(ایرنا)

از سوی دیگر، سرپرست وزارت صمت از جذب نقدینگی توسط خودروسازان در هفته پیش‌رو خبر داده و گفته است: فروش ویژه ۲۵ هزار دستگاه خودرو در ایام عید سعید فطر، شامل ۱۵ هزار دستگاه خودروهای گروه صنعتی ایران خودرو و ۱۰ هزار دستگاه خودروهای تولیدی گروه خودروسازی سایپا است.

با این حال، به نظر می‌رسد تنها نقدینگی در دستان مردم عامل نوسان قیمت طلا نبوده است. به گفته ابراهیم محمدولی، در نوسانات اخیر بازار طلا و سکه عواملی مانند قیمت دلار، افزایش اونس جهانی و توقف معاملات گواهی سکه در بورس کالا، نقش داشته‌اند.

از این سه عامل دیگر علت سوم وجود ندارد و معاملات گواهی سکه در بورس کالا از سر گرفته شده است. اما آیا دو عامل دیگر همچنان می‌توانند تحریک‌کننده باشند؟

در همین حال اخباری دیگری چون، افزایش قیمت ۰.۱ درصدی طلای جهانی در روز جمعه و رشد آن به ۱۷۲۷ دلار و ۴۳ سنت، افزایش قیمت نفت به ۳۶ دلار و آغاز افزایش حدود ۲۳ درصدی نرخ کرایه‌ تاکسی‌ها از بعد از عید فطر هم از دیگر اخبار مهم چند روز اخیر هستند.

در کنار این‌ها، خبر مهم دیگر مربوط به اظهارات اخیر وزیر راه و شهرسازی است که گفته است: با مصوبه دولت، موانع موجود بر سر راه اخذ مالیات از خانه‌های خالی برطرف می‌شود و سازمان امور مالیاتی می‌تواند نسبت به انجام آن اقدام کند.

در مجموع هرچند به نظر می‌رسد با اقدامات حمایتی دولت از بازار سهام و تلاش برای جذب نقدینگی جهت عدم ورود به بازارهای مالی نظیر دلار و طلا روند بازارها تغییر کند اما همچنان تقاضا برای دو بازار طلا و ارز وجود دارد و تهدید اخیر مالیاتی برای بازار مسکن به این مساله ممکن است دامن بزند. با این روند و همچنین دستور فروش سهام عدالت در بورس شاید روند هفته گذشته بازارها بار دیگر در هفته پیش‌رو تکرار شود، مگر اینکه در این هفته هم بازارها خلاف آنچه از اخبار می‌توان مشاهده کرد، عمل کنند.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1786