printlogo


«اقتصاد پساکرونا» در گفت‌وگو با حمید عزت‌آبادی پور ؛
بخش «حمل‌ونقل» در انتظار عملی شدن وعده‌های دولت
بخش «حمل‌ونقل» در انتظار عملی شدن وعده‌های دولت
کد خبر: 1832
حمید عزت‌آبادی پور رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران تأکید می‌کند که دولت به‌جای تدوین هر برنامه‌ای در شرایطی که حدود یک‌فصل از شروع ویروس کرونا گذشته، لازم است که وعده‌های قبلی خود را عملی کند.

شیوع گسترده ویروس کرونا،‌ موجب افت شدید تقاضا، کاهش تجارت خارجی و افزایش بیکاری در کشورهای جهان شده‌ است. بر اساس گزارش‌های بین‌المللی، بیشترین تأثیرگذاری شوک ناشی از شیوع کرونا، در فصل‌های اول و دوم سال‌جاری میلادی خواهد بود. بر اساس برآوردهای صندوق بین‌المللی پول، در سال ۲۰۲۰،‌ رقمی معادل 4.2تریلیون دلار از مجموع ارزش ستانده ناخالص کشورهای جهان کاسته خواهد شد که پدیده‌ای کم‌نظیر در تاریخ معاصر محسوب می‌شود.

در ایران نیز، بررسی وضعیت اشتغال در فصل آخر سال گذشته و کل سال 98 نشان می‌دهد که باوجود بهبود نسبی شاخص‌های نیروی کار در کشور، همچنان اعداد و ارقام با اهداف تعیین‌شده فاصله دارد. بر اساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران، در سال گذشته نرخ بیکاری کشور به 10.7 درصد رسید که نسبت به سال قبل از آن افت 1.5 واحد درصدی را نشان می‌دهد. درمجموع مقایسه تعداد شاغلان در این سال با سال 97 حکایت از افزایش 430 هزارنفری اشتغال کشور دارد. این در حالی است که نرخ بیکاری 10.6 درصدی فصل زمستان سال قبل به دلیل دوره آمارگیری قبل از شیوع کرونا، پیامدهای این بیماری در کشور را محاسبه نکرده است. در همین راستا، هفته گذشته معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد که دولت برای مقابله با آثار منفی این بیماری برنامه‌های مختلفی در دستور کار خود دارد که شامل برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای احیای شغل های از دست رفته و  بهبود کسب و کار می‌شود. بر اساس توضیحات مختصر او، برنامه بلندمدت دولت در 5 محور و برای بازه زمانی یک الی دوساله تهیه‌شده است.

در همین ارتباط، حمید عزت‌آبادی پور رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران بر این باور است در شرایطی که اقتصاد ایران حدود یک‌فصل درگیر این ویروس شده است، ضرورت دارد تا دولت به‌جای تدوین هر برنامه‌ جدیدی، وعده‌هایی را که قبلاً داده است، عملیاتی کند.

او تأکید می‌کند: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از همان روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا با نظرسنجی از صاحب‌نظران و روسای کمیسیون‌های تخصصی، پیشنهادهای تخصصی خود را به دولت ارائه کرده است. بنابراین برنامه‌ها مشخص است و دولت فقط با یک جمع‌بندی هرچه سریع‌تر برنامه‌ها را عملیاتی کند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران با اشاره به وعده دولت برای ارائه تسهیلات 75 هزار میلیارد تومانی به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا، افزود: جز پرداخت وام یک‌میلیون تومانی به خانوارها، بنگاه اقتصادی نیست که از این تسهیلات استفاده کند. اگر به‌جای تدوین برنامه جدید، پرداخت همین تسهیلات را سرعت بخشد، بسیاری از مشکلات موجود در حوزه حمل‌ونقل که در حوزه تخصصی بنده است، حل خواهد شد.

به گفته عزت‌آبادی پور، با شیوع ویروس کرونا و محدودیت در حمل‌ونقل مسافر و ترانزیت کالا، شرکت‌های حوزه حمل‌ونقل در زمینه صادرات و واردات دچار خسارت‌های فراوانی شده‌اند که برای تداوم و حتی شروع مجدد فعالیت‌های خود نیازمند حمایت‌هایی هستند که از قبل وعده اجرای آن‌ها داده‌شده بود.

کرونا، به‌مثابه یک فرصت

عزت‌آبادی پور رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران با اشاره به افزایش کرایه حمل  بار صادراتی طی سه ماه گذشته که تأثیر منفی خود را بر صادرات و قیمت کالاهای صادراتی خواهد گذاشت، گفت: طبیعی است که  وقتی مسیر ترانزیتی  بسته می‌شود و شرکت‌های حمل‌ونقل مجبور به پیدا کردن مسیر جایگزین برای مبدأ و مقصد قبلی می‌شوند، این پروسه در کرایه بار تأثیرگذار خواهد بود.

او تصریح کرد: در حال حاضر، تنها مسیر ترانزیتی ایران به اروپا، مرز ترکیه است و در شرایطی که به دلیل کرونا این مرز بسته بود، شرکت‌های حمل‌ونقل  مجبور شدند تا برای صادرات، مسیر روسیه را جایگزین کنند که هزینه حمل‌ونقل را چند برابر کرد.

در همین زمینه، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران ابراز امیدواری کرد تا شیوع ویروس کرونا، فرصتی باشد تا مسیرهای رقابتی و جدیدی برای صادرات و واردات جایگزین مسیرهای قبل شوند.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1832