printlogo


رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان مطرح کرد
تعیین پروتکل های بهداشتی می تواند به بازگشایی مرزها کمک کند
 تعیین پروتکل های بهداشتی می تواند به بازگشایی مرزها کمک کند
کد خبر: 1852
رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان با اشاره به مشکل بسته بودن برخی مرزهای ایران با کشورهای همسایه برای صادرات، گفت: تعیین پروتکل های بهداشتی برای محصولات با نظر تخصصی کارشناسان علوم پزشکی می‌تواند نگرانی های ناشی از شیوع بیماری کرونا را کم و راهکاری برای بازگشایی مرزها و رونق گرفتن صادرات باشد.

محمدعلی محمدمیرزائیان در نشستی به منظور پیگیری مصوبه شورای گفت و گو مبنی بر بررسی مسائل برای کمک به بازگشایی مرزها افزود: در بعضی مرزها کامیون ها حامل محموله های صادراتی حدود 50 روز پشت مرز می مانند و در نهایت مجبور به انتقال محموله از مرز دیگر با استفاده از حمل و نقل دریایی هستند. وی ادامه داد: این مشکلات باعث از دست رفتن مشتریان و بازارهای خارجی شده، به فساد محصولات در کامیون ها منجر شده و هزینه‌های بسیاری را به صادرکنندگان تحمیل کرده است.

محمد میرزائیان اظهار کرد: بیشتر محصولات ما از مرز بازرگان (مرز مشترک ایران و ترکیه) به اروپا صادر می شود و بسته بودن این مرز مشکلات بسیاری را برای صادرکنندگان ایجاد کرده که  باعث سردرگمی سه ماهه آنها و افزایش هزینه ها شده است. رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان با تاکید بر فعال شدن دیپلماسی اقتصادی برای حل مشکلات مرزها ادامه داد: گزارش مرزها را به معاون اقتصادی وزارت امور خارجه ارائه داده‌ایم و امیدواریم که مشکلات مرز بازرگان حل شود زیرا در این صورت بازارها و صادرات رونق خواهد گرفت.

وی پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای با حضور نمایندگان تشکل های بخش خصوصی از همه شهرستان ها را مطرح کرد و گفت: پروتکل های بهداشتی مربوط به هر محصول باید تخصصی بررسی و تعیین شود تا بتوان این پیشنهادات را در قالب مشاوره به وزارت امور خارجه اعلام کرد.

در ادامه این نشست رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در کرمان با بیان اینکه حدود دو سال است که دیپلماسی اقتصادی به صورت جدی در وزارت امور خارجه مطرح شده و در این مدت فعال بوده و خوب عمل کرده است، گفت: در ادامه نیز همچنان همه تلاش و پیگیری خود را برای بازگشایی مرزها انجام خواهیم داد ضمن اینکه اعمال محدودیت ها در برخی مرزها مانند مرزهای کشورمان با عراق به دلیل مشکلات داخلی آن کشور بوده و ارتباطی به دیپلماسی اقتصادی نداشته است. آسیه عباسی، با اشاره به اینکه متولی اصلی تدوین پروتکل های بهداشتی وزارت بهداشت با همکاری گمرکات کشور است، تصریح کرد: باید پروتکل بهداشتی برای صادرات محصولات تهیه شود و سپس با سایر کشورها رایزنی ها لازم صورت گیرد.

وی در بخش دیگری به استفاده از ظرفیت ها و ایجاد زیرساخت های لازم برای استفاده بهتر از محصولات در داخل استان تاکید کرد و افزود: اگر بر روی فرآوری محصولات سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد می‌توان در مواقعی که امکان صادرات محصولات خام وجود ندارد از فاسد شدن و ضرر بیشتر جلوگیری کرد. عباسی، بیان کرد: استان می تواند برخی طرح های کوچک را برای جذب سرمایه گذار به نمایندگی وزارت امور خارجه در کرمان معرفی کند تا با توجه به ظرفیت های بسیار استان برای آنها سرمایه‌گذار جذب کرد.

در ادامه معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز گفت: تحریم ها و مشکلات پیش آمده به دلیل شیوع ویروس کرونا مانند بسته شدن مرزها، نگرانی‌هایی را در صادرات ایجاد کرده که اگرچه پیش بینی شده صادرات استان در سال جاری 20 درصد افزایش یابد اما تحقق آن در این شرایط بسیار سخت خواهد بود. محمدرضا قوام تصریح کرد: موضوع پرداخت تسهیلات مربوط به مشوق های صادراتی سال 98  به میزان دو هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی ابلاغ شده و صادرکنندگان می توانند با مراجعه به سایت سازمان توسعه تجارت ایران و طرح "سپیدار" درخواست خود برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش با بهره 14.5 درصد را ثبت کنند.

وی افزود: با وجود مشکلات در حوزه صادرات، صادرات استان در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد کاهش داشته که این عدد در اردیبهشت ماه نسبت به پارسال 22 درصد کاهش را نشان می دهد. قوام اظهار کرد: در مجموع دو ماه نخست سال جاری 60 میلیون دلار صادرات در 24 قلم کالا و 10 میلیون دلار واردات استان بوده که بیشترین صادرات شامل کالاهایی مانند پسته، خرما و فرومولیبدن بوده است.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1852