printlogo


رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان، مطرح کرد
از عملکرد «مجریان ذی صلاح» دفاع می کنم
از عملکرد «مجریان ذی صلاح» دفاع می کنم
کد خبر: 1991
اقتصاد کرمان: رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران حاضر شد تا پاسخگوی سوالات رسانه ها و افکار عمومی در ارتباط با مسایل مربوط به عملکرد این نهاد باشد.علیرضا گلستانی در جمع خبرنگاران به تشریح وضعیت کنونی اجرای آیین نامه «مجری ذی صلاح» در استان پرداخت و تاکید کرد: بحث مجری ذی صلاح به عنوان یکی از چالش های پیش روی صنعت ساختمان، لازم بود با دقت و جدیت اجرا شود تا مسوولیت ها در این حوزه مشخص شود و در جایی ثبت شود که چه کسی ساختمان را اجرا کرده و باید پاسخگو باشد.
گلستانی با اشاره به تایید فعالیت ۲۰ مجری حقوقی و ۲۰ مجری حقیقی در مرکز استان به عنوان «مجری ذی صلاح» افزود:آزمون پذیرش مجری ذی صلاح از سال 92 در حال برگزاری است و ممکن است نقدهایی نیز در این حوزه وجود داشته باشد که قابل بازنگری و اصلاح است.
وی اظهار داشت:در حال حاضر مجری ذیصلاح در مرکز استان به عنوان پایلوت طرح، اجرایی شده است اما اشکالی که در این مورد وجود دارد این است که جمعا تعداد 170 نفر را در راس هرم مهندسی استان مورد هدف قرار داده در حالی که سالانه تا 1600 کار ساختمانی در استان ثبت می شود که 800 مورد آن ساختمان های یک تا سه طبقه هستند و اگر مجریان آنها مورد هدف قرار می گرفتند با اعتراض کمتری در این خصوص مواجه بودیم.
وی تصریح کرد:در این زمینه مخالفت هایی نیز از سوی افراد فاقد صلاحیت یا افراد دارای صلاحیت که حقوق دولتی را رعایت نکرده اند در جریان است که اجرای قانون و رسیدن به شرایط مطلوب در صنعت ساختمان بر این مخالفت ها اولویت دارد.
گلستانی تاکید کرد:از عملکرد مجریان ذی صلاح استان کاملا دفاع می کنم و یادآوری می کنم تاکنون هیچ مستندی برای اثبات هرگونه تخلف از سوی مجریان ذیصلاح معرفی شده،دریافت نکرده ایم
وی در ادامه در تشریح روند شکل گیری سازمان،نظام مهندسی ساختمان را سازمانی جوان و مستقل،عنوان کرد که در مواردی با محدودیت های ناشی از خودگردانی نیز مواجه است.
وی افزود: تنها مرجع فنی که در ساخت و ساز بخش خصوصی مورد استناد است، مباحث ملی مقررات ساختمان با 22 مبحث است که بخش های حساس و مهمی از آن همچنان مغفول مانده و مورد توجه قرار ندارد.
وی گفت:در استان کرمان بیش از سایر بخش های مقررات ملی ساختمان،بحث سازه مورد توجه قرار گرفته است که شاید بتوان آن را محصول تجارب به دست آمده از زلزله ویرانگر بم با همه تلخی هایی که داشت دانست.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان اظهار داشت: بر همین اساس، در هفت سال اخیر دو بار رتبه اول کشوری رعایت مقررات ملی را کسب کرده ایم.
وی افزود:مسوولیت های سازمان در استان همچون نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی و تنظیم روابط بین کارفرمایان و صاحبان حرفه های مهندسی را از طریق بازرسی و کنترل و با اولویت منافع عامه دنبال کرده ایم هرچند در این بین ممکن است در مواردی منافع یکی از دو طرف کارفرما و مهندسان هم تامین نشده باشد.
گلستانی تاکید کرد: در تنظیم روابط بین حرفه های مهندسی و کارفرمایان به حاکمیت منافع عمومی بر منافع خصوصی باور داریم و معتقدیم منافع خصوصی نیز در منافع عموم نهفته است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کرمان گفت: جلوگیری از مداخله اشخاص فاقد صلاحیت در امور فنی مربوط به ساختمان، وظیفه و مسوولیت دیگر نظام مهندسی ساختمان است که بر اساس آن، فرآیندهایی در سازمان تعریف شده تا از این مداخلات جلوگیری کنیم.
وی عنوان کرد:همزمان با دستاوردهایی که در زمینه سازه در استان داشته ایم،معماری نیز در سال های اخیر مورد توجه مردم و شهروندان قرار گرفته است اما تاسیسات ساختمان با همه اهمیتی که دارد،همچنان نادیده گرفته می شود در حالی که آرامش سکونت در یک ساختمان به برخورداری ساختمان از تاسیسات مناسب گره خورده است.
گلستانی تاکید کرد:در مقوله ساختمان،نظارت و طراحی مهم است اما اجرا مهمتر است که در صنعت ساختمان تا به حال به این مقوله توجه نشده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه بازرسی گاز از موفق ترین بخش های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان است، افزود:بازرسی فنی فاضلاب و بازرسی آسانسور هم در دستور کار این سازمان قرار دارد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کرمان اظهار داشت: 90 درصد ساختمان ها در استان ضوابط مربوط به مناسب سازی برای معلولان و سالمندان را رعایت نکرده اند و این مساله به عنوان یک حق شهروندی نادیده گرفته شده است.
وی گفت: با جدیت پیگیر تدوین و اجرای ضوابط مربوط به مناسب سازی فضا برای سالمنندان و کم توانان در استان هستیم.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کرمان،بیان کرد:الکترونیکی کردن فرآیندها و مستندسازی آنها از برنامه های در دستور کار سازمان در استان بود که با شیوع  کرونا  در اجرای آن تسریع شد و حذف هرگونه اعمال سلیقه و شفافیت عملکرد را در پی داشت.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه ۴۰ تا ۵۰ درصد اعضای سازمان، بانوان هستند،برای نخستین بار کمیسیون مشورتی بانوان را راه اندازی کردیم که کارنامه و عملکرد خوبی تاکنون داشته اند.
گلستانی گفت: با تشکیل کمیسیون انرژی، بحث مدیریت مصرف انرژی را دنبال می کنیم که این فعالیت ها ناشی از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است و در قانون برنامه ششم باید سالانه پنج درصد از هدر رفت انرژی کاسته شود که تاکنون در این زمینه تقریبا عملکردی نداشته ایم.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان،خاطرنشان کرد: نماهای ساختمانی اجرا شده در کرمان که به نمای رومی شهرت دارند مورد ادعا و نقد ما نیز هستند و تناسبی با ارزش ها و فرهنگ ایرانی اسلامی ما ندارند اما سازمان در این زمینه هیچ اهرم اجرایی ندارد.
گلستانی با اشاره به اینکه عوارض ساختمان برای ساختمان های بلندمرتبه افزایش یافته، افزود: سالانه حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار مترمربع کار ساخت و ساز در کرمان انجام می شود و سالیانه رشد داریم و امسال نیز رشد خواهیم داشت.
وی درباره مقاومت ساختمان های استان کرمان بیان کرد: اگر با آیین نامه ها و مقررات امروز بسنجیم ساختمان های ساخته شده قبل از سال ۸۰ مقاوم نیستند چرا که طی این سال ها، آیین نامه های مربوطه،تغییرات اساسی داشته است.
گلستانی در پایان تاکید کرد: در مجموع وضعیت ساخت و سازهای استان کرمان خوب است و در مقام مقایسه، از حیث رعایت مقررات ملی ساختمان نیز از وضعیت مطلوبی در سطح کشور برخورداریم.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کرمان در بخش دیگر این نشست خبری با اشاره به اینکه قیمت مسکن در مناطق مختلف شهر کرمان نسبت به چهار سال قبل، دو تا چهار برابر شده، بیان کرد:بخشی از این افزایش قیمت تابع سوداگری است هرچند در کرمان وضعیت تا حد زیادی کنترل شده است.
گلستانی افزود:آمارهای ساخت و ساز در کرمان، روند کاهشی نشان نمی دهد و مشخصا آمار ثبت شده در نظام مهندسی ساختمان استان کرمان کاهش نیافته است.
 
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/1991