printlogo


بررسی چالش های صنعت گردشگری استان در نشست شورای گفت و گو؛
استمداد «گردشگری کرمان» از بخش معدن
استمداد «گردشگری کرمان» از بخش معدن
کد خبر: 2031
اقتصاد کرمان: شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت در استان در شرایطی با محوریت مسایل و چالش های بخش گردشگری برگزار شد که این بخش در هجوم کرونا بیشترین آسیب را دیده و عملا جز کورسویی از آن باقی نمانده است.در این نشست خبرهای ناگواری از شرایط بخش گردشگری استان مطرح شد؛از خسارت 364 میلیارد تومانی تا بیکاری 5 هزار نفری در صنعت گردشگری استان.در این شرایط رییس اتاق کرمان پیشنهاد کرد شرکت های معدنی به کمک گردشگری کرمان بیایند و به عنوان معین اقتصادی، دست بخش گردشگری را برای عبور از شرایط فعلی بگیرند...
شرکت های معدنی به عنوان معین گردشگری استان معرفی شوند
رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه حوزه گردشگری بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان پذیرفته است، گفت: با توجه به محدودیت منابع دولتی برای توسعه گردشگری، پیشنهاد می شود یکی از شرکت‌های معدنی و یا ترکیبی از شرکت های معدنی استان به عنوان معین گردشگری و تکمیل زیرساخت‌های این حوزه معرفی شوند.
سیدمهدی طبیب زاده در پنجاه و دومین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی آسیب های وارد شده به گردشگری، صنایع دستی و فرش استان، افزود: منابع معدنی تجدیدناپذیر هستند و در صورت نبودن مواد اولیه، زنجیره تولید تمام می شود که باید در شرایط فعلی از منابع معدنی استفاده کرد و به نقش آنها در توسعه به خوبی پی برد. وی ادامه داد: گردشگری به لحاظ ظرفیت های فراوان در انتقال فرهنگ‌ها، تجربیات و اشتغال ایجاد شده می‌تواند پیشران اقتصاد استان باشد اما نیاز به باور، برنامه، ساختار قوی، هزینه و تبلیغات دارد که باید به این موارد پرداخته شود.
طبیب زاده، با تاکید بر اینکه باور جدی نسبت به گردشگری استان وجود ندارد، بیان کرد: فعالیت های گردشگری بر اقشار متوسط و ضعیف جامعه تاثیرگذار هستند که از مسئولان درخواست داریم به مسائل پیچیده این حوزه در بخش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... بپردازند. رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه اصلی‌ترین فعالیت در گردشگری بازاریابی و معرفی جاذبه های این حوزه است، گفت: در تحقیقی با جامعه آماری 100 نفر در تهران مشخص شد که 75 نفر از آنها تاکنون به کرمان نیامدند و حتی قصد آمدن به کرمان را هم ندارند که این مسئله جای تفکر و انجام اقدام لازم را دارد.
خسارت ۳۶۴ میلیارد تومانی کرونا به گردشگری کرمان
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری، صنایع دستی استان کرمان گفت: شیوع ویروس کرونا تاکنون ۳۴۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بخش گردشگری این استان خسارت وارد کرده است.
فریدون فعالی در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان افزود: حدود پنج هزار نفر در حوزه گردشگری استان کرمان به دلیل مشکلات پیش آمده ناشی از بحران کرونا بیکار شده و نیروهای متخصص و آموزش دیده در صنعت هتلداری تعدیل شده اند.
وی تصریح کرد: میزان اشغال هتلهای استان کرمان در سه ماهه اول امسال از میانگین ۸۰ درصد در سه سال گذشته به ۷.۲ درصد رسیده و درصد اشغال یک ساله هتل های استان در سه سال گذشته متوسط ۳۵ درصد بوده که کمتر از ۶۰ درصد صرفه اقتصادی ندارد.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری، صنایع دستی استان کرمان بیان کرد: در سال ۹۸ تعداد چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر گردشگر داخلی وارد استان شدند، اما در فروردین امسال به دلیل کرونا هیچ ورودی نداشتیم و اردیبهشت ۶ هزار و ۶۵۶ نفر و خرداد پنج هزار و ۵۴۸ نفر بود که اغلب  افرادی هستند که برای کار و تجارت به استان آمده اند.
وی ادامه داد: همچنین آمار ورودی گردشگران خارجی به استان در سال ۹۸ تعداد ۲۹ هزار و ۷۲۳ نفر بوده، اما در فروردین سال جاری صفر، اردیبهشت ۲۳ و خرداد ۳۰ نفر گردشگر خارجی به کرمان آمده و در مجموع سهم استان کرمان از گردشگران خارجی در شان استان نیست در حالی که طرفیت های استان کرمان خیلی بیشتر از استان های همجوار است.
فعالی تاکید کرد: فرصت از دست رفته در بخش گردشگری دیگر به دست نمی آید و سرمایه گذاری در این بخش با ریسک بیشتری نسبت به سایر بخشها است و برگشت به چرخه حیات در حوزه گردشگری طولانی تر و فرار از بار منفی حاصل از فعالیت تاسیسات و حضور در اماکن گردشگری با مقاومت جوامع همراه خواهد بود.
به گزارش ایرنا،مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری، صنایع دستی استان کرمان گفت: پیشنهاد می کنیم بسته های حمایتی دولت از اسفند ۹۸ تا اردیبهشت سال جاری  که برای واحدهای آسیب دیده از کرونا بود تا پایان سال تمدید شود و سهم سه درصد پرداخت شده بیمه بیکاری به ازای نیروی کار تعدیل شده به کارفرمایان حوزه گردشگری برگشت داده شود.
وی افزود: فعالان زیان دیده حوزه گردشگری و صنایع دستی استان خواستار پرداخت تسهیلات بلندمدت و کم بهره هستند و باید منابع اعتباری را به صورت ویژه در بخش گردشگری تعریف کنیم.
فعالی تصریح کرد: خواستار پرداخت تسهیلات بلندمدت و کم بهره به فعالان گردشگری و صنایع دستی هستیم و باید منابع اعتباری را به صورت ویژه در بخش گردشگری تعریف کنیم.
وی تاکید کرد: در حال حاضر محدودیتی برای حضور گردشگران در استان کرمان نگذاشته ایم اما مشکلاتی مانند ممانعت یک دهیار از ورود گردشگر به روستاها را داریم.
مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری، صنایع دستی بیان کرد: براثر شیوع کرونا حوزه صنایع بافندگی استان کرمان ۲۸ میلیارد و ۶۹۲ میلیون تومان خسارت دیده است و معضل انباشت محصول و کاهش چشمگیر خرید و فروش به ویژه در ایام نوروز، بازگشت نشدن سرمایه دربین تولیدکنندگان فرش مشاهده می شود.
فعالی تاکید کرد: ۷۰ هزار صنعتگر در استان کرمان فعالیت دارند، اما تنها ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در سال ۹۸ صادرات چمدانی داشتیم  که تکمیل نشدن زنجیره ارزش افزوده بزرگترین مشکل این حوزه است.
راه اندازی فراکسیون اقتصاد گردشگری در مجلس
در ادامه این نشست رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شوراس اسلامی گفت: باید شرایط پیش آمده به دلیل شیوع بیماری کرونا را پذیرفت و با همین شرایط برای نجات گردشگری و جبران خسارت های وارده برنامه ریزی و تلاش کرد. محمدرضا پورابراهیمی، با بیان اینکه باید در پرداخت مالیات، بیمه و هزینه های آب، برق و گاز با تسهیلات بیشتری به واحدهای گردشگری کمک کرد، تصریح کرد: به نظر می رسد وزارت گردشگری در این موارد برنامه جامعی ندارد که مجلس آمادگی خود را برای ارائه طرح پیشنهادی اعلام می کند. وی خاطرنشان کرد: با هماهنگی دولت و مجلس، قصد داریم فراکسیون اقتصاد گردشگری را راه اندازی و مسائل این حوزه را پیگیری کنیم.
استاندار کرمان نیز در این نشست با تاکید بر حل مشکلات فعالان گردشگری با توجه به آسیب های وارد شده به واحدهای فعال این حوزه به علت شیوع ویروس کرونا گفت: باید شرایطی فراهم شود تا فعالان گردشگری بتوانند در سامانه کارا ثبت نام و از تسهیلات در نظر گرفته شده استفاده کنند. محمدجواد فدائی، افزود: طرح جامع گردشگری استان نیز باید سریعتر تدوین و اجرایی شود.
گفتنی است در این نشست جمعی از فعالان حوزه گردشگری به بیان مشکلات و پیشنهادهای خود پرداختند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2031