printlogo


چشم‌انداز هفتگی بازارها با توجه به اخبار سیاسی و اقتصادی؛
پیش‌بینی وضعیت طلا، دلار و بورس در هفته پیش رو
پیش‌بینی وضعیت طلا، دلار و بورس در هفته پیش رو
کد خبر: 2066
در هفته گذشته بازدهی بازارها این گونه بود: بورس مثبت ۵ درصد، سکه مثبت ۵٫۵ درصد، طلا مثبت ۷٫۳ درصد و دلار ۴ درصد و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد دامنه نوسانات کمی محدود شد و در بین بازارها نیز طلا «بیشترین بازدهی» را ثبت کرد. با این حال میزان بازدهی هر سه بازار تا حدی به هم نزدیک بودند. آیا در این هفته، روند هفته گذشته تکرار می‌شود؟...

پیش از شروع هفته گذشته، آخرین کارنامه هفتگی بازارها این گونه بود: بورس مثبت ۸٫۷ درصد، سکه مثبت ۱۶ درصد، طلا مثبت ۸٫۷ درصد و دلار ۱۷٫۱ درصد.

با این چنین وضعیتی،پیش‌بینی شده بود: «برای هفته آینده هرچند بازدهی مجدد حدود ۹ درصدی بازار سهام به دلیل فعال‌تر شدن بازارهای رقیب، شاید کمی دور از انتظار باشد اما به دلیل تداوم روند حمایتی از این بازار و اعلام برنامه‌های جدید برای آن احتمالا همچنان این روند صعودی باقی بماند، منتها نه به شدت هفته اخیر. در دیگر بازارها هم به نظر می‌رسد کنترل قیمت در بازار ارز تشدید شود و از روند شتابی صعودی قیمت دلار کاسته شود و این اتفاق بر بازار طلا نیز تاثیر بگذارد.»

در عمل نیز این اتفاق رخ داد؛ یعنی هم از شدت رشد بازدهی بازار سهام کاسته شد و هم سرعت بازدهی دو بازار ارز و طلا کاهش یافت.

در هفته گذشته بازدهی بازارها این گونه بود: بورس مثبت ۵ درصد، سکه مثبت ۵٫۵ درصد، طلا مثبت ۷٫۳ درصد و دلار ۴ درصد.

با توجه به کاهش رشد بازدهی بازارها، چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی برای آینده بازارها قابل مشاهده است؟

سیگنال‌هایی برای بازارها

کرونا مجددا شدت گرفته و به همین دلیل محدودیت‌هایی در شهرهای مختلف از جمله تهران اعلام شده است.

علاوه بر این، آژانس ایمنی هوانوردی اروپا با انتشار بیانیه‌ای نسبت به ریسک پرواز از آسمان ایران و هدف قرار گرفتن تصادفی هواپیماهای مسافربری هشدار داده و اعلام کرده است که ارزیابی ریسک بالای پرواز از آسمان ایران تا ۱۶ ژوئن سال ۲۰۲۱ به قوه خود باقی خواهد بود.

خبر دیگری که احتمالا برای بازارها نااطمینانی به همراه دارد مربوط به بانک مرکزی است. معاون اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرده این بانک در نظر دارد اوراق ودیعه با سررسید دو ساله منتشر کند که پس از دو سال این پول به همراه مبلغ اضافی برای جبران افت ارزش پول براساس نرخ تورم به مردم بازگردانده شود.

از سوی دیگر روز پنجشنبه ۲۶ تیر ماه امسال سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در رابطه با تنش‌های به میان آمده بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان عنوان کرد: بلافاصله پس از آغاز تنش و درگیری‌ها بین دو همسایه کشورمان، دستگاه دیپلماسی ایران طی تماس‌هایی با این کشورها خواستار اتمام این درگیریها در چهار چوب راه حل های مسالمت آمیز شد. کشور ایران آماده است میان این دو کشور برای کاهش اختلافات و نزدیکتر شدن دیدگاه‌ها میانجیگری کند.

همچنین سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفته است: به دروغ پردزان صهیونیست اخطار می‌کنیم، اقتدار محور مقاومت و ایران را بار دیگر نیازمایند که در این صورت، دست قدرتمند کشورمان را در میدان عمل لمس خواهند کرد.

با این حال اخبار با سیگنال مثبت هم برای بازارها قابل مشاهده است. ایران نفتکش توقیف شده خود از آمریکا را پس گرفته است. علاوه بر این، پروازهای هواپیمایی امارات به تهران از سر گرفته خواهد شد.

عباس موسوی در همان نشست ۲۶ تیر ماه خبر داده که ایران به دنبال بازپس‌گیری هفت میلیارد پول بلوکه شده خود از کشور کره جنوبی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشور گفته است: پول بلوکه شده نفت ایران از سوی کره جنوبی به ارزش ۷ میلیارد دلار پس گرفته می‌شود.

این خبر شاید بتواند تاثیری بر بازار ارز هم داشته باشد که اگر نقدینگی از این بازار میل به جابه‌جایی پیدا کند، بازار سهام می‌تواند یکی از مقاصد آن باشد.

موافقت رئیس جمهور با ترخیص سریع کالاها از گمرک، اعلام آمادگی حضور ۳۲۸ واحد تولیدی بزرگ در بورس (اعلام شده توسط سعید زرندی، معاون وزیر صمت)، اعلام پرداخت سود سهام شرکت فرابورس از طریق سجام از اول مرداد ماه و اعلام عرضه اولیه ۵ شرکت غیربورسی سهام عدالت در بورس از مهمترین اخبار با سیگنال مثبت برای بازار سهام و افزایش نرخ سود سپرده بانکی از جمله اخبار با سیگنال منفی برای همه بازارها از جمله بورس است.

اما اخباری هم در روزهای اخیر منتشر شده‌اند که برای بازار ارز می‌توانند مهمتر باشند. فرصت چهار روزه صادرکنندگان برای ایفای تعهدات ارزی و تسهیل و گشایش در تخصیص ارز و واردات که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی قرار است عملی شود از جمله این اخبار هستند که هرکدام سیگنال‌هایی را برای فعالان بازار ارز به همراه دارد.

بدین ترتیب همزمان با مشاهده برخی از نااطمینانی‌ها، شاید تداوم نوسان قیمت دلار قابل پیش‌بینی باشد اما با توجه به برخی اخبار با سیگنال مثبت احتمالا این نوسان قیمت چندان قابل توجه نباشد. در بازار طلا نیز وضعیت به همین شکل قابل پیش‌بینی است. نوسان محدود قابل پیش‌بینی بازارهای ارز و طلا درحالیست که همچنان حمایت‌ها از بازار سهام ادامه دارد و به همین دلیل سهامداران امیدوار به تداوم روند صعودی شاخص بورس هستند. اما با توجه به فعالتر شدن نظام بانکی به واسطه افزایش نرخ سود سپرده بانکی و طرح‌هایی مثل اوراق ودیعه این بار هم به نظر نمی‌رسد رشد شاخص بورس چشم‌گیر باشد.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2066