printlogo


عملکرد هفتگی/ هفته کم رمق بورس به پایان رسید
بازدهی ۳ درصدی بورس در هفته برگزاری مجامع عمومی
بازدهی ۳ درصدی بورس در هفته برگزاری مجامع عمومی
کد خبر: 2092
در پایان معاملات این هفته اگر چه شاخص کل توانست رشدی ۳٫۲ درصدی را به ثبت برساند اما افت شاخص در ۲ روز معاملاتی آخر نگرانی‌ها را در خصوص روند معاملات در هفته آینده بیشتر کرده است.

در پایان معاملات بورس در آخرین هفته تیرماه، شاخص کل بورس تنها با ۳٫۲ درصد افزایش (۵۹ هزار واحد رشد) اگر چه توانست به کانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحدی برسد اما ضعیف‌ترین هفته خود را در تیرماه به ثبت رساند. این در حالی بود که شاخص کل هم‌وزن در این هفته رشد بهتری از شاخص کل به ثبت رساند و ۴٫۵ درصد افزایش یافت. در هفته‌ای که بسیاری از نمادها به دلیل برگزاری مجامع عمومی سالیانه خود متوقف شدند، ریزش دلار در دو روز پایانی هفته موجب افزایش فشار عرضه در کل بازار شد و البته گروه فراورده‌های نفتی در روزهای پایانی بیش از سایر گروه‌ها متقاضی داشت. یکی دیگر از مسائل اعتراض‌برانگیز در این هفته کندی شدیدی سامانه معاملاتی و روند ثبت سفارشات بود که موجب شد تا بسیاری از معامله‌گران از عملکرد کارگزاری و همچنین مدیریت عملیات بازار شرکت بورس ناراضی باشند.

نخستین روز معاملات هفته، با افت ۳۲ هزار واحدی شاخص کل همراه بود در این روز حدود یک میلیون و ۶۸۸ هزار معامله در بورس انجام شد که طی آن ۷ میلیارد و ۴۰۲ میلیون سهم با ارزشی بالغ بر ۱۲ هزار و ۸۱۹ میلیارد تومان دادوستد شد. افت ۱٫۷ درصدی شاخص کل در حالی رخ داد که در دقایق پایانی روند معاملات تغییر کرد و همچنین شاخص کل هم‌وزن روز را با رشد ۱٫۳۸ درصدی به پایان رسانده بود. در این روز سه نماد شتران، شستا و وبملت به ترتیب با ۸۰۲، ۷۰۵ و ۵۸۴ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات بازار را به نام خود ثبت کردند. سه نماد خودرو، خساپا و وتجارت نیز از نظر حجم معاملات پرتقاضاترین نمادهای بازار بودند.

روز یکشنبه با افزایش تقاضا در نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز همراه بود در روزی که شاخص کل هم‌وزن رشدی ۲٫۷ درصدی را به ثبت رساند شاخص کل بیش از ۳ درصد صعود کرد تا پس از دو روز روند نزولی مجددا در مدار صعود قرار بگیرد. در دومین روز هفته ارزش کل معاملات به ۲۱ هزار و ۷۸۲ میلیارد تومان رسید که حاصل بیش از ۲ میلیون معامله بود. در این روز همچنین ارزش معاملات بلوکی به بیش از ۷۰۸ میلیارد تومان رسید و نمادهای آپ، وبصادر، خاذین، خبهمن و وخارزم معاملات بلوکی انجام دادند. سه نماد فولاد، شبندر و فملی نیز به ترتیب با ۱۹۶۵، ۱۳۵۵ و ۱۳۲۹ میلیارد تومان، بیشترین ارزش معاملات روز را به خود اختصاص دادند.

در روز دوشنبه نیز شاخص شروعی قدرتمند داشت و در نیم ساعت نخست رشدی چشمگیر را به ثبت رساند. هر چند در ادامه از شدت رشد کاسته شد اما در نهایت شاخص کل ۳٫۲ و شاخص کل‌هم‌وزن نیز ۲٫۲ درصد رشد کردند تا شاخص کل ضمن عبور از کانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحدی به سطح تاریخی یک میلیون و ۹۲۴ هزار واحدی برسد. در این روز ارزش کل معاملات ۱۹ هزار و ۴۳۴ میلیارد تومان به ثبت رسید و حجم معاملات ۸ میلیارد و ۴۲۸ میلیون سهم شد. افت ۴۰ درصدی حجم معاملات و ۱۸ درصدی ارزش معاملات نسبت به روز گذشته از ویژگی‌های بازار سهام روز دوشنبه بود. در روزی که ۲۵ درصد از حجم خرید سهام متعلق به سهامداران حقوقی بود سه نماد فولاد، شپنا و خودرو بیشترین ارزش معاملات را به نام خود ثبت کردند.

روز سه‌شنبه، خبر ارزان‌شدن دلار در بازارهای داخلی موجب رفتار هیجانی سهام‌داران و افت ۸۶۴۴ واحدی شاخص کل شد. در این روز شاخص کل هم‌وزن نیز نزدیک یک درصد سقوط کرد و از سطح تاریخی خود فاصله گرفت. در پایان معاملات این روز ارزش کل معاملات بورس حدود ۲۱ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان بود و نمادهای شتران، شستا و فولاد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. در این میان سه نماد فولاد، شستا و شتران نیز بیشترین ارزش معاملات روز را به خود اختصاص دادند.

در آخرین روز هفته، بورس در ادامه روند نزولی خود بار دیگر با افت شاخص همراه بود. اگر چه در یک ساعت پایانی بازار و به لطف بازگشایی نمادهایی چون شبندر، وبصادر و همچنین شستا و شپنا شاخص کل توانست بخشی از سقوط خود را جبران کند اما در نهایت با افتی ۱۵ هزار واحدی به کار خود خاتمه داد تا در پله یک میلیون و ۹۰۱ هزار واحدی به کار خود در این هفته پایان دهد. در این روز افت شاخص کل هم‌وزن کمی بیشتر از شاخص کل بود. در روزی که دو نماد شپنا و فولاد بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند ارزش کل معاملات ۱۶ هزار میلیارد تومان به ثبت رسید. در این روز همچنان عرضه اولیه «آبادا» با مشارکت بیش از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار کد بورسی انجام شد تا رکورد جدیدی در این زمینه به ثبت برسد.

در پایان هفته ارزش کل معاملات بورس به ۹۱ هزار و ۴۸۳ میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته گذشته افتی ۶ درصدی را نشان می‌دهد. در حالی که میانگین ارزش معاملات روزانه در هفته گذشته بیش از ۱۹٫۵ هزار میلیارد تومان بود در این هفته این رقم به ۱۸ هزار و ۲۹۷ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. متوقف بودن برخی نمادها به دلیل برگزاری مجامع یکی از دلایل اصلی کاهش ارزش معاملات در این هفته بود.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2092