printlogo


آنالیز بازارها در تیرماه ۹۹؛
رشد ۵۰ درصدی بورس در یک ماه
رشد ۵۰ درصدی بورس در یک ماه
کد خبر: 2093
بررسی عملکردها بازارها در اولین ماه تابستان نشان می‌دهد که همچنان پرسوده‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری و کسب سود بازار سرمایه است، در ماهی که سپری شد با این که دلار در افزایش قیمت توجهات بسیاری را به خود جلب کرد اما کم‌بازده‌ترین بازار شد.

بررسی رفتار بازارهای در تیر ماه نشان می‌دهد که با افزایش گرما در تابستان به تب افزایش قیمت بازار‌ها نیز افزوده شده است، به نحوی که میزان افزایش قیمت یکی از بازارها در تیر ماه بیش از هفت برابر میزان رشد آن در خرداد ماه است.

در این بین، بورس با ۵۰ درصد و دلار با ۱۰ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین افزایش قیمت را داشته‌اند.

بورس

براساس داده‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، بورس از ابتدای تیر ماه تا پایان آن معادل ۵۰٫۸ درصد رشد داشته که از میزان خرداد ماه شدت بیشتری گرفته، این بازار در خرداد ماه معادل ۲۸٫۷ درصد رشد کرده بود.

شاخص کل بازار بورس در این ماه بیش از ۶۴۵ هزار واحد رشد کرد و از سطع یک میلیون و ۲۷۰ هزار واحد در ابتدای تیر ماه به سطح یک میلیون و ۹۱۶ هزار واحدی در پایان ماه رسید، این شاخص با رشدی که داشته خود را بیشتر به سطح مقاومتی دو میلیون واحدی نزدیک کرده است.

در این ماه پنح عرضه اولیه با نام‌های «وپویا»، «سیتا»، «ولپارس»، «رافراز» و «آبادا» انجام شد که ارزش چندانی نداشتند که در مجموع مبلغ کل عرضه‌ اولیه‌های تیر ماه به ۷۰۰ هزار تومان نیز نمی‌رسد.

سکه

پس از بورس سکه با ۲۹ درصد بیشترین رشد قیمت را داشته است، این رشد در حالی رخ داده که سکه در خرداد ماه تنها ۳٫۹۵ درصد(معادل ۲۹۰ هزار تومان) افزایش قیمت داشت. سکه در این ماه مرز مقاومتی ۱۰ میلیون تومان را پشت سر گذاشت.

با توجه به داده‌های اقتباس شده از شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت سکه در تیر ماه معادل دو میلیون و ۳۰۷ هزار تومان افزایش قیمت داشته و در پایان معاملات روز سه‌شنبه ۳۱ تیر ماه روی نرخ ۱۰ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان خرید‌وفروش شده است.

این فلز ارزشمند در ابتدای ورود به اولین ماه تابستان معادل هفت میلیون و ۹۵۳ هزار تومان قیمت داشت.

طلا

طلا نیز اگر چه رشد قابل توجهی را از آن خود کرده، اما میزان رشد آن نسبت به سکه کمتر است. این فلز گران قیمت در تیر ماه ۱۶۰ هزار تومان به‌ازای هر گرم افزایش قیمت را از آن خود کرد که رشد ۲۰٫۲ درصدی را در این بازار نشان می‌دهد.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در پایان خرداد ماه ۷۹۰ هزار تومان قیمت داشت که این مبلغ با ۱۶۰ هزار تومان رشد تا روز ۳۱ تیر ماه به رقم ۹۵۰ هزار تومان رسید، البته ماه مذکور طلا از مرز یک میلیون تومانی عبور کرد اما در روزهای پایانی به عقب برگشت.

در خصوص آینده قیمت طلا نایب رئیس اتحادیه طلای تهران معتقد است: قیمت طلا تا یک هفته دیگر هم قابل پیش‌بینی نیست. چنانچه کاهش قیمت دلار ادامه‌‌دار باشد قیمت طلا هم تا یک ماه دیگر ارزان می‌شود. هر چند که این‌ روزها با افزایش قیمت انس جهانی طلا رو به رو هستیم و همین مساله بر گران شدن قیمت طلا در بازارهای داخلی اثرگذار است.

دلار

شاخص بازار ارز در تیر ماه سر‌وصدای زیادی را به پا کرد و تا سطح حدود ۲۶ هزار تومان در بازار آزاد پیش رفت، اما حتی با رشد هزار و ۸۵۰ تومانی نیز عقب‌تر از رقبای مالی خود قرار گرفت، دلار در این ماه رشد حدود ۱۰ درصدی را به ثبت رساند.

قیمت دلار آمریکا براساس نرخ‌های اعلامی صرافی ملی در ابتدای تیر ماه بیش از ۱۸ برابر پول رایج ملی یعنی معادل ۱۸ هزار و ۶۰۰ تومان بود که این اختلاف قیمت بین تومان و دلار در پایان تیر ماه به بیش از ۲۰ برابر رسید.

هر عدد دلار در پایان معاملات روز سه‌شنبه ۳۱ تیر ماه روی قیمت ۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان نرخ‌گذاری شد که البته این نرخ‌گذاری توسط بانک مرکزی و به واسطه صرافی ملی انجام می‌شود.

با توجه به افت قابل توجه نرخ ارز، روز سه‌شنبه هفته جاری چهار روزنامه چشم‌انداز بازار ارز در روزهای آینده را پیش‌بینی کرده‌اند. بر این اساس درحالی که روزنامه اعتماد و ایران روند افزایشی نرخ ارز را ممکن می‌دانند، ابتکار و کیهان از ثبات و قرار گرفتن نرخ دلار درحالت واقعی آن می‌گویند.

در تیر ماه که بازار ارز اوج گرفت، رئیس کل بانک مرکزی طی چند یادداشت علاوه بر اعلام این که نوید برگشت آرامش در بازار ارز را نوید می‌داد  خطاب به سرمایه‌گذاران در این بازار گفت: ریسک بازار ارز برای سرمایه‌گذاری به شدت افزایش پیدا کرده است و من نیز وظیفه دارم این را به فعالان اقتصادی گوشزد نمایم.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2093