printlogo


رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان پیش‌بینی کرد:
روند نزولی کرونا در استان کرمان از اواخر هفته جاری
روند نزولی کرونا در استان کرمان از اواخر هفته جاری
کد خبر: 2169
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه استان کرمان همچنان در قله پیک بیماری کووید ۱۹ است اظهار کرد: انتظار داریم با روندی که پیش بینی می کنیم و در مقایسه با استان های مجاور، از اواخر هفته جاری شاهد روند نزولی این بیماری در استان کرمان باشیم.

دکتر "حمیدرضا رشیدی نژاد" درباره آخرین وضعیت مبتلایان به کووید ۱۹ در استان کرمان گفت: از اواخر خردادماه روند افزایشی در بیماران قطعی، موارد بستری و متاسفاه مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در سطح استان کرمان  بودیم.

وی با اشاره به اینکه  براساس این آمار وضعیت رنگ بندی شهرها مشخص می شود اظهار کرد: از ۲۴ خردادماه سیر صعودی این بیماری در سطح استان شیوع پیدا کرد به طوری که هم اکنون در قله این پیک هستیم و از ۲۳ شهرستان استان کرمان، ۱۲ شهر در وضعیت قرمز و بقیه در وضعیت هشدار هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه استان کرمان همچنان در قله این پیک است اظهار کرد: انتظار داریم با روندی که پیش بینی می کنیم و در مقایسه با استان های مجاور، از اواخر هفته جاری شاهد روند نزولی این بیماری در استان کرمان باشیم.

رشیدی نژاد به پهناور بودن استان کرمان اشاره کرد و گفت: این پهناور بودن هم دارای مزیت هایی و هم دارای معایبی است. مزیت این پهناور بودن در این است که تراکم جمعیتی پایین بوده و شیوع این ویروس از این حیث می تواند نسبت به مناطقی با تراکم جمعیتی بالا، کمتر باشد اما به دلیل پهناور بودن استان، کنترل وضعیت تا حدودی سخت است و ممکن است پیک و ماندن در قله و برگشتن به شرایط پایدار را کمی زمان بر کند

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع اجبار شدن ماسک از ۱۵ تیرماه در کشور اشاره کرد و گفت: قطعا استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار موثر است.

رشیدی نژاد با اشاره به اینکه استفاده از ماسک برای جلوگیری از انتشار ترشحات حاوی ویروس از دهان و بینی افراد آلوده به ویروس به بقیه بسیار موثر است اظهار کرد: تحقیقات نشان داده است که چه برای فرد مبتلا و چه برای افراد غیرمبتلا و سالم، استفاده از ماسک ریسک خطر این بیماری را به کمتر از ۵ درصد می رساند و ۹۵ درصد موثر خواهد بود.

وی با با اشاره به مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا مبنی بر پیگیری جدی بر نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشتی در سطح اصناف و ادارات سطح استان کرمان گفت: کمیته هایی در ذیل ستاد استانی مقابله کرونا در بحث نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشتی در اصناف، ادارات و ... تشکیل شده است که گزارشات خوبی از رعایت مسائل بهداشتی در استان داشتیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه سخت گیری جدی در بحث نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشتی داریم اظهار کرد: با بررسی های صورت گرفته و نظارت های انجام شده، رعایت پروتکل های بهداشتی در اصناف و ادارات استان از ۲۰ درصد زمان شروع شیوع این ویروس در کشور هم اکنون به طور متوسط به ۹۰ درصد رسیده است و امیدواریم مردم نیز در سطح شهر (که نظارتی بر آنها صورت نمی گیرد) با رعایت توصیه های بهداشتی خودشان را مراقبت کرده تا بتوانیم زودتر از این شرایط گذشته و تعداد بیماران کوویدی را کاهش دهیم.

رشیدی نژاد به وضعیت بیمارستان های استان کرمان نیز اشاره کرد و گفت: روند بستری ها تا چند روز پیش در کل استان (موارد قطعی، مشکوک و افراد دارای بیماری های تنفسی) تقریبا ثابت بوده و هم اکنون از کل تعداد تخت های پیش بینی شده برای بیماران کووید ۱۹، بین ۲۵ تا ۳۰ درصد همچنان ظرفیت پذیرش بیماران را داریم.

وی با اشاره به اینکه بین ۵ تا ۱۰ درصد تخت های ویژه پیش بینی شده برای بیماران کرونایی نیز هم اکنون خالی هستند اظهار کرد: خوشبختانه هنوز در استان کرمان بار مراجعه کنندگان از ظرفیت بیمارستان های استان افزایش پیدا نکرده اما اگر مردم رعایت نکنند، ظرفیت درمانی جوابگوی بیماران نخواهد بود اما خوشبختانه تاکنون در استان کرمان این اتفاق نیفتاده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پایان با تاکید بر اینکه کووید ۱۹ درمان قطعی ندارد اظهار کرد: در حال حاضر، درمان بر پیشگیری است و داروی شناخته شده ای تاکنون در هیچ جای دنیا برای این بیماری کشف نشده است و برخی داروهای مطرح شده نیز براساس درمان و مراقبت به افراد تجویز می شود اما قطعی نیست بنابراین توصیه می شود مردم چند نکته ساده از جمله استفاده از ماسک، شست و شوی مرتب دست ها و رعایت فاصله گذاری فیزیکی را در دستور کار خود قرار دهند

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2169