printlogo


در دیدار سفیر افغانستان با استاندار کرمان مطرح شد
سطح تبادلات اقتصادی کرمان و افغانستان افزایش می‌یابد
سطح تبادلات اقتصادی کرمان و افغانستان افزایش می‌یابد
کد خبر: 2294
استاندار کرمان با اشاره به افتتاح اتاق مشترک افغانستان و کرمان گفت: با این اقدام، امکان همکاری بیشتر فراهم شده و سطح مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری‌ها افزایش خواهد یافت.محمدجواد فدائی در دیدارِ "عبدالغفور لیوال" سفیر کشور افغانستان در ایران و هیات همراه با اشاره به اشتراکات دو کشور و علاقه مندی استان برای تعاملات به ویژه در حوزه اقتصادی اظهار داشت: ما با افغانستان به لحاظ مذهب، زبان و همسایگی ارتباطات خوب و شباهت‌هایی داریم که ایجاب می‌کند همراهی بیشتری داشته و از این ظرفیت‌ها برای توسعه استفاده کنیم.
وی عنوان کرد: با افتتاح دفتر اتاق مشترک افغانستان و کرمان، امکان همکاری بیشتر فراهم شده و مبادلات و سرمایه‌گذاری‌ها توسعه می‌یابد.
دکتر فدائی گفت: سطح مبادلات تجاری کرمان و افغانستان در حال حاضر چندان بالا نیست و امیدواریم در هدف‌گذاری و زمانبندی مشخص به  200 میلیون دلار در سال برسد که هم به نفع استان کرمان و هم برای افغانستان مفید خواهد بود.
استاندار کرمان، حضور برادران افغانستانی در ایران را دو جانبه دانست و گفت: استان کرمان می‌تواند بخشی از نیازهای کشور افغانستان را تامین کند و موارد سرمایه‌گذاری برای کرمان در افغانستان وجود دارد که می‌تواند در برنامه مشترک قرار گیرد.
دکتر فدائی تثبیت هویت و صدور اسناد هویتی برای مهاجران افغانستانی را اقدامی ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد: از مشکلات کنونی ما مهاجران بدون مجوز هستند که تعداد آنها دو برابر مهاجران مجاز برآورد می‌شود به ویژه آنهایی که با شرایط نامناسب وارد استان می‌شوند.
وی افزود: تعیین تکلیف مهاجرانی که مجاز به اقامت نیستند، بسیار خوب است و همکاری‌های لازم را در این زمینه خواهیم داشت.
استاندار کرمان در مورد درخواست سفیر کشور افغانستان مبنی بر تغییر و بازنگری در برخی از قوانین و دستورالعمل‌ها برای تسهیل سرمایه‌گذاری گفت: مصادیق این موارد به صورت مکتوب به ما اعلام شود تا بخشی که در حد اختیارات استان است را انجام دهیم و موارد دیگر را از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی دنبال کنیم.
سیدمهدی طبیب‌زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز در این دیدار از افتتاح دفتر اتاق مشترک افغانستان و کرمان و کلنگ‌زنی مدرسه 24 کلاسه ویژه اتباع در شرف‌آباد کرمان به کمک تجار افغانستان و اداره کل اتباع استان کرمان خبر داد.
وی افزود: هیات افغانستان بازدیدی از نیروگاه خورشیدی ماهان خواهند داشت و جمعی از تجار این کشور نیز از کارخانه روغن نباتی گلناز بازدید می‌کنند.
طبیب‌زاده ادامه داد: مراودات و تجارت‌های موفقی با کشور افغانستان داشته‌ایم و تلاش داریم تا مرزهای ایران با کشور افغانستان را ساماندهی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: بستر صادرات متقابل میان کشور افغانستان و استان کرمان در حال آماده‌سازی است و مراودات روز به روز بیشتر می‌شود.
علی شفیعی مدیرکل اتباع و امور مهاجرین خارجی استان کرمان نیز به نگاه مثبت سفیر کشور افغانستان در نوع همکاری‌ها و مراودات اشاره داشت و گفت: برای تسهیل امور مربوط به اتباع افغان، دفتری در رفسنجان راه‌اندازی خواهد شد و پزشک خانواده نیز جهت فعالیت‌های استحکام‌بخشی خانواده در دست اجرا داریم.
وی افزود: تیمی 40 نفره برای انجام امور تثبیت هویتی مهاجران افغانستانی در استان کرمان مستقر می‌شوند و ارتباط خوبی نیز با بزرگان دینی فراهم کرده‌ایم.
"عبدالغفور لیوال" سفیر کشور افغانستان در ایران، یک ظرف با طراحی سنتی از "لاجورد افغانستان" را به عنوان هدیه به استاندار کرمان تقدیم کرد.
مهاجران افغانستانی از وضعیت کار و زندگی در کرمان راضی هستند
سفیر کشور افغانستان در ایران از قانونمند کردن حضور مهاجران افغانستان در ایران و تثبیت هویت آنها خبر داد و گفت: شناسنامه، تذکره و گذرنامه الکترونیکی برای مهاجران افغانستانی صادر می‌شود.
امکانات و ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه سرمایه‌گذاری مهاجران افغانستانی در ایران وجود دارد و زمینه سرمایه‌گذاری ایران در کشور افغانستان نیز فراهم است.
"عبدالغفور لیوال" صبح امروز اول شهریور ماه در دیدار با استاندارِ کرمان با ابراز خوشحالی از "دومین بار سفر به استان زیبا و جالب کرمان" عنوان کرد: "در جشنواره اقتصادی سال گذشته بازدیدی از سیرجان، رفسنجان، کرمان، معادن مس، باغ‌های پسته و صنایع دستی داشتیم و مباحثی در مورد روابط اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری با کشور افغانستان مطرح شد".
وی به مشابهت‌های استان کرمان و کشور افغانستان در اقلیم و تنوع آب و هوایی و بیشترین تعداد حضور مهاجران افغانستانی در کرمان اشاره داشت و گفت: همه مهاجران افغانستان از وضعیت کار و زندگی در استان کرمان راضی هستند و در تماس‌های خود با سفارت از همکاری خوب اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان ابراز رضایت می‌کنند.
سفیر کشور افغانستان در ایران، ارتقای روابط کاری، تجاری و اقتصادی این کشور با استان کرمان را مورد تاکید قرار داد و افزود: امکانات و ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه سرمایه‌گذاری مهاجران افغانستانی در ایران وجود دارد و زمینه سرمایه‌گذاری ایران در کشور افغانستان نیز فراهم است.
"عبدالغفور لیوال" به سفر اخیر هیات عالی‌رتبه کشور افغانستان به ایران اشاره داشت و از مراحل نهایی سند جامع راهبردی و توجه بیشتر روی مسائل اقتصادی، تجاری، سرمایه‌‌گذاری و ترانزیتی خبر داد.
وی هم‌زبانی، همسایگی و اشتراک‌های فرهنگی و مذهبی دو کشور ایران و افغانستان را یادآور شد و بیان کرد: "آنگونه که باید از ظرفیت‌های اقتصادی هم اطلاع‌ نداریم، ظرفیت‌هایی در استان کرمان وجود دارد که ما تازه متوجه شده‌ایم".
سفیر کشور افغانستان در ایران ادامه داد: " نه جنگ در افغانستان زیاد دوام می‌کند و نه مشکلات بین‌المللی ایران؛ این دو کشور با هم دوست و همسایه هستند و دیدگاه ما باید بیشتر به این مسئله متمرکز باشد".
"عبدالغفور لیوال" از میزبانی و مهمان‌نوازی گرم و صمیمانه سال قبل در استان کرمان و سفر دیروز و امروز خود قدردانی کرد و گفت: " این مهمانوازی‌ها بارها ما را به سمت کرمان می‌کشاند و هر وقت مقدور باشد از شما برای پذیرایی در افغانستان دعوت می‌کنیم".
سفیر کشور افغانستان در ایران خواستار بازنگری در قوانین بین نهادها جهت ارتباط بیشتر دو کشور شد و گفت: هرچند کرمان با افغانستان مرز مشترک تجاری ندارد اما از نظر تجاری و حضور مهاجران ارتباط خوبی برقرار است.
وی از قانونمند کردن حضور مهاجران افغانستان در ایران خبر داد و افزود: تیمی برای این مسئله به ایران آمده‌اند تا تثبیت هویت مهاجران را انجام داده و شناسنامه، تذکره و گذرنامه الکترونیکی برای آنها صادر کنیم.
"عبدالغفور لیوال" ابراز داشت: استان کرمان به لحاظ تعداد حضور مهاجران و مرکزیت برای سایر استان‌ها برای ما مهم است و در آینده در حد ایجاد یک کنسولگری، گزینه خوبی است.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2294