printlogo


مدیر کل راه آهن استان کرمان:
۵۲۰۸ میلیارد ریال اعتبار صرف توسعه ریلی کرمان شد
۵۲۰۸ میلیارد ریال اعتبار صرف توسعه ریلی کرمان شد
کد خبر: 2316
مدیر کل راه آهن استان کرمان گفت: از سال گذشته تاکنون میزان پنج هزار و ۲۰۸ میلیارد ریال اعتبار صرف توسعه ریلی و تقویت زیرساخت خط آهن این استان شده است.

مجید ارجونی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با بیان اینکه در سال ۸۷ اداره کل راه آهن استان کرمان مستقل شده است افزود،  در آن زمان ۶۷ هزار تن بار از در این مجموعه بارگیری می شد اما با ۲هزار و ۸۰۰ درصد افزایش میزان بارگیری راه آهن استان کرمان به بیش یک میلیون و ۴۶۸ هزار و ۹۸۳ تن رسیده است.

وی بیان کرد: همچنین در بخش تخلیه بارنسبت به سال ۸۷، ۲۱۴ درصد رشد داشتیم و در بحث تناژ بارگیری، راه آهن کرمان رتبه هشتم کشوری را داشته و سه درصد جابجایی بار ریلی کشور بر عهده این منطقه است.

مدیرکل  راه آهن استان کرمان اظهار داشت: افزود: در سال ۸۷ تعداد مسافری که توسط خطوط ریلی استان کرمان جابجا می شد حدود ۴۲۸ هزار نفر بود که در سال ۹۷ این آمار به یک میلیون ۱۳ هزار و ۸۴۸ رسیده است .

وی با اشاره به سهم ۳.۶ درصد جابجایی مسافر توسط خطوط ریلی استان کرمان در کشور تصریح کرد: در سال ۹۷ نسبت به سال ۸۷ حدود ۱۳۹ درصد رشد مسافر را شاهد بودیم، اما با شیوع کرونا در اواخر سال قبل ۵۰ درصد از ظرفیت قطارهای مسافربری کاهش یافت.

ارجونی با اشاره به بازسازی خطوط ریلی استان کرمان تاکید کرد: حدود ۴۶ کیلومتر از خط راه آهن سمت بافق به زرند منطقه بحرانی ریلی استان کرمان محسوب می شود که در حال اصلاح این خطوط هستیم و با این اصلاح سرعت قطارها در این منطقه از ۸۰ به ۱۲۰ کیلومتر خواهد رسید.

وی افزود: در سال گذشته با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان سیستم‌های ارتباطی خطوط ریلی استان کرمان اصلاح و بروزرسانی شده و همچنین ۱۴ میلیارد ریال به منظور بهسازی نمازخانه‌های بین راهی اختصاص داده شده است.

مدیرکل راه آهن استان کرمان ادامه داد: برای ایستگاه فهرج نیز حدود یک میلیارد تومان هزینه شده و ایستگاه منطقه بم نیز که با مشکل آب روبرو بود در حال رفع آن هستیم و تا هفته آینده مشکل حل خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای ایجاد خطوط قطار سریع السیر در استان نیازمند زیر ساخت‌های ویژه این خطوط هستیم که در این راستا هم اکنون مسیر زرند به بافق به طول ۴۶ کیلومتر را در اولویت کاری قرار داده ایم و در ادامه نیز مسیر باقیمانده زرند به کرمان به طول ۸۰ کیلومتر را تکمیل خواهیم کرد.

ارجونی با اشاره به احداث خط راه آهن کرمان به سیرجان گفت: این پروژه به صورت مشارکتی با شرکت صنعتی معدنی گل‌گهر و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی اجرا می‌شود به‌طوری که ۶۵ درصد هزینه‌های این پروژه را شرکت صنعتی معدنی گل‌گهر و ۳۵ درصد دیگر آن را شرکت راه آهن جمهوری اسلامی پرداخت خواهد کرد.

وی افزود: قطعه اول این خط از سمت سیرجان حدود ۱۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قطعه چهارم از سمت کرمان  نیز حدود ۱۲ درصد پیشرفت داشته که تکمیل آن تاثیر موثری در جمع بار و کاهش ترافیک جاده ای دارد.

مدیرعامل راه آهن استان کرمان تصریح کرد: بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در خطوط ریلی استان ورود پیدا کرده که اقدام بسیار مثبتی برای کرمان محسوب می شود.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2316