printlogo


با هدف تقویت ارتباط بخش صنعت با مراکز علمی و پژوهشی،انجام شد
راه اندازی دفتر نمایندگی «خانه صمت» در «پارک فناوری کرمان»
راه اندازی دفتر نمایندگی «خانه صمت» در «پارک فناوری کرمان»
کد خبر: 2458
با حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان و روسای خانه صمت استان کرمان،دانشگاه تحصیلات تکمیلی و پارک علم و فناوری استان کرمان دفتر نمایندگی خانه صنعت در پارک علم و فناوری کرمان راه اندازی شد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این مراسم با بیان اینکه کرمان ۵۰ سال از برخی استان‌ها مانند اصفهان عقب است و عامل اصلی توسعه در یزد و اصفهان احداث ابرکارخانه‌ها است گفت: به جای اینکه یک کارخانه در کرمان ایجاد کنیم ۲۸ ابرخانه درست کردیم که با شیب تندتری به سمت ایجاد صنایع کوچک و متوسط و توسعه پیش برویم.
مهدی حسینی نژاد در آیین افتتاح دفتر نمایندگی خانه صنعت، معدن و تجارت کرمان در محل پارک علم و فناوری این استان افزود: تحقق توسعه پایدار و صنعتی شدن این استان منوط به تقویت واحدهای کوچک و خوشه‌های صنعتی است.
وی ضمن واکاوی دلایل عقب‌افتادگی توسعه ۵۰ ساله کرمان، اظهار داشت: بخش دولتی این استان با شناسایی حلقه‌های مفقوده، مدیریت صحیح و اصلاح ذهنیت‌ها، مسیر توسعه پایدار استان را باز کرده است.
وی با بیان اینکه استان کرمان از ۴۰ سال گذشته به عنوان بهشت معادن ایران شناخته می‌شود تصریح کرد: همواره مسئولان این استان انتقاد نداشتن ارزش افزوده و صنایع فراوری را داشته‌ایم و برنامه‌ریزی به این سمت تعریف شده است.
وی با بیان اینکه کرمان ۲۸ ابرکارخانه مشابه ذوب آهن اصفهان دارد اظهار داشت: این کارخانه ها با رصد سیاست ۵۰ سال قبل اصفهان احداث شده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان کرمان تاکید کرد: موتور محرکه توسعه اصفهان کارخانه ذوب آهن بود و در راستای آن صنایع کوچک را شکل و توسعه داد لذا اکنون هر خدمات و قطعه ای را در اصفهان پیدا می کنید.
حسینی نژاد اظهار داشت: با توجه به تجربه استان های یزد و اصفهان و دنیا که صنایع  کوچک و متوسط یکی از عوامل توسعه و متورمحرکه این استان ها بوده کارخانه‌های بزرگ نیز با نگاه توسعه پایدار، فرصتی استثنایی برای ارائه خدمات خوشه‌ها و صنایع کوچک محسوب می‌شوند.
وی گفت: احداث صنایع کوچک و متوسط را به عنوان یک سیاست کلان دنبال می کنیم که می تواند یکی از عوامل استان در رشد و جهش اقتصادی باشد.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز با اشاره به اینکه سبقه تاسیس خانه صنعت و معدن در کشور به اواخر دهه ۷۰ شمسی در دوره اصلاحات به عنوان تشکل تخصصی بخش خصوصی برمی گردد افزود: در کرمان این خانه در دهه ۸۰ تاسیس و فعال شده است.
جلیل کاربخش راوری با اشاره پذیرفتن مسئولیت خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمان از سال ۹۷ اظهار داشت: این خانه از انجمن های همگن تخصصی بخش خصوصی در بخش های مختلف تشکیل شده و ساختار این خانه را بیشتر بخش های صنعت و معدن شکل می دهد.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به تقویت کیفی و کمی انجمن های این خانه طی سال های اخیر تصریح کرد: اکنون ۱۸ انجمن تخصصی در خانه صمت استان کرمان ثبت شده و برخی انجمن ها در صف انتظار ثبت در این خانه هستند
وی گفت: یکی از مواردی که ماه ها پیگیری می شد موضوع تفویض اختیارات وزارت صمت به بخشی خصوصی بود که پیشنهاد این مهم به خانه صنعت و معدن ارائه و هفت استان به عنوان پایلوت انتخاب شد که کرمان یکی از این استان ها است.
کاربخش راوری ادامه داد: ابتدا و در مرحله نخست ۱۰ اختیار اعلام و هشت مورد پذیرفته شد و قرار بود پایان تیرماه و اول مردادماه این مهم عملیاتی شود.
وی بازخورد تفیویض اختیارات دولتی به اتاق صنعت، معدن و تجارت کرمان را با اتفاقات خوبی برای فعالان بخش خصوصی همراه دانسته است.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمان به عقد تفاهم نامه با دستگاه موثر در حوزه فضای کسب و کار اشاره کرد و افزود: اتاق بازرگانی یک تشکل ۱۴۰ ساله ملی است و در استان کرمان نیز افزون بر ۱۱۰ سال قدمت دارد.
وی با بیان اینکه اهداف و برنامه ها این تشکل تخصصی کمک به بنگاه های اقتصادی است ادامه داد: شاخص های فضای کسب و کار در استان کرمان مطلوب نیست و کرمان جایگاه نامناسبی در مقایسه با سایر استان ها و رتبه ۲۹ را دارد اما دستگاه اجرایی صمت کرمان رتبه هشتم را دارد.
وی بیان کرد: پروژه بهبود فضای کسب و کار کرمان نیز برنامه ریزی شده که با همکاری سازمان صمت و پارک انجام خواهد شد.
دبیرکل خانه صنعت معدن و تجارت استان کرمان گفت: هدف از راه اندازی این دفتر ارتباط فی مابین شرکت های مستقر در مراکز رشد و پارک علم و فناوری و همچنین دانش بنیان با واحدهای صنعتی و معدنی از طریق انجمن های تخصصی همگن ایجاد شده ذیل خانه صنعت معدن و تجارت است.
کیان سیدی افزود: همچنین تأسیس انجمن تحقیق و توسعه با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت، شرکت شهرک های صنعتی، پارک علم و فناوری و سایر دستگاه های مرتبط با صنعت از اهداف دیگر راه اندازی این مرکز است.
وی تصریح کرد: برای تحقق ارتباط مابین صنعت و دانشگاه نیاز به مرکزی داریم که تشکل ها و افراد به آنجا مراجعه کنند و دفتر نمایندگی خانه صنعت در پارک علم و فناوری کرمان آماده خدمات رسانی و مشاوره به افراد حقیقی و حقوقی است.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2458