printlogo


در نشست بررسی همکاری های اقتصادی کرمان و بنگلادش اعلام شد
صادرات یک میلیون دلاری کرمان به بنگلادش
صادرات یک میلیون دلاری کرمان به بنگلادش
کد خبر: 2513
سفیر بنگلادش در ایران در نشست بررسی همکاری های اقتصادی استان کرمان و کشور بنگلادش گفت: با وجود ظرفیت های بسیار ایران و بنگلادش، عدم سرمایه‌گذاری دو طرف به عنوان حلقه مفقوده تجارت بین دو کشور محسوب می شود که باید به این موضوع مهم مغفول مانده بیشتر توجه کرد.
"گوسال اعظم سارکر" در این نشست که با حضور جمعی از فعالان اقتصادی استان کرمان برگزار شد، افزود: با وجود ظرفیت های بسیار دو کشور، میزان تجارت آنها چندان زیاد نبوده و 100 میلیون دلار بوده که سهم صادرات ایران 4 برابر بنگلادش است. وی اظهار کرد: عمده کالاهای صادراتی بنگلادش به ایران شامل جوت (کنف) و نخ جوت، ژلاتین و دانه‌های روغنی و عمده کالاهای صادراتی ایران به بنگلادش پسته، قیر، کلینکر و... بوده است که اگر روابط بین بازرگانان و فعالان اقتصادی دو کشور توسعه یابد، تجارت نیز رشد بیشتری خواهد یافت.
سارکر تصریح کرد: اگر چه مشکل تبادلات مالی در روابط تجاری وجود دارد اما در هر حال تجارت انجام می شود و می توان از روش هایی مانند تهاتر کالا برای تسهیل این مشکل استفاده کرد. سفیر بنگلادش در ایران، با بیان اینکه بنگلادش دومین تولیدکننده پوشاک جهان است، خاطرنشان کرد: علاوه بر حوزه نساجی و پوشاک، بخش هایی مانند غذاهای دریایی و یخ زده، چرم، صنعت فناوری اطلاعات، تولید دارو و ساخت کشتی های کوچک و متوسط نیز به سرعت رشد داشته اند و چشم اندازهای توسعه و صادرات بسیار خوبی برای این حوزه‌ها در نظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد: پایه اقتصاد بنگلادش در حوزه کشاورزی بوده و در این بخش به دلیل تصمیم برای توسعه، در صنعت فرآوری این محصولات کار و برنامه ریزی شده که با سرمایه گذاری ها این مهم محقق می شود. سارکر بیان کرد: فرصت‌های سرمایه گذاری در بنگلادش برای سرمایه گذاران ایرانی و کرمانی بسیار فراهم است و سرمایه‌گذاران می‌توانند صد درصد پول خود را از بنگلادش خارج کنند و از معافیت های مالیاتی و گمرکی برخوردار باشند.
وی ادامه داد: بیشتر سرمایه‌گذاری ها در حوزه های ساخت و ساز، سلامت، استارت آپ ها و فناوری اطلاعات در بنگلادش مورد نیاز است و از آنها استقبال می شود که ایرانی ها می توانند به صورت مشارکتی و یا شخصی در این کشور سرمایه گذاری کنند. سفیر بنگلادش در ایران گفت: زمستان هر سال نمایشگاه تجاری بزرگی در بنگلادش برگزار می شود و فرصت مناسبی برای معرفی و فروش محصولات و کالاهای ایران و کرمان خواهد بود و همچنین اجلاسی با حضور 8 کشور بزرگ اسلامی از جمله ایران سال آینده به میزبانی بنگلادش برگزار خواهد شد که در حاشیه این اجلاس نمایشگاه ها و برنامه هایی توسط اتاق های بازرگانی برگزار می شود و می توان از این فرصت نیز استفاده کرد. سارکر تصریح کرد: 95 درصد تجارت در بنگلادش توسط بخش خصوصی انجام می شود که بسیار قوی هستند و دولت نیز از آنها حمایت می کند.
صادرات یک میلیون دلاری کرمان به بنگلادش
در ادامه این نشست رئیس اتاق کرمان گفت: با وجود زمینه های همکاری متعدد و ظرفیت های بسیار کرمان و بنگلادش، صادرات کرمان به این کشور هیچ گاه بیش از یک میلیون دلار نبوده است. سیدمهدی طبیب زاده، افزود: توسعه تجاری بین دو طرف بسیار مورد تاکید است که البته این رابطه تجاری باید برد- برد باشد و واردات از بنگلادش نیز متناسب با نیازها صورت گیرد.
وی به ظرفیت های خدمات فنی و مهندسی و تولید تکنولوژی کشور بنگلادش برای همکاری های جدی با ایران اشاره کرد و ادامه داد: امیدواریم این نشست زمینه همکاری جدی دو طرف را بیش از گذشته فراهم کند. طبیب‌زاده، با اشاره به اینکه کرمان نیز درکالاها و محصولاتی مانند پسته، خرما، سیمان، کاشی و سرامیک، مواد غذایی، خدمات فنی و مهندسی، فولاد و مس می‌تواند با بنگلادش همکاری کند، اظهار کرد: روند رو به رشد توسعه بنگلادش را تحسین می کنیم و می توان از این تجربیات در کرمان و ایران نیز استفاده کرد.
گفتنی است در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی کرمان پرسش های خود در زمینه تجارت با بنگلادش را مطرح و پاسخ های لازم را دریافت کردند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2513