printlogo


سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان هشدار داد
موج سوم اپیدمی کرونا در راه کرمان
موج سوم اپیدمی کرونا در راه کرمان
کد خبر: 2528
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: طی دو هفته گذشته روند ثابت و کاهشی در ابتلاء به بیماری کرونا در استان داشتیم و عملا به نظر آمد موج دوم کنترل شده و در حال کم شدن موارد است اما افزایش هفته قبل نشان دهنده این است که احتمالا اپیدمی به سمتی می رود که موج سوم را در استان تجربه کنیم.

دکتر"مهدی شفیعی"درباره وضعیت اپیدمی کرونا در استان کرمان اظهار کرد: با رصد بیماران بستری در هفته گذشته و اوایل هفته جاری به نظر می آید افزایشی را در روند بیماران بستری و موارد مثبت ابتلاء به کرونا در سطح استان کرمان شاهد هستیم.

وی افزود: طی دو هفته گذشته روند ثابت و کاهشی در ابتلاء به بیماری کرونا در استان داشتیم و عملا به نظر آمد موج دوم کنترل شده و در حال کم شدن موارد است اما افزایش هفته قبل نشان دهنده این است که احتمالا اپیدمی به سمتی می رود که موج سوم را در استان تجربه کنیم.

شفیعی تصریح کرد: بسیاری از استان های کشور وضعیتی مشابه ما را تجربه می کنند و استان های قم، گیلان، تهران، اصفهان، لرستان و ... برگشت موج بعدی اپیدمی را تجربه می کنند که از میان وضعیت استان قم فوق حاد است که جای نگرانی دارد.

تنها ابزار کنترل کرونا، پیشگیری است

مدیر گروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: این شرایط خیلی به سطح مراقبت و رفتارهای پیشگیرانه مردم ارتباط دارد و به دلیل اینکه هیچ ابزاری به عنوان دارو و واکسن برای کنترل و مهار بیماری کروناویروس نداریم، تنها ابزار بحث پیشگیری است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: به لحاظ اینکه قدرت سرایت ویروس کرونا بالاست، شرایط بسیار شکننده است و هر زمان که به خوبی رعایت کنیم، بعد از تقریبا چند هفته اپیدمی یواش یواش به سمت فروکش کردن می رود و به محض اینکه مقداری رفتارهای بهداشتی را کمرنگ می کنیم یا رعایت مردم کم می شود، سریع به وضعیت قبل برمی گردیم که نشان می دهد شرایط چقدر شکننده است.

وی اظهار کرد: به نظر می رسد مقداری حساسیت مردم نسبت به کرونا کم شده و ترددها در سطح شهر تا حدودی افزایش پیدا کرده و همین امر بسیار تاثیرگذار است که اپیدمی برگشت پیدا کند ضمن اینکه در حال حاضر به سمت فصل سرما می رویم و به دلیل تغییرات آب و هوائی و به ویژه که امسال هوا زودتر از سال های قبل خنک شده، ممکن است در منازل و برخی اماکن تهویه طبیعی که با باز کردن درب و پنجره ها وجود دارد، کم شود و عدم وجود تهویه مناسب چالشی باشد تا گردش ویروس را برقرار کند.

شفیعی تصریح کرد: با باز شدن مدارس و دانشگاه ها به دلیل اینکه دانش آموزان و دانشجویان در شهر تردد و بعضا از سرویس و وسائل نقلیه عمومی استفاده می کنند و ممکن است در فضای آموزشی استفاده صحیح از ماسک را رعایت نکرده و ارتباطات آنها به نوعی بیشتر می شود، همه اینها شرایطی است که می تواند کنترل اپیدمی کرونا را مقداری دچار چالش کرده و زنجیره انتقال ویروس شکننده شود.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: به همین دلیل رعایت کردن مردم شرط اصلی و اساسی در کنترل بیماری است و باید حتما این مسئله مدنظر قرار گیرد و در دانشگاه علوم پزشکی سعی کردیم از همه ظرفیت های رسانه و فضاهای تبلیغاتی سطح شهر در هفته جاری استفاده و اطلاع رسانی را به شکل پررنگ تری به مردم تاکید کنیم تا با کمک یکدیگر بتوانیم اپیدمی را مهار کنیم تا وضعیت تیر و مردادماه دوباره تجربه نشود.

در تیر و مردادماه اپیدمی سنگینی را تجربه کردیم

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در تیر و مرداد اپیدمی نسبتا سنگینی را در استان کرمان تجربه کردیم به لحاظ تعداد بیمارانی که روزانه در بیمارستان بستری می شد و حجم بیماران مراجعه کننده که موجب فشار زیادی به سیستم درمانی می شود و خستگی مفرط پرسنل و مواجهه شغلی آنها را زیاد کرده و احتمال درگیری و خدای نکرده عوارض مرگ و میر در پرسنل را نیز ممکن است افزایش بدهد.

وی با بیان اینکه نمی شود درباره اثر بازگشائی مدارس در افزایش آمار ابتلاء قضاوت کرد، افزود: نمی توان گفت کودکی در مدرسه یا خارج از مدرسه مبتلا به کرونا شده اما نکته ای وجود دارد که تعدادی دانش آموز و کودک مبتلا داریم و قبل از بازگشائی مدارس هم داشتیم. اتفاقی که افتاده این بچه ها به دلیل حضورشان در فضای آموزشی و رفت و آمد در سطح معابر و استفاده از وسائل نقلیه عمومی ممکن است در مواجهه بیشتری با این ویروس قرار بگیرند و اگر مبتلا شوند بیماری را به داخل منزل می برند و به سالمندان و بزرگسالان انتقال داده و اگر خودشان بیمار هستند، با رفت و آمدها بیماری را در جامعه انتشار می دهند.

شفیعی تصریح کرد: آنچه مهم می باشد این است که خانواده و دانش آموز بداند چگونه باید از خودش در فضای آموزشی مراقبت کند و والدین چه مطالبه ای از مدارس در رابطه با سلامت فرزندشان داشته و با کوچک ترین علامتی که دانش آموز دارد تا زمانی که وضعیت ابتلایش مشخص و دوره نقاهت را طی می کند در فضای آموزشی حضور پیدا نکند و معلمان و اولیای مدرسه نیز به همین شکل بای عمل کنند تا مدارس کانونی برای انتشار بیماری نشوند.

وی بیان کرد: صرف بازگشائی مدارس با توجه به فاصله گذاری کلاس ها، محدودیت تعداد دانش آموزان و اختیار حضور در مدرسه خیلی نگران کننده نیست و فضای مدرسه نباید چالش جدی باشد به شرط اینکه نکات بهداشتی از سوی اولیاء و مدیران مدرسه و دانش آموزان به دقت رعایت شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: از هفته جاری آمار ابتلاء در گروه سنی مدرسه را به شکل جداگانه ای در آمار رصد خواهیم کرد و طبق برنامه مراقبتی که داریم و قبل از این در همه گروه های سنی وجود داشت و آموزش می دادیم، اطرافیان فرد مبتلا به کرونا و کسانی که در ۱۰ تا ۱۴ روز قبل با وی در ارتباط بوده را پیدا می کنیم و همین اتفاق در مدارس و درمورد دانش آموزان قرار است بیفتد.

کرونا ویروس هوشمندی است

مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه درباره ویژگی های ویروس کرونا افزود: ویروس هیچ تغییری نکرده و نه ضعیف تر شده و نه قوی تر. ماهیت ژنتیکی آن تغییر نکرده اما به نظر می آید ویروس بسیار هوشمندی است و سعی می کند خود را در محیط بیرون حفظ کرده و به راحتی از محیط حذف نشود.

شفیعی ادامه داد: به نظر می آید این ویروس برای خود حریم تعیین می کند و هنر ما این است که نباید به حریم های ویروس وارد شده و خودمان را در مواجهه با آن قرار ندهیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: ویروس کرونا در جاهائی که ماندگاری بیشتری پیدا کند، بیشتر می ماند و باید مراقب این جاها باشیم و از جمله جاهائی که تماس دست زیاد است مانند دستگیره درب ها، دسته صندلی ها، نرده راه پله های ساختمان ها و ادارات، کلید آسانسورها، سطوح فلزی و ... ماندگاری ویروس بیشتر است که باید این نقاط را مرتب گندزدائی کرده و مراقب دست هایمان باشیم.

وی اظهار کرد: این ویروس در بدن افراد نیز رفتارهای مختلفی نشان می دهد و برخی از افراد کاملا به فرم های بدون علامت مبتلا شده و برخی طی یکی دو روز فرم های بسیار شدید بیماری را می گیرند.

شفیعی تصریح کرد: کسانی که علامت دار و بیمار می شوند، چون مراقبت می کنند، کمتر ویروس را انتقال می دهند اما ۸۰ درصد افراد مبتلا فرم های بدون علامت یا بسیار خفیف بیماری را می گیرند مانند آبریزش بینی کم، گلودرد مختصر، کمی بدن درد و کوفتگی مختصر که شاید یک روز بیشتر طول نکشد و مهم است افراد این را به حساب خستگی و سرماخوردگی نگذارند و مراقبت باشند ویروس را در جامعه انتشار ندهند و سر کار نروند؛ دست آلوده را به جائی نزنند و اگر به این نکات توجه شود می توانیم زنجیره انتقال ویروس در جامعه را قطع کنیم.

وی بیان کرد: بچه ها به دلیل اینکه به فرم های خفیف و بدون علامت مبتلا می شوند، ناقلین بدون علامت در گروه های سنی کودکان و اطفال بیشتر است تا بزرگسالان.

واکسن کرونا در حد حرف و صحبت است

مدیر گروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بخش دیگری از سخنانش درباره واکسن کرونا بیان کرد: واکسن کرونا در حد حرف و صحبت است و اینکه کشوری واکسن را به شکل انبوده تولید کرده، به فروش رسانده و کشورهایی خریداری و به مردمشان تزریق بکنند، یا در داروخانه و مراکز عرضه محصولات داروئی در اختیار مردم باشد، هیچ جای دنیا نیست.

شفیعی گفت: جاهائی که اعلام می کنند واکسن را تولید و به مردم تزریق می کنیم تولیدات بسیار محدود و فقط در کشور خودشان به صورت داوطلبانه به عده ای تزریق می شود و بعد از اخذ محوزهای لازم، اگر سازمان جهانی بهداشت و سازمان های معتبر داروئی اجازه بدهند، مجوز فروش می گیرند که هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: به شدت روی واکسن کرونا در دنیا کار می شود و صحبت هایی وجود دارد که تا پایان سال میلادی جاری یا سال آینده تولید شود اما به شکل جدی سازمان های بین المللی معتبری در این زمینه نظریه ای اعلام نکرده اند.

وی افزود: در کشور ما نیز روی یک واکسن در حال کار و مراحل پایانی است تا مجوز را برای آزمایش در جامعه انسانی بگیرد و اگر بتواند فرآیند طبیعی ساخت واکسن را طی کند، ممکن است در چرخه قرار بگیرد اما زمان آن مشخص نیست.

شفیعی درباره واکسن آنفلوانزا عنوان کرد: مانند سال های قبل شرکت های تولیدکننده واکسن را تولید کرده اند و ظرفیت تولید را نیز افزایش داده اند اما واکسن آنفلوانزا در دنیا محدود تولید می شود به دلیل اینکه واکسن فصلی است.

وی ادامه داد: امسال به دلیل اینکه همه کشورهای دنیا مطالبه مقدار زیادی از واکسن داشتند در سطح بین المللی بازار عرضه و تقاضا و حتی نیازهای کاذبی که ممکن است ایجاد شده باشد، دریافت واکسن را در تمام دنیا با چالش مواجه می کند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: کشور ما پیش بینی را انجام داده و از کشورهای معتبری که برند واکسن آنها مورد تائید سازمان جهانی بهداشت و سازمان های معتبر است، ثبت سفارش کرده و به تدریج وارد کشور می شود و با توجه به اینکه به اندازه تمام جمعیت نمی شود واکسن را تامین کرد، باید اولویت بندی کنیم و کار انجام شده و گروه های هدف واکسن آنفلوانزا مشخص شده که به محض ورود و توزیع، با اولویت گروه هایی که از واکسن بیشترین نفع را می برند، توزیع خواهد شد.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه درباره اعمال محدودیت در موج جدید بیماری کرونا افزود: اعمال محدودیت ها به تصمیمات ستاد ملی کرونا و ستاد استانی بستگی دارد. باید ببینیم چه استفاده ای از محدودیت ها می شود کرد.

شفیعی تصریح کرد: قرنطینه و ایجاد محدودیت در ابتدای اپیدمی بیماری ها موثر است یعنی زمانی که ویروس در یک نقطه خاصی از کشور است و تعداد افراد درگیر ویروس زیاد نیست و با محدودسازی، گسترش ویروس را کم می کنیم.

وی افزود: وقتی تمام کشور درگیر ویروس است و در همه نقاط شهری و روستائی ویروس وجود دارد، محدودسازی به شکل تعطیل کردن ادارات، بستن جاده ها و تعطیلی صنوف زنجیره انتقال را خیلی نمی تواند محدود کند زیرا ویروس در محیط بیرون و خانواده ها وجود دارد و در گردش است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: اگر شرایط به گونه ای بشود که گردش ویروس خیلی شدید و بار مراجعه به بیمارستان ها زیاد شود، ممکن است به شکل مقطعی برخی تصمیمات گرفته شود به خاطر اینکه ارتباطات اجتماعی و بین افراد را بشود تا حدی مدیریت کرده و گردش ویروس را کم کنیم اما به اندازه ای که در ابتدای بیماری تاثیر داشت، خیلی تاثیری ندارد.

وی با تاکید بر اینکه اکنون مهم ترین نکته حفاظت فردی است، بیان کرد: محیط بیرون و کار آلوده است و باید مراقب باشیم تا آلودگی به ما انتقال پیدا نکند و اگر این طرز تفکر در ذهن مردم جا بیفتد و بتوانند ارتباطات خود را در محیط بیرون از منزل محدود کنند، کارایی ویروس در محیط بیرون از دست می رود.

پوشش مطلوبی در استفاده از ماسک و رعایت پروتکل ها داریم

شفیعی درباره میزان رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم تصریح کرد: چک لیست های استانداردی در زمینه رعایت پروتکل ها تهیه شده و استفاده از ماسک در نقاط مختلف از جمله شهر و روستا، فضاهای اداری و ... متفاوت است اما در مجموع براساس گزارش همکاران ما، در استان کرمان با تذکرات و تلاش های صورت گرفته پوشش مطلوبی داریم اما تا ایده آل ها فاصله داریم.

وی گفت: ایده آل، پوشش ۱۰۰ درصد یا بیش از ۹۵ درصدی استفاده از ماسک است که اکنون بین ۸۵ تا ۹۰ درصد استفاده از ماسک را در برخی جاها داریم؛ هرچه پوشش بالاتر برود زنجیره انتقال زودتر قطع می شود و هرچه این شاخص پایین تر باشد، اپیدمی طولانی تر می شود.

شفیعی درباره بیشترین موارد فوت در مبتلایان به کرونا بیان کرد: بیشترین فوتی ها مربوط به گروه های سالمندان، افراد بالای ۶۰ سال و افراد پایین تر از این سن که عمدتا مبتلا به بیماری زمینه ای بوده اند و علت اصلیِ شدت بیماری، بیماری زمینه ای است.

وی تصریح کرد: در همه گروه های سنی مواردی از فوت را داشته ایم هم اطفال، بزرگسالان و جوانان اما تعدادشان محدود است و عمده موارد گروه های سنی بالای جامعه و مبتلایان به بیماری زمینه ای بوده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه اظهار کرد: یک مثلث حیاتی در رابطه با کنترل بیماری کرونا داریم که سه ضلع آن استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی مناسب و حداقل یک متر با دیگران در محیط بیرون حتی زمانی که ماسک داریم و مراقبت از نظافت دست هاست که اینها نکات کلیدی کنترل بیماری است و اگر مردم رعایت کنند، هم خودشان مبتلا نمی شوند و هم از ابتلای دیگران جلوگیری می کنند.

ویروس از طریق خوردن و آشامیدن منتقل نمی شود

وی درباره استفاده از غذای بیرون بیان کرد: این ویروس از طریق خوردن و آشامیدن منتقل نمی شود و آنچه موجب آلودگی می شود، دست آلوده است که به دهان و بینی زده می شود و ویروس از طریق مخاط ها جذب می شود.

شفیعی ادامه داد: مواد غذایی الیاف گیاهی و جانوری دارند و ویروس را از بین می برند و ویروس روی مواد غذایی ماندگاری پیدا نمی کند تا منتقل شود، آنچه در استفاده از غذای بیرون اهمیت دارد این است که در بیرون ممکن است سطوح و دست آلوده و ازدحام باشد و ما در تماس نزدیک با دیگران باشیم لذا صرف مصرف غذا در بیرون و گرفتن غذا از بیورن موجب انتقال ویروس کرونا نمی شود.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2528