printlogo


رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تشریح کرد
ظرفیت های جدید توسعه صنعتی در استان کرمان
ظرفیت های جدید توسعه صنعتی در استان کرمان
کد خبر: 2560
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در آیین گرامیداشت روز صنعت و معدن و قدردانی از واحدهای تولیدی برتر استان کرمان گفت: ۳۱ پروژه حوزه اقتصاد مقاومتی با بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این استان مراحل اجرایی را می‌گذراند
مهدی حسینی نژاد  افزود: اتفاقات خوب و سرمایه گذاری بسیاری در قالب محور سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استان کرمان در حال انجام است که می تواند به اقتصاد کشور کمک کند.
وی اظهار داشت: فعالان بخش خصوصی در شرایط دشوار کنونی تلاش می کنند که بخش مهمی از اقتصاد کشور را نجات دهند و با توجه به اقدامات آنان اتفاقات خوبی در استان کرمان در حال رخ دادن است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: این استان با توجه به سرمایه گذاری های فعلی و زحمات بخش خصوصی به زودی علاوه بر معدنی به استانی صنعتی تبدیل می شود و سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان بر اساس اسناد بالادستی در این راستا برنامه ریزی لازم را کرده است.
وی با بیان اینکه بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب و ارتباطات موضوعی این حوزه در استان کرمان دنبال می شود تصریح کرد: مقام معظم رهبری هفت فصل را گام های بیانیه دوم معرفی کردند که فصل سوم آن اقتصاد است و در این زمینه چالش ها بیان و راهکار تدوین کردند.
وی ادامه داد: چالش ها به ۲ بخش درونی و بیرونی تقسیم شده که چالش های درونی را می توان رفع کرد و سیاست های کشور را در این راستا پیش برد و وابستگی کشور به نفت، دولتی بودن اقتصاد، سوءمدیریت ها و توجه نکردن به نیروهای انسانی و خوش فکر، توجه نکردن به سیاست های اجرایی مشکلات درونی هستند که قابل رفع است.
حسینی‌نژاد افزود: توجه جدی به سیاست های اقتصاد مقاومتی، دانش بنیان و مردمی کردن اقتصاد و توجه به نیروی انسانی جوان راهکارهای مقام معظم رهبری بودند که در استان کرمان گام هایی در این حوزه انجام داده و یا در حال رخ دادن است.
وی با بیان اینکه ظرفیت‌های خدادادی معادن به ارزش افزوده تبدیل می شود گفت: حوزه صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ۳۷.۷ درصد سهم تولید ناخالص داخلی استان را در اختیار دارد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و توجه به راهکارها مورد نظر مقام معظم رهبری بیان داشت: کشور ۵۵ میلیون تن فولاد برای افق ۱۴۰۴ برنامه ریزی کرده که بیش از ۱۰ میلیون تن آن در حوزه استان کرمان است.
وی ادامه داد: تکمیل این زنجیره فولاد با وجود تلاش های استان کرمان در سال های اخیر از کنستانتره تا شمش محقق شده و ۴۱ میلیون تن از مجموع ۸۲ میلیون تن کنستانتره تولیدی کشور به کارخانه های استان انجام واگذار شده است.
دبیر شورای معادن استان کرمان افزود: تولید گندله ۷۳ میلیون تن بوده که ۴۰ درصد از این میزان و ۲۵ درصد آهن اسفنجی ایران مربوط به استان کرمان است و این امر ظرفیت و فرصت های جدید در استان کرمان ایجاد می کند که مربوط به شکل گیری واحدهای خدماتی و صنایع قطعه سازی و وابسته و دانش بنیان می شود.
وی اضافه کرد: ۲۸ ابرکارخانه در استان کرمان شکل گرفته که ظرفیت جدیدی در حوزه ارزش افزوده مواد معدنی استان محسوب می شود.
حسینی‌نژاد گفت: صنعتگران و معدن کاران به عنوان فرماندهان جبهه اقتصادی با چالش ها، قوانین و ضوابط دست و پنجه نر می کنند که می‌طلبد راهکاری به آن بدهیم و روسای کمیسیون ها در قانون گذاری به ما کمک کنند.

وی با اشاره به تخصیص ارز یارانه ای با سهمیه بندی برای تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی عنوان کرد: نوسانات نرخ ارز به عنوان موردی تاثیرگذار در اقتصاد کشور فرایندهای مربوط به تولید و تامین مواد اولیه و ارز را با چالش جدی روبرو می کند.
وی تاکید کرد: یکی از مشکلات بخش خصوصی ارتباط بین دستگاه ها می باشد که به لحاظ ضوابط و مقررات کاملا مشهود است و ارتبط بخشنامه ها برای رفع مشکل واحدها، وجود ندارد که کارگروه ها با تفویض اختیار در شرایط بحرانی مصوبات لازم الاجرا داشته باشد.
حسینی نژاد افزود: مشکل تامین منابع مالی و سرمایه در گردش و ثابت در شرایط دشوار کنونی رفع شود و پرداخت‌های سیستم بانکی ملی نتوانسته به تولید ما کمک کند و تامین مالی نباید تنها از سیستم بانکی انجام شود و در شرایط فعلی روش های زودبازده می تواند به تولید کمک بیشتری کند که مشکلات فعلی را رفع کنیم
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2560