printlogo


در نشست آنلاین شهردار کرمان و شهردار تورین مطرح شد:
توسعه پایدار و بازآفرینی شهری نقطه اشتراک «تورین» و «کرمان»
توسعه پایدار و بازآفرینی شهری نقطه اشتراک «تورین» و «کرمان»
کد خبر: 2563
شهردار کرمان و شهردار تورین ایتالیا در یک نشست آنلاین به بیان ظرفیت‌های دو شهر کرمان و تورینِ ایتالیا پرداختند و زمینه‌های مشترک همکاری و خواهرخواندگی بین دو شهر را مطرح کردند.
شهردار کرمان در این نشست آنلاین که معاون گردشگری شهردار تورین، رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کرمان و مشاور شهردار کرمان در امور اقتصادی و معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان حضور داشتند، گفت: امیدوارم در این گفت‌وگو زمینه خواهرخواندگیِ دو شهر کرمان و تورین فراهم شود.
سیدمهران عالم‌زاده کرمان را بزرگترین استان کشور معرفی کرد و قدمت تاریخی شهر کرمان را مربوط به 2000 سال پیش دانست و گفت: کرمان، دارای آثار تاریخی از دوره‌های تاریخی مختلف است و این شهر به‌نوعی موزه‌ای از آثار ارزشمند تاریخی ایران محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه در ایران ۲۴ اثر به ثبت جهانی رسیده، از وجود هفت اثر جهانی و 760 اثر ملی در استان کرمان خبر داد و گفت: کرمان، بیشترین سهم آثار تاریخیِ ثبتِ جهانی در ایران را به خود اختصاص داده است.
شهردار کرمان افزود: شهر کرمان در دوره‌های تاریخی، محل زندگی افراد با ادیان مختلف بوده که در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی داشته‌اند.
عالم‌زاده به قابلیت صنعتی، معدنی و‌ کشاورزی کرمان اشاره کرد و گفت: کرمان، به بهشت معادن ایران مشهور است؛ ضمن اینکه به‌دلیل وجود کاروانسراهای زیاد، به‌عنوان بزرگترین مهمان‌خانه کشور نیز شهرت دارد.
وی افزود: در جوار بازار کرمان که به‌عنوان بزرگترین بازار مسقف کشور شناخته می‌شود، مجموعه‌های متنوعی از کاروانسراها، حمام، آب‌انبار و مسجد وجود دارد که در حال حاضر، تعداد زیادی از این مجموعه‌ها مرمت شده و مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد.
شهردار کرمان پردیسان قائم را بزرگترین جنگل دست‌کاشت خاورمیانه معرفی کرد و افزود: این جنگل، توسط افراد خیّر ایجاد شده است.
عالم‌زاده به معرفی نظام و ساختار اداری شهرداری کرمان پرداخت و گفت: شهرداری کرمان در این دوره موفقیت‌های خوبی به‌دست آورده که از آن جمله افزایش سه‌برابری درآمد شهرداری است.
وی به رویداد یکصدمین سال تأسیس شهرداری کرمان اشاره کرد و گفت: به بهانه یک‌صدمین سال تأسیس شهرداری کرمان، چهار برنامه بزرگ فرهنگی و هنری تدارک دیده شده است.
شهردار کرمان با بیان اینکه کرمان و تورین ظرفیت‌های مشترکی در حوزه گردشگری، تاریخی و فرهنگی دارند، گفت: دو شهر کرمان و تورین می‌توانند در انتقال تجربیات در زمینه‌های شهرسازی، درآمد پایدار، حمل‌ونقل عمومی، مدیریت پسماند، توسعه پایدار و بازآفرینی شهری، همکاری داشته باشند.
عالم‌زاده به نامزدشدن شهر تورین برای «پایتخت سبز اروپا» اشاره کرد و خطاب به شهردار تورین گفت: امیدوارم شهر تورین انتخاب شود و ما اولین افرادی باشیم که به شما تبریک می‌گوییم.
وی بر لزوم تلاش برای فراهم‌آوردن زمینه خواهرخواندگی کرمان و تورین تأکید کرد و گفت: امیدوارم به‌زودی این تفاهم‌نامه به امضای طرفین برسد.
شهردار کرمان با تأکید بر اینکه شهرداری‌ها بعد از کادر بهداشت و درمان، در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا هستند، گفت: به روح تمام جان‌باختگان شهر تورینِ ایتالیا درود می‌فرستم.
همکاری تورین و کرمان در زمینه توسعه شهری
شهردار تورین ایتالیا نیز در این نشست آنلاین، به معرفی ظرفیت‌های شهر تورین پرداخت و گفت: شهر تورین، ۹۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و من به‌عنوان شهردار، دو وظیفه گردشگری و توسعه اقتصادی شهر را برعهده دارم.
چیارا آپندینو با تأکید بر اینکه شهرداری کرمان و شهرداری تورین در زمینه توسعه شهری می‌توانند همکاری مطلوبی داشته داشته باشند، گفت: تمرکز شهرداری تورین در زمینه گردشگری است و در حوزه ورزش تنیس و برگزاری مسابقات تنیس نیز فعالیت خوبی دارد.
وی با بیان اینکه اقتصاد محلی، بر دو اصل گردشگری و زنجیره تأمین استوار است، به جاذبه‌های گردشگری شهر تورین اشاره کرد و گفت: به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، تعداد گردشگران در سراسر دنیا کاهش یافته، اما این میزان در شهر تورین رو به افزایش بوده است.
شهردار تورین از انتخاب شهر تورین به‌عنوان «شهر هوش مصنوعی» توسط دولت ایتالیا خبر داد و گفت: در زمینه نوآوری نیز می‌توانیم به‌صورت مشترک اقدامات مطلوبی انجام دهیم.
چیارا آپندینو ضمن تشکر از وقتی که شهردار کرمان برای این گفت‌وگو گذاشته است، گفت: برای ایجاد زمینه‌های همکاری باید با بخش امور بین‌الملل شهرداری تورین مذاکره کنیم.
شهردار تورین با تأیید اینکه کرمان، شهری دیدنی است، گفت: امیدوارم روزی بتوانم از جاذبه‌های شهر و استان کرمان دیدن کنم.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کرمان و مشاور شهردار در حوزه اقتصادی نیز در این نشست به چندین سفر کاریِ خود به شهر تورین ایتالیا اشاره کرد و اشتراک شهر کرمان و شهر تورین در زمینه صنایع خودروسازی و تولید قطعات خودرو را فرصتی برای همکاری دانست.
سیدمهدی طبیب‌زاده با اشاره به اقلیم متنوع و ظرفیت بالای استان کرمان در صدور محصولاتی چون پسته و خرما گفت: زمینه سرمایه‌گذاری برای احداث گلخانه‌های وسیع نیز در کرمان وجود دارد.
وی ظرفیت کرمان در زمینه انرژی خورشیدی، تولید فولاد و فعالیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان را یادآور شد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان، یک میان‌بر به سمت توسعه هستند که در این زمینه تجربیات شهر تورین می‌تواند به ما کمک کند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کرمان با اشاره به دیگر آیتم‌های مشترک شهر تورین و کرمان، شهر کرمان را از قطب‌های گردشگری کشور دانست و همکاری در زمینه تبادل توریست را ازجمله زمینه‌های مشترک همکاریِ دوطرف بیان کرد.
طبیب‌زاده حضور گردشگران ایتالیایی در کویر لوت را نیز یکی از فرصت‌های آشنایی مردم ایتالیا با کرمان دانست.
معاون گردشگری شهردار تورین نیز ضمن تشکر از برقراری ارتباط با شهردار کرمان تأکید کرد: پیشنهاد می‌شود برای تحقق خواهرخواندگی، حوزه‌های کارشناسی شهرداری‌های تورین و کرمان، نقاط مشترک این دو شهر را شناسایی و معرفی کنند.
وی ابراز امیدواری کرد زمینه لازم برای انعقاد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی بین دو شهر کرمان و تورین فراهم شود.
لازم به ذکر است؛ به گفته شهردار کرمان، مراحل انعقاد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی دو شهر کرمان و تورین، در وزارت کشور و وزارت امور خارجه در حال پیگیری است و مراحل اداری آن رو به پایان است.
همچنین در چارچوب تحقق اهدافی که شهرداری کرمان دنبال می‌کند، دیپلماسی، یکی از راهبردهای مهمی است که با توجه به شرایطی که تحت تأثیر کرونا ایجاد شده، تغییر رفتاری را در مسیر تحقق برنامه‌ها در شهرداری کرمان شاهد هستیم. در این راستا، مبتنی بر فضای کرونا، بهره‌گیری از فضای مجازی یکی از اقدامات شهرداری کرمان به‌عنوان یک اقدام مناسب، نوآورانه، خلاقانه و متناسب در مدیریت پروژه‌هاست.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2563