printlogo


رئیس پژوهشکده خرما مطرح کرد
ضرورت «نشان‌سازی» در تولید،بسته‌بندی و صادرات خرما
ضرورت «نشان‌سازی» در تولید،بسته‌بندی و صادرات خرما
کد خبر: 2602
رئیس پژوهشکده خرمای کشور درباره ضرورت نشان سازی خرما گفت: ایران به عنوان یکی از کشورهای مطرح در تولید خرما است و همواره یکی از رتبه‌های اول تا سوم جهان را به خودش اختصاص داده چنانکه پارسال بیش از یک میلیون و 200 هزار تن انواع خرما تولید داشتیم و امسال هم به لحاظ شرایط پیش رو پیش‌بینی افزایش تولید را داریم.
احمد مستعان درباره کیفیت این محصول گفت: کیفیت بحثی است که مولفه‌های مختلف دارد. ما در این زمینه یک کشور منحصر به فرد هستیم چون ارقام متنوع در سطح جهانی از ذخایر خرما داریم. مولفه دیگر رسیدگی به نخل و تکنیک تولید به عنوان یکی از مهدهای این گیاه ارزشمند هستیم. دانش عمیقی در مناطق خرماخیز کشور داریم و بستر برای تولید این محصول فراهم است.
در بحث تولید خرما عوارض جوی و بحث تحقیقات، آب و مسائل دیگر روی هم رفته کیفیت آنچه شایسته کشور باشد نیست اما قابل قبول است.
وی درباره رضایت کشاورزان از تولید این محصول گفت: در مناطق مختلف این رضایت‌مندی متفاوت است، در جاهایی که ارقام تجاری و لوکس داریم مثل رقم پیارم این رضایتمندی بیشتر هست ولی در برخی ارقام دیگر که حتی صادراتی هم هستند هنوز رضایتمندی به وجود نیامده چون بیشتر هزینه تولید خرما صرف هزینه کارگر می‌شود. با توجه به افزایش نهاده‌ها، قیمت خرما باید به این حد برسد که امیدوارم با سیاست‌های دولت به آن برسیم.
 رئیس پژوهشکده خرمای کشور در مورد به فروش رفتن فله ای این محصول هم گفت: تولید محصول باکیفیت یکی از مولفه‌های برندینگ است این خودش یک علم است که از زمان کاشت نخل تا زمانی که محصول به دست مصرف کننده برسد به آن توجه شود و در این زمینه نیاز به مدیریت جامع است که در شرایط حاضر که کشت به سنتی است برخی زنجیره‌ها را نداریم و برای پایداری که برند شکل بگیرد پروسه بلند مدتی نیاز است که باید روی آن کار بشود، به نظر می رسد آنچه باید باشد نیست.
وی درباره حوزه صادرات نخل هم گفت: زمان صادرات خرما در سال گذشته با بحث کرونا تداخلی نداشته است، همچنین برای مصرف‌کنندگان داخل و خارج شواهدی مبنی بر انتقال ویروس از طریق محصول خرما نداشتیم چون خرما بین دو سه هفته حتی تا چند ماه انبارداری طی می کند، و با این شرایط مانعی برای صادرات وجود ندارد.
مستعان همچنین گفت: با همکاری معاونت جهاد کشاورزی دستورالعملی برای بسته بندی خواهیم داشت که دغدغه اصلی سلامت فعالانی است که در تولید این محصول در حال انجام خدمت هستند از جمله کارگران بسته بندی و غیره.
وی در پایان با اشاره به اینکه بستر تولید خرما به صورت خرده مالکی است گفت:  با توجه به اینکه این محصول ارزشمندی است و بازده اقتصادی بالایی دارد، شرکت‌هایی که به مسائل اقتصادی اهمیت می دهند می‌تواند وارد این عرضه شوند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2602