printlogo


تحلیل هفتگی؛
هفته سبز «صنایع بورسی» در پاییز
هفته سبز «صنایع بورسی» در پاییز
کد خبر: 2653
نگاهی به وضعیت صنایع بورسی در هفته منتهی به ۱۶ مهرماه ۹۹ نشان از رشد ۲۴ گروه در در مقابل کاهش شاخص صنعت ۱۳ گروه بورسی دارد...

هفته پیش شاخص کل با رشد ۲.۵ درصدی همراه شد تا این نماگر در میان کانال ۱.۵ میلیون واحدی بایستد. در این میان رشد یک دست سهام سبب شد تا شاخص کل هم‌وزن نیز رشدی معادل ۲.۴ درصد را ثبت کند.

نگاهی به وضعیت صنایع بورسی در هفته منتهی به ۱۶ مهرماه نیز نشان از رشد ۲۴ گروه در در مقابل کاهش شاخص صنعت ۱۳ گروه بورسی دارد. در این میان گروه فنی و مهندسی با بیشترین درصد بازده به میزان ۱۵.۴ درصد همراه شد و از این منظر در صدر دیگر گروه‌ها ایستاد. پس از آن دو گروه خودرو و بانک در جمع پربازده‌ترین صنایع در هفته گذشته قرار گرفتند و به ترتیب با رشد ۱۴.۷ و ۱۳.۴ درصدی همراه شدند. در آن سوی بازار آن منسوجات منفی‌ترین گروه بود که با تحمیل افت ۱۰.۳ درصد در قهر جدول بازده هفتگی صنایع بورسی قرار گرفت. یکی از مهمترین تحولات هفته گذشته تحرکات مثبت در کل بازار پس از آغاز بازارگردانی سهام سیمانی بود. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان روز سه‌شنبه (۱۵ مهرماه) در نامه‌ای خطاب به مدیران عامل شرکت‌های سیمان، از موافقت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش قیمت سیمان پاکتی خبر داد و خواستار شد تا مدیران شرکت‌های سیمان، هرچه سریعتر به جهت تعدیل نرخ فروش سیمان پاکتی اقدام کنند. از این رو دیگر گروه‌های بورسی نیز با استقبال از افزایش نقدشوندگی سهام در سمت خریدار فعال شدند تا شاخص سهام حرکت خود در مدار صعودی را آغاز کند. در ادامه سهامداران گروه سیمان شاهد انتشار اخباری در خصوص افزایش نرخ سیمان بودند. در این راستا برخی مدیران عامل شرکت‌های سیمانی اعلام کردند قیمت هر تن سیمان پاکتی ۴۰ هزار تومان افزایش یافته است. این میزان افزایش به دلیل بالا رفتن قیمت بسته‌بندی پاکت‌های سیمان است و هنوز قیمت سیمان بالا نرفته است. زیرمجموعه‌های گروه سیمان، آهک و گچ در هفته منتهی به ۱۶ مهرماه با رشد میانگین ۵.۸ درصدی همراه شدند.

همچنین هفته گذشته بانک مرکزی نرخ تسعیر دلار را تعیین کرد. براساس بخشنامه بانک‌ مرکزی به بانک‌ها، معادل نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی براساس دلار، ۱۱ هزار تومان و معادل یورو، ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان خواهد بود.   نرخ تسعیر اقلام دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی در شبکه بانکی کشور در پایان سال ۱۳۹۹ مجددا اعلام خواهد شد.  بانک مرکزی نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی برای سال ۹۸ را ۹۰۰۰ تومان تعیین کرده بود.

در دیگر خبرهای پیرامونی بازار سهام می‌توان به اعمال تحریم‌های جدید علیه ۱۸ بانک ایرانی اشاره کرد که اثرات آن در هفته آتی مشخص‌تر خواهد شد. در این خصوص روز پنجشنبه منابع آگاه به واشنگتن‌پست اعلام کردند قرار است تحریم‌های جدیدی علیه ایران از سوی کاخ سفید اعمال شود. این تحریم‌ها بخش مالی ایران را هدف قرار داده تا فشار حداکثری بر اقتصاد ایران ایجاد شود. این تحریم‌ها با هدف بستن معدود منافذ قانونی که کشورمان از طریق آن ارتباط مالی با جهان ایجاد می‌کند را مسدود کند. بنابراین، وابستگی ایران به راه‌های غیررسمی بیشتر شود.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2653