printlogo


با 7هزار هکتار سطح زیر کشت؛
کرمان در مسیر ارتقای صنعت «گیاهان دارویی»
کرمان در مسیر ارتقای صنعت «گیاهان دارویی»
کد خبر: 2687
استان کرمان با داشتن ۴۰۰ نوع گیاهان دارویی و تنوع اقلیمی زیاد، پتانسیل لازم را در توسعه صنعت کشت و فرآوری گیاهان دارویی را دارد که اکنون مسئولین در راستایی ایجاد هم‌افزایی بین دستگاه‌ها و نهادها سند توسعه صنعت گیاهان دارویی را تدوین خواهند کرد.
دکتر محمدجواد فدایی استاندار کرمان در جلسه کارگروه گیاهان دارویی گفت: استان کرمان ظرفیت بسیار خوبی برای پرورش گیاهان دارویی دارد و در چند سال اخیر کارهای پراکنده‌ای در توسعه کشت و برداشت و همچنین فراوری گیاهان دارویی انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه دفتر اقتصادی استانداری با همکاری صاحب نظران طرحی برای  ارتقای صنعت گیاهان دارویی تدوین کند، تصریح کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی طرحی برای توسعه کشت گیاهان دارویی و فرآوری گیاهان دارویی در منطقه «رابر» دادند که کلنگ احداث کارخانه فرآوری گیاهان دارویی سال گذشته در این منطقه به زمین زده شد.
استاندار کرمان بیان کرد: برای برنامه‌های میان مدت و دراز مدت به سند یا نقشه راهی نیاز است و محتوای این سند باید در برگیرنده جمع آوری اطلاعات و تحلیل اطلاعات و همچنین کشت و فرآوری، برندسازی، فروش و بازار و ... باشد.
عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان با تاکید برآنکه سند توسعه صنعت گیاهان دارویی باید جامع و عملیاتی باشد، تصریح کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی باید زیر نظر کارگروه پژوهشی استان متولی تهیه سند صنعت گیاهان دارویی باشد اما باید در راستای تدوین این سند تاکید داریم که یک سند کاملا عملیاتی تدوین شود نه سند راهبردی.
رضا سنجری مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری کرمان در این جلسه گفت: جلسات متعددی با دانشگاهیان و بخش خصوصی برای تهیه نقشه راهی برای شناسایی خلاءها و ارایه برنامه عملیاتی برای رفع مشکلات و توسعه کشت گیاهان دارویی و فرآوری آنها برگزار شده است.
وی ادامه داد: از ۱۳ اقلیم شناخته شده در کشور، ۱۱ اقلیم در استان کرمان وجود دارد بنابراین از حیث تنوع اقلیمی، این استان در ایران بی نظیر بوده به طوری که فقط ۴۰۰ نوع گیاهان دارویی به صورت رویشگاه طبیعی در این خطه وجود دارد.
مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری کرمان بیان کرد: در جهان صنعت گیاهان دارویی جزء معدود صنایعی است که همواره بیش از ۶ درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به اینکه کارهای جزیره‌ای زیادی برای توسعه کشت گیاهان دارویی صورت گرفته، تصریح کرد: متاسفانه ساختار بازار گیاهان دارویی استان سنتی است که باید با هم افزایی این صنعت را مدرنیزه کنیم.
سنجری کمبود آب را یکی از چالش‌های اساسی استان کرمان برشمرد و در ادامه یکی از راهکارهای برون رفت از این چالش را توسعه کشت گیاهان دارویی دانست و اظهار کرد: پیش نویس سند گیاهان دارویی آماده است که باید در آن برنامه‌های ذیل این سند را مشخص کرده تا بتوانیم این برنامه‌ را عملیاتی کنیم.
وی افزود: مرکز تحقیقات کشاورزی به عنوان متولی تهیه سند صنعت گیاهان دارویی شود و کارهای تحقیقاتی لازم را انجام دهد تا سال آینده به صورت عملیاتی این کار را آغاز کنیم.
"عباس سعیدی" رییس سازمان جهادکشاورزی شمال استان کرمان نیز در این جلسه گفت: ۷ هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان کرمان است و در بخش کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی در هر هکتار به طور متوسط ۳ نفر به صورت دائم و فصلی مشغول به کار می‌شوند.
رییس سازمان جهادکشاورزی شمال استان کرمان با اشاره به اینکه مشکل ما در گیاهان دارویی، بازار آن است، تصریح کرد: باید برای فروش این گیاهان بازار و همچنین میزان نیاز بازار را مشخص کنیم.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2687