printlogo


استاندار کرمان در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان،پیشنهاد داد
مبانی قانونی مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی تعریف شود
مبانی قانونی مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی تعریف شود
کد خبر: 2697
استاندار کرمان در یازدهمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان با قدردانی از فعالیت معین‌های توسعه‌ در مناطق مختلف استان، گفت:مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی بیشتر توافقی است و امیدواریم آقای رزم‌حسینی در وزارت صمت با توجه به اینکه خودشان این ایده را گسترش دادند، مبنای قانونی و آیین‌نامه‌ای برای آن فراهم کنند.
دکتر محمدجواد فدائی،عنوان کرد: مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی بیشتر توافقی است و بستگی به بنگاه و اعتقادات آنها دارد، چون مبنای قانونی و آیین‌نامه‌ای ندارد.
وی بیان داشت: رده‌بندی معین‌های توسعه‌ای در استان کرمان نیز بر اساس همین مسئولیت‌پذیری و نگاه آنها انجام شده است.
استاندار کرمان افزود: امیدواریم حضور آقای رزم‌حسینی در وزارت صمت به مقوله مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها جایگاه دهد با توجه به اینکه خودشان این ایده را گسترش دادند، البته قبلا هم به نوعی بنگاه‌های اقتصادی کمک‌هایی را در مناطق داشتند، اما رزم‌حسینی به آن شکل و سامان داد.
دکتر فدائی ادامه داد: امیدواریم رزم‌حسینی با حضور در وزارت صمت، مبنای قانونی مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی هم برقرار شود و لایحه مجلس یا مصوبه هیات دولت را در این زمینه داشته باشیم
استاندار کرمان عنوان کرد: در دوره‌ زمانی، سه درصد از درآمدهای نفت به عنوان مسئولیت اجتماعی صرف مناطق نفت‌خیز می‌شده است.
وی ابراز داشت: استان کرمان با توجه به تجربه‌ای که در حوزه معین‌های توسعه‌ای دارد، کمک کند که مسئولیت‌های اجتماعی به شکل قانونی تعریف و سهمیه‌بندی و نحوه هزینه‌کرد برای آن مشخص شود که بعضا بنگاه‌ها با مخالفت‌هایی در مجمع و یا هیات مدیره‌‌ها مواجه نشوند.
استاندار کرمان توقف یک ساله قلعه منوجان را مثال زد و گفت: کار خوبی در این مجموعه آغاز شد اما با توقف یک ساله آن به نوعی کارهای قبلی را هم از دست می‌دهیم.
وی خاطرنشان کرد: مدیرانی که این فعالیت‌ها را تاکنون انجام داده‌اند، اعتقاد خودشان بوده، اعتقاد و جدیت و دلسوزی مدیران در حوزه برنامه‌های معین توسعه‌ای در استان جای قدردانی دارد که توانستند با وجود خلاء قانونی و آیین‌نامه‌ای فعالیت های خوبی را انجام دهند.
دکتر فدائی گفت: اقداماتی نیز این شرکت‌های بزرگ در مناطق دیگر استان به غیر از مسئولیت معین توسعه‌ای خود انجام داده‌اند که مرتبط با فعالیت سرمایه‌گذاری است و امیدواریم این فعالیت‌ها ادامه یابد تا به توسعه متوازن استان که همیشه مدنظر است، برسیم.
استاندار کرمان همچنین به ورود صنایع ملی مس در بحث پیشگیری از خسارت‌های سیلاب اشاره داشت و عنوان کرد: تاکنون 10 میلیارد تومان کمک ریالی در این زمینه هزینه شده است.
وی به کلنگ‌زنی دو پروژه تولید آهن اسفنجی 1.7 میلیونی تن و شمش فولادی 1.2 میلیون تنی در سیرجان اشاره داشت و گفت: امیدواریم با سرعت اجرای پروژه‌ها به جریان بیفتد، جهان فولاد مجری این طرح‌ها و گل‌گهر و مس سهامداران هستند.

استاندار کرمان همچنین با بیان اینکه تمام صورت جلسه‌ها را پیگیری می‌کنیم، گفت: پروژه گازرسانی به هنزا که قرار بود با دستور رئیس جمهور افتتاح شود، به دلیل اینکه یک مورد از بندهای صورت جلسه اجرایی نشده بود را لغو کردیم.
دکتر فدائی ابراز داشت: در دستگاه‌های مختلف استان شاهد اقدامات موثری هستیم که باید از آنها تقدیر کنیم، کاری که انجام می شود در مقیاس کشوری ارزنده است، اما توقع ما و مردم چیز دیگری است.
وی خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه در گزارش عملکرد طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، واحدهای قابل افتتاح در بازه زمانی 15 مهر 98 تا 9 مهر ماه 99 استان کرمان 11 هزار و 605 واحد بوده و استان فارس با 6 هزار و 640 واحد استان دوم است، با این حال ممکن است انتقاداتی هم در این زمینه وارد باشد.
استاندار کرمان گفت: باید عملکرد دستگاه‌ها را در جایی که زحمت کشیدند تقدیر کنیم، بعضا گزارش از عملکردها ارائه و گفته نمی‌شود، کارها برای رضایت خدا و مردم باید باشد.
فدائی ابراز داشت: نمی‌خواهیم بحث‌ها به سمتی رود که رقابت‌های ناسالم ایجاد شود، همه کارها باید برای دلسوزی و رضای خدا و حل مشکلات مردم باشد.
راهبری داوطلبانه 24 بنگاه اقتصادی در توسعه استان
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان در یازدهمین جلسه ستاد فرماندهی در سال ۱۳۹۹ گفت: با پیوستن سه بنگاه اقتصادی به جمع معین های اقتصادی، ۲۴ بنگاه اقتصادی راهبری توسعه مناطق مختلف استان را بر عهده دارند.
دکتر رودری با اشاره به اینکه تعدادی از معین های اقتصادی استان علیرغم پیگیری‌های انجام شده تمایل به ادامه فعالیت بر اساس تفاهم نامه مبادله شده نداشته‌اند از تصمیم مدیریت ارشد استان بر انتخاب جایگزین برای آنها خبر داد.
 دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان همچنین از پیوستن سه بنگاه بزرگ اقتصادی بنیاد علوی (معین اقتصادی جازموریان رودبار) مس خانه خاتون ( معین اقتصادی دهبکری)  و فولاد بوتیا (معین اقتصادی چترود) به معین های اقتصادی استان خبر داد و افزود: در کل ۲۴ معین اقتصادی به صورت کاملاً داوطلبانه مسئولیت توسعه مناطق مختلف استان را برعهده گرفته اند.
 رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اشاره به اینکه برنامه‌های ارائه شده توسط معین های اقتصادی استان بسیار پویا بوده و هر روز در حال بروزرسانی است افزود: تا کنون ۹۶ پروژه توسط آنها به دبیرخانه ستاد فرماندهی اعلام شده است .
دکتر رودری خاطرنشان کرد بنگاه‌های بزرگ اقتصادی که به صورت داوطلبانه مسئولیت مناطق مختلف استان به عنوان معین اقتصادی آن منطقه را بر عهده گرفته اند اکثراً  بخش اعظم اقتصادی صنعتی استان را  عهده دار  بوده  و قریب به ۸۰ درصد کل اقتصاد استان را به لحاظ ارزش افزوده در دست دارند که این مهم می‌تواند  نقش بسزایی در راهبری و پیشبرد  اهداف آنها در توسعه مناطق و به تبع آن رشد و توسعه اقتصادی استان  داشته باشد.
 رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همچنین ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته توسط معین های اقتصادی گفت: راستی آزمایی عملکرد فعالیت  و همچنین نقش معین های اقتصادی در مناطق مختلف  در راستای اهداف تعریف شده و برنامه‌های ارائه شده در ابعاد مختلف از جمله اجتماعی، فرهنگی و .... طی یک کار علمی پژوهشی انجام و بر اساس آن معین های اقتصادی به سه گروه به شرح زیر دسته بندی شدند.
۱ - گروهی که برنامه‌ها و فعالیت‌های آنها با برنامه‌های پیشنهادی مطابقت نداشته و در نهایت با تصمیم مدیریت ارشد استان و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی  نسبت به انتخاب جایگزین آنها اقدامات لازم صورت پذیرفت
 ۲ - گروه دوم معین های که عملکرد متوسطی داشتند و بخشی از فعالیت‌های انجام شده توسط آنها با برنامه‌های پیشنهادی مطابقت نداشت که با  جلسات و رایزنی های متعدد از آنها خواسته شد  تا هدفمندتر برنامه‌های پیشنهادی سه ساله را دنبال نمایند
۳ - گروه سوم که بسیار موفق بوده و قریب به ۷۵ درصد سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال پیش‌بینی شده از محل فعالیت های اقتصادی را محقق کردند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2697