printlogo


وزیر صمت، تاکید کرد:
تفویض اختیار به استان ها را دنبال می کنیم
تفویض اختیار به استان ها را دنبال می کنیم
کد خبر: 2767
وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی که در روزهای اخیر به خاطر رویکرد دستوری اش در مقابل بورس کالا مورد انتقاد شدید قرار گرفته،در جلسه مشترک رفع موانع تولید و شورای معادن استان کرمان گفت: وزارت صمت وزارتخانه خط مقدم است که موردهجمه همه رانت خواران، مفسدان و ویژه خواران قرار گرفته است.

رزم حسینی، تصریح کرد: این وزارتخانه 40 درصد جی دی پی، 38 درصد اشتغال کشور و مسئولیت معیشت و سفره مردم را به عهده دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه این وزارتخانه در شرایط جنگ اقتصادی نیز مورد حمله بدخواهان است، بیان کرد: وزارت صمت اگر بخواهد با صداقت با مردم گفت و گو کرده، ملاحظه کاری نداشته باشد و سبک اداره جدیدی دنبال کند نیاز به حمایت حکومت دارد نه فقط حمایت دولت و رییس جمهور و حکومت باید به کمک وزارت صمت بیاید و برای معیشت مردم، تولید کشور و تجارت خارجی تلاش کند.

وی اظهار کرد: در حوزه تجارت خارجی هر بخشنامه و قانونی با همکاری بانک مرکزی و محوریت این وزارتخانه صادر می شود و در بحث رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه موردنیاز کارخانجات اقدام خوبی صورت گرفت و در یک ماه و نیم گذشته 5 میلیارد دلار ثبت سامانه شده است.

رزم حسینی تصریح کرد: روز به روز برای رفع موانع این حوزه کار می کنیم و حتما اتفاقات خوبی باهمکاری رییس کل بانک مرکزی انجام می دهیم تا صادرات افزایش و ارزآوری به کشور بیشتر شود.

وی در ادامه بیان کرد: در کل کشور از 52 هزار واحد صنعتی بالغ بر 10 هزار واحد راکد یا تعطیل است که اراده کردیم تا پایان امسال 1500 واحد را فعال کنیم.

وزیر صمت گفت: امروز اگر هر گروه و شخصیت سیاسی که می خواهد کار کند، سیاسی ترین کار، فعالیت اقتصادی و معیشت مردم است. چه سیاستی بهتر از اینکه دل مردم را نسبت به انقلاب و نظام نرم تر کنیم؟ باید دل مردم را با کار و اقتصاد به دست بیاوریم.

وی اظهار کرد: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اختیارات خوبی دارد و برای تکمیل واحدهای نیمه فعال 52 هزار میلیارد تومان در قرارگاه جهش تولید تصویب و به استان ها ابلاغ شده و فرصت خوبی است که واحدهای راکد و غیرفعال از این تسهیلات استفاده کنند.

رزم حسینی بیان کرد: بروکراسی اداری همه را خسته می کند و هر کس در جای خود باید کمک کرده و از چسبندگی بروکراسی خود را نجات بدهد و من تا جایی که بگذارند، این کار را خواهم کرد.

وی افزود: بروکراسی مزمن و مریض روز به روز نظام دیوان سالاری ما را افزایش داده و مردم را کوچک کرده است که اگر فرصت داشتیم در این دولت وزارتخانه ای می ساختیم که حداقل نیرو و حداکثر کارآیی را داشته باشد؛ ضمن اینکه هر اصلاحاتی هزینه هایی دارد و باید یک نفر فداکاری کند و این کار امکانپذیر است.

وزیرصنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه قوانین مزاحم را احصاء کرده ایم، گفت: برای فعالیت معادن راکد مطمئنا مخالفت هایی آغاز می شود اما ما سه ماه مهلت دادیم ا تعیین تکلیف کنند زیرا افرادی سال ها مجوز فروشی کرده و مجوز به 10 واسطه داده شده که باید این محدوده ها به مزایده گذاشته شود و این در اختیار شورای معادن استان است که باید با همکاری دستگاه های نظارتی به افرد اهل واگذار کنند.

وی اظهار کرد: از کل جغرافیای ایران تنها سه درصد قلمرو اکتشافی معادن ماست و مابقی توسط منابع طبیعی، محیط زیست و انرژی اتمی گرفتار شده و البته از همین سه درصد پهنه اکتشافی تنها در 10 درصد اکتشاف صورت گرفته است.

رزم حسینی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: ما قانون را به نفع توسعه کشور خم می کنیم ولی قانون شکنی نمی کنیم و مسئولان استان کرمان با اتحاد استانی و ظرفیت ها می توانید استان کرمان را بسازید.

وزیر صمت با اشاره به اینکه ظریت هایی در کشور وجود دارد که امکان ساخت داخل را بسیار بالا می برد، گفت: در خودروسازی کار را آغاز کردیم هرچند مافیای بزرگی دارد و آنها حتی روزنامه و خبرنگار دارند اما ساخت داخل را دنبال می کنیم.

وی با اشاره به لزوم حذف امضاهای طلایی گفت: تفویض اختیارات را دنبال می کنیم و چند استان پایلوت را اعلام خواهیم کرد و باید لوازم حقوقی نیز فراهم شود و اختیارات را می دهیم تا استان ها تنفس کنند و خودشان تصمیم بگیرند.

رزم حسینی با اشاره به اعداد تامین مالی واحدهای تولیدی در سال های 97 و 98 بیان کرد: 30 درصد از تسهیلات پرداخت شده سهم بنگاه های کوچک و خرد است، در حالی که 75 درصد اشتغال در این بخش است و 90 درصد از 970 هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطائی به 10 درصد افراد تسهیلات داده شده و این توزیع ناعادلانه ثروت، حاشیه نشینی و بیماری اقصادی است.

وی بیان کرد: تلاش می کنیم در حوزه صنعت، معدن و تجارت مکانیزمی فراهم شود که تامین مالی توسط وزارتخانه، بنگاه های توسعه گرا و بخش خصوصی برای پشتیبانی کردن بنگاه های کوچک انجام شود که ایده موفق و خوبی است و حتما مورد اقبال همه خواهد بود که منابع را مدیریت شده به اهلش بدهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به درخواست های مطرح شده در جلسه امروز اظهار کرد: راه آهن جیرفت باید به شبکه سراسری وصل شود که کار در دولت یازدهم آغاز شده و حاضر هستیم کمک کنیم و شرکت های توسعه گرای وزارتخانه را در این کار مشارکت بدهیم و باید کار دنبال شود.

وی افزود: خط دوم انتقال آب از خلیج فارس را در دهه فجر با حضور رییس جمهور آغاز می کنیم و انتقال آب از دریای عمان از چابهار آغاز شده و کارها در حال انجام است و امیدواریم عملیات اجرایی در این پروژه به زودی آغاز شود.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2767