printlogo


مقایسه سرمایه گذاری در ارز دیجیتالی و فلز گرانبها؛
«بیت کوین» بخریم یا «طلا»؟
«بیت کوین» بخریم یا «طلا»؟
کد خبر: 2770
«دیدی بهت گفتم؟» جمله‌ای است که این روزها سرمایه‌گذاران قدیمی و طرفداران ارزهای دیجیتالی استفاده می‌کنند. این جمله نشان از رقابت این دو گروه سرمایه گذار دارد.در روزهای اخیر و با آغاز سال ۲۰۲۱، شکوفایی بیت‌کوین بیش از گذشته شد و به بالاتر از سقف قیمت ۳۰ هزار دلار رسید. اما طلا هم توانسته در برابر نزول، پایداری کند و امید صعود بیشتر را زنده نگه دارد...

ارزش بیت کوین در طول سال 2020 سه برابر شده است و رشد مداوم را نشان داد، حتی زمانی که بورس به شدت درگیر بیماری همه گیر Covid-19 شد. با تضعیف دلار آمریکا ، بیت کوین و سایر ارزهای رمزپایه محبوب همچنان توجه بیشتری را به خود جلب کردند زیرا سرمایه گذاران سنتی به دنبال متنوع سازی سبد سهام خود و دریافت بازده بیشتری از سرمایه گذاری‌های خود هستند.
طلا در مقابل بیت‌کوین
بر اساس گزارش کپیتال، برای صدها سال ، طلا شماره یک پناهگاه امن محسوب می‌شد، در حالی که بیت کوین بیش از یک دهه پیش راه اندازی شد. پس چرا  بحث می کنیم که طلا بهتر است یا بیت کوین؟
ارزش تمام طلاهای جهان چقدر است؟ ارزش بیت کوین چقدر است؟ تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. بیت کوین در زمان نوشتن این مقاله ارزش تقریبی 442 میلیارد دلار سرمایه را در بازار دارد که معادل حدود 2.5 درصد ارزش تخمینی طلا است که امروز بیش از 11 تریلیون دلار است.
اما این رقابت درباره اندازه نیست. سوالی که پیش می آید این است که طلا و بیت کوین در سال 2020 به طور واقعی چقدر به دست آوردند؟ در اینجا یک برنده مشخص داریم. بیت کوین بیش از 300 درصد رشد داشت در حالی که طلا 23 درصد فقط افزایش داشت.
با مقایسه طلا و بیت کوین ، باید نگاه دقیق تری به عملکرد مربوطه داشته باشیم.
تجزیه و تحلیل قیمت بیت کوین: رالی بی‌وقفه ادامه دارد
در سومین روز از سال 2021(۱۴ دی) ، محبوب ترین ارز رمزنگاری شده در روز تولد 12 سالگی خود به بالاترین رقم رسید 34 هزار دلار. بیت کوین پس از عبور از نقطه عطف مهم 30 هزار دلار ، فقط در عرض 24 ساعت حدود 4هزار دلار سود کسب کرد. در سال 2020 ، بیت کوین 25 درصد در زمان اوج شیوع ویروس کرونا در ماه مارس (اسفند تا فروردین) از دست داد. با این وجود ، این ارز موفق به صعود شد و توانست سطح تاریخی 20،000 دلار را در پایان ماه نوامبر (آبان) بشکند. به نظر می‌رسد سقفی برای این ارز وجود ندارد و فقط در ماه دسامبر(دی) 50 درصد افزایش پیدا کرد.
آنالیز قیمت طلا: صعود به اوج های جدید
قیمت طلا که اغلب به عنوان یک دارایی بزرگ و اصلی در مواقع عدم اطمینان استفاده می شود ، همیشه وضعیت اقتصاد جهان را منعکس کرده است. اگرچه اقتصاد جهانی از تأثیر همه گیری در حال بازیابی است، اما باید این موضوع را در نظر داشت که محرک های عظیم ارائه شده توسط دولت ها سرانجام از بین می روند.
اگر اثبات شود که واکسن های Covid-19 توسط Pfizer-BioNTech ، Moderna  و سایر شرکت های دارویی موثر هستند و اقتصاد دوباره باز شود ، می توان انتظار رشد بیش از حد اقتصاد را ​​در سال 2021 را داشت.
اما مادامی که ترس و نااطمینانی حاکم است  احساس سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در بازار طلا همچنان مثبت است، دیگر عاملی که به کمک طلا می آید چاپ مقادیر زیادی پول از سوی بانک های مرکزی است که در نهایت منجر به تورم می شود. با چاپ پول بیشتر ارزش دلار و سایر ارزها کاهش می یابد بنابراین فرصت خوبی برای ورود بازار طلا به وضعیت گاوی(صعودی) است.
طلا سال 2021 را با حدود 1950 دلار آغاز کرد که فقط 5 درصد کمتر از بالاترین رقم 2075 دلار از آگوست(شهریور) 2020 است. که این نشان دهنده ثبات این بازار در برابر تورم و رکود اقتصادی است.


بیت کوین در مقابل طلا: طلا بخرید یا بیت کوین؟
آیا بیت کوین می تواند جایگزین طلا شود؟ رائول پال ، مدیر سابق صندوق گلدمن ساکس(بانک سرمایه‌گذاری) گفت: « طلا می تواند در سه تا پنج سال آینده سه تا پنج برابر افزایش یابد . در حالی که من فکر می کنم بیت کوین در همان بازه زمانی می تواند به یک میلیون دلار برسد
به طور سنتی در جریان عدم اطمینان ژئوپلیتیک و اقتصادی ، ما شاهد سرازیر شدن پول به بازار هایی مانند نقره و طلا هستیم ، اما عرضه محدود 21 میلیون دلاری بیت کوین ، آن را به یک ذخیره ارزشی و نوعی «طلای دیجیتال» تبدیل می کند.
به گفته اریک دموت ، مدیر عامل Bitpanda(کارگزار خرده فروشی برای ارزهای دیجیتالی) ، نظر خود را در مورد بیت کوین به سایت ایندیپندنت داد:
« ما می بینیم که بیت‌کوین به عنوان بخشی از سرمایه‌گذاری توصیه شده برای سرمایه گذاران نهادی و بانک های سرمایه گذاری ظاهر شده است. این نشان می دهد که این دارایی در جهان سرمایه گذاری تا چه اندازه مهم شده است. در حال حاضر ، ما شاهد افزایش چشمگیر مشتریان خرده فروشی جدید هستیم که روزانه وارد بازار می شوند . بیت کوین در آستانه تبدیل شدن به طلا قرن بیست و یکم است
طلا یا بیت کوین: شباهت ها و تفاوت ها
اما بیایید Bitcoin را در مقابل طلا با استفاده از معیارهای دیگر مقایسه کنیم تا تصویر کامل تری بدست آوریم. نادر بودن و ارزش آنها چطور است؟
نایابی
هم طلا و بیت کوین منابع کمیابی هستند. مقدار محدودی بیت کوین وجود دارد و همه 21 میلیون بیت کوین تا سال 2140 در گردش خواهند بود. در حالی که تنها 21 میلیون بیت کوین وجود دارد ، هنوز معلوم نیست که تمام طلای جهان کی از زمین استخراج می شود.
شفافیت و ایمنی
طلا یک سیستم موثر برای تجارت دارد و با سفارشات و تحویل آنلاین تجارت وارد عصر مدرن شده است. همچنین فساد یا انتقال طلای تقلبی بسیار سخت است. فساد بیت کوین به دلیل الگوریتم های پیچیده و ماهیت غیرمتمرکز رمزگذاری شده آن نیز دشوار است. با این حال ، زیرساخت ها برای اطمینان از ایمنی آن هنوز نیاز به بهبود دارند. پرونده Mt.Gox  مثالی بارز از دلیل محتاط بودن معامله گران بیت کوین است. در این پرونده 460 میلیون دلار بیت کوین کاربران از بین رفت.
ارزش ذاتی
از طلا در طول تاریخ در بسیاری از کاربردها از وسایل لوکس مانند جواهرات گرفته تا کاربردهای تخصصی دندانپزشکی ، الکترونیک و غیره استفاده شده است. این در آینده قابل پیش بینی منبع تقاضا باقی خواهد ماند.
از طرف دیگر ، بیت کوین آگاهی از فناوری بلاکچین را به ارمغان آورده و ارزش آن را بیش از اهداف سرمایه گذاری ثابت کرده است. همچنین به عنوان ابزاری برای افراد فاقد دسترسی به زیرساخت های بانکی و ابزارهای سنتی تأمین مالی مانند اعتبار استفاده می شود.
با بیت کوین ، این افراد می توانند تقریباً بدون هیچ گونه هزینه ای به سراسر جهان دارایی ارسال کنند. این احتمال وجود دارد که سایر ارزهای رمزپایه از این فرصت استفاده کنند ، اما در حال حاضر بیت کوین پیشرو است.
نوسان
مورد دیگری که باید به آن توجه شود نوسان است. در حالی که معامله گران معمولاً نوسان را دوست دارند ، سرمایه گذاران از آن متنفر هستند. آیا بیت کوین به اندازه کافی بالغ شده است که بتواند به عنوان یک دارایی امن شناخته شود؟
اکنون ، حتی اگر بیت کوین در بالاترین سطح تاریخی خود قرار داشته باشد ، هنوز یک ابزار بی ثبات است. در سال 2018 پس از رسیدن به تقریباً 20 هزار دلار به 4000 دلار کاهش یافت که در یک سال 80 درصد افت داشت. در سال 2020 ، شاهد افزایش 300 درصدی بودیم.
این نوع نوسانات بیشتر مناسب معاملات کوتاه مدت و میان مدت است تا سرمایه گذاران بلند مدت. از طرف دیگر ، طلا نوسانات محدودتری را ارائه می دهد ، اما طبق استانداردهای سال 2020 هنوز بسیار بی ثبات است.
خط پایان؛چالش های سرمایه گذاری در بیت کوین
اگرچه بیت کوین می تواند بازدهی بیشتری به شما ارائه دهد ، اما نوسانات آن به دست آوردن اعتماد برای ورود به سیستم را دشوار می کند. این امر باعث می شود که بیت‌کوین بیشتر برای تجارت به جای سرمایه گذاری ، شاخص خوبی باشد. حتی در این صورت ، باید بیت کوین را با مجموعه کاملی از ابزارهای مدیریت ریسک معامله کرد.
آیا بیت کوین سهم طلا از سرمایه گذاری های جهانی را می خورد و به روند صعودی خود ادامه می دهد؟ زمان مشخص خواهد کرد ، اما با ورود بازیکنان جدید به بازار ، قطعاً می توان نوسانات بیشتری را برای بیت کوین پیش رو ، با سود زیاد ، پیش بینی کرد.
اگر به دنبال کسب سریع سود هستید ، بیت کوین می تواند مورد کوتاه مدت خوبی برای تجارت باشد. اما اگر می خواهید سبد سهام خود را متنوع کنید و از طریق یک دارایی امن و پناهگاه سنتی تجارت کنید ، طلا همیشه انتخاب خوبی است.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2770