printlogo


گزارش مشروح آیین معارفه مدیرعامل جدید گل گهر؛
«تحولات توسعه ای گل گهر» شتاب می گیرد
«تحولات توسعه ای گل گهر» شتاب می گیرد
کد خبر: 2850
اقتصاد کرمان:راهبری و هدایت شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به عنوان قطب تولید سنگ آهن کشور که امروز و در تداوم یک مسیر توسعه ای به تحولی عظیم دست یافته و زنجیره ارزش فولاد را در درون خود کامل کرده،سرانجام به یک مدیر بومی رسید که پا به پای مدیران قبلی این بنگاه اقتصادی،تجربه اندوخته،در همه دستاوردهای این مجموعه سهیم بوده و از انگیزه ای مضاعف برای دگرگون کردن منطقه گل گهر برخوردار است.
آیین معارفه ایمان عتیقی به مدیرعاملی گل گهر در حالی برگزار شد که خوش بینی نسبت به شتاب یافتن تحولات توسعه ای در این منطقه معدنی و صنعتی افزایش یافته است.
توسعه پایدار در اولویت گل گهر
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر گفت: گل‌گهر یک شرکت ملی است و در تولید فولاد کشور و نقش آفرینی ملی، در صنعت و معدن کشور اثرگذار است.
ایمان عتیقی در مراسم معارفه خود افزود: گل گهر البته با حفظ مصالح کارگران، سهامداران و حفظ مصالح استان و شهرستان به سمت سرمایه گذاری می رود و اینگونه نقش آفرینی ملی خواهد داشت‌.
وی با اشاره به اینکه با اتکاء به همراهان خود و توان علمی و عملی ایشان، این مسئولیت را پذیرفته ام، ادامه داد: مهمترین هدف گل‌گهر توسعه پایداری است که در قالب نظام برنامه ریزی  و در راستای برنامه های استراتژیک شرکت و منطقه باشد. گل گهر از برنامه فولادی کشور عدول نخواهد کرد و نقش خود را در تکمیل چرخه تولید فولاد کشور در این منطقه بیش از پیش ایفا می کند.
عتیقی اظهار کرد: برای قدم برداشتن در مسیر توسعه براساس خرد جمعی و یکپارچگی مدیریتی، نیازمند یک نگاه هلدینگی در منطقه گل گهر هستیم. شرکت های منطقه معدنی وصنعتی گل‌گهر باید در این راستا از برنامه های استراتژیک و چشم اندازهایی که در جلسات مشترک تدوین می شود، خارج نشوند..
توسعه اکتشاف و زیرساخت
رییس هیات عامل ایمیدرو در تشریح مهم ترین ماموریت های شرکت گل گهر، اعلام کرد: توسعه اکتشافات و زیرساخت ها در شمار اولویت های گل گهر قرار بگیرد. وی افزود: برنامه کلنگ زنی ۲ هزار میلیارد تومان پروژه در گل گهر، نشان از نگاه توسعه ای این مجموعه در بخش معدن و صنایع معدنی دارد.
وجیه الله جعفری که در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل گل گهر سخن می گفت، افزود: یکی از ضرورت های رشد اقتصاد معدن و صنایع معدنی، توسعه اکتشافات به عنوان پیشران این بخش است.
وی گفت: در این زمینه اقدامات قابل توجهی توسط ایمیدرو و با همراهی بخش خصوصی صورت گرفته است.
توسعه اکتشافات
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: مجموعه گل گهر باید توسعه اکتشافات را در برنامه های خود قرار دهد چراکه دستاوردهای این مهم به توسعه گل گهر و مناطق محروم منجر خواهد شد.
توسعه زیرساخت
جعفری توسعه زیرساخت ها را از دیگر ماموریت های گل گهر برشمرد و گفت: در بخش زیرساخت، مشارکت شرکت ها از جمله گل گهر در طرح ملی انتقال آب خلیج فارس، بسیاری از نگرانی ها در توسعه صنعت را برطرف کرد که باعث افتخار است.
استفاده از ظرفیت نخبگان و ایفای نقش مسئولیت اجتماعی
رییس هیات عامل ایمیدرو استفاده از ظرفیت های نخبگان و ایفای نقش مسئولیت اجتماعی را از دیگر رویکردهایی خواند که باید مورد توجه گل گهر باشد.
وی با بیان اینکه ایمیدرو با راه اندازی مرکز استارت اپ های معدنی(imino) جذب نخبگان و حمایت از ایده های ارزش آفرین را آغاز کرده است، گفت: ایجاد هسته های دانشی با بهره مندی از ظرفیت های داخلی نیاز اصلی این بخش برای استفاده از ظرفیت نخبگان است. در این راستا ایمیدرو مقوله بومی سازی را آغاز کرده است و سیاست های این حوزه را به طور جدی دنبال می کند.
دستاوردهای گل گهر
جعفری در بخش دیگری سخنانش با اشاره به اقدامات توسعه ای گل گهر گفت: افزایش تولید نسبت به سال گذشته و ۲۰۰۰ میلیارد تومان برنامه کلنگ زنی پروژه ها، از دستاوردهای این مجموعه معدنی است.
اهمیت پروژه احداث کارخانه فولاد و نورد گرم گل گهر
وی با بیان اینکه ایمیدرو به دنبال کمک به تحقق اهداف توسعه ای شرکت ها است، عنوان کرد: نیازمند خروجی پروژه کارخانه ۳ میلیون تنی فولاد و نورد ورق گرم پیوسته گل گهر (که در دست احداث است)، هستیم.
توازن در زنجیره فولاد
رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به طرح جامع فولاد، گفت: با اجرای طرح جامع فولاد، زنجیره فولاد کشور از سنگ آهن تا پایین دست به توازن نزدیک شده است.
جعفری افزود: پیش بینی تحقق هدف ۵۵ میلیون تن با رویکرد تامین مواد اولیه از داخل دست یافتنی است. وی عنوان کرد: از سوی دیگر توسعه بخش فولاد در سواحل چابهار نیز مورد توجه است که خارج از طرح جامع فولاد است.
رییس هیات عامل با اعلام اینکه برنامه های زنجیره فولاد در اقتصاد کشور اثرگذار است، اظهار داشت: گل گهر به عنوان نقش آفرین در این زنجیره، باید اثرگذاری خود را روز به روز بیشتر کند.
جعفری تاکید کرد: نگاه ما به گل گهر، ملی است. با قدردانی از خدمات جمشید ملارحمان مدیرعامل سابق این مجموعه، آرزوی توفیق برای ایمان عتیقی مدیرعامل جدید گل گهر داریم.
توجه به محیط زیست پایدار و ارتباط صنعت با دانشگاه
رییس مجمع نمایندگان استان کرمان هم در آئین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت گل‌گهر سیرجان گفت: دو مقوله مهم توجه به محیط زیست پایدار و ارتباط صنعت و دانشگاه آنطور که لازم است در دستور کار جدی شرکت ها و بنگاه های معدنی و اقتصادی نیست.
شهباز حسن پورافزود: تاکیداتی که در مجلس، دولت و نهادهای کشوری در رابطه با اهمیت محیط زیست و پایداری محیط زیست صورت می گیرد، باید عملی و واقعی توسط شرکت های اقتصادی، معدنی و صنعتی مد نظر قرار گیرد چرا که محیط زیست پایدار مطالبی است که آیندگان از ما خواهند داشت.
وی ادامه داد: ارتباط و تعامل ضعیف صنعت و دانشگاه در کشور مشکلی است که از آن رنج می بریم و دلیلش هم این است که نگاه‌مان به داخل کشور کمرنگ‌تر است و شاید دیدگاه عمیق به پتانسیل های علمی و عملی نیروی انسانی داخل نداریم.
حسن پور تاکید کرد: نیاز است در کنار هر مجموعه بزرگ اقتصادی و معدنی یک دانشکده علمی تاسیس شود تا از نیروهای علمی در حوزه صنعت و از تجربه عملی صنعتگران در پژوهش ها بهره گرفته شود و همپوشانی دانشگاه و صنعت به خوبی شکل گیرد.
نماینده مردم سیرجان و بردسیر با اشاره به ضرورت محرومیت زدایی اظهار کرد: بیش از ۱۲۰ هزار نفر سرپرست خانوار در استان کرمان فاقد هرگونه بیمه  هستند و حتی برخی توانایی پرداخت هزینه جزیی بیمه روستایی را ندارند؛ این محرومیت ها در استانی که بهشت معادن است و ظرفیت های بزرگ اقتصادی و صنعتی دارد، نباید وجود داشته باشد.
وی ضمن تقدیر از زحمات جمشید ملارحمان مدیرعامل سابق شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، گفت: مدیرعامل جدید تجربه اندوزی خوبی در کنار مدیران عامل گذشته شرکت گل‌گهر را داشته که هر کدام در جایگاه خود از مردان بزرگ عرصه تولید، صنعت و معدن بوده اند. وی تمام سطوح مدیریتی در شرکت بزرگ گل‌گهر را طی کرده و تجربه را در کنار جوانی دارد.
استان کرمان از توسعه نامتوازن رنج می برد
در این آیین، سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمان گفت: استان کرمان از توسعه نامتوازن رنج می برد و در این راستا از شرکت های بزرگی همچون گل‌گهر و سایر شرکت ها توقع داریم در حوزه های مختلف خصوصا معادن جنوب استان نیز با در نظر گرفتن مصالح شرکت ها، فعالیت های معین داشته باشد چرا که معتقدیم توازن توسعه در استان به نفع همه‌ی استان است.
دکترحسین مهرابی،افزود: انتقال حساب‌های مالی شرکت‌های بزرگ معدنی و اقتصادی، اعاده حقوق معدنی در استان و توسعه مسئولیت های اجتماعی شرکت های معدنی و بنگاه‌های اقتصادی، سه محوری است که نیاز است در اولویت کاری مدیران این شرکت ها بوده و از مسئولین وزارت صمت درخواست پیگیری این موارد مهم را داریم.
وی به عمل شرکت های بزرگ معدنی و اقتصادی به مسئولیت های اجتماعی تاکید کرد و ادامه داد: لازم است به انجام مسئولیت‌های اجتماعی توسط شرکت های بزرگ به معنای واقعی کلمه بیش از این توجه شود تا در کنار سرمایه‌های اقتصادی، سرمایه های اجتماعی و پذیرش اجتماعی حضور معادن و شرکت ها در استان، به وجود آید.
مهرابی اظهار کرد: استان کرمان از توسعه نامتوازن رنج می برد و در این راستا از شرکت های بزرگی همچون گل‌گهر و سایر شرکت ها توقع داریم در حوزه های مختلف خصوصا معادن جنوب استان نیز با در نظر گرفتن مصالح شرکت ها، فعالیت های معین داشته باشد چرا که معتقدیم توازن توسعه در استان به نفع همه‌ی استان است.
سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمان گفت: در شهرستان سیرجان و منطقه معدنی و صنعتی گل‌گهر پتانسیل های بسیار خوبی برای سرمایه گذاری و تولید است؛ استانداری کرمان برای رفع موانع تولید و زیرساخت‌های سرمایه گذاری در این منطقه پشتیبانی می کند.
وی اقدامات جمشید ملارحمان مدیرعامل سابق شرکت گل‌گهر سیرجان را ارج نهاد و اظهار امیدواری کرد: مهندس عتیقی مدیرعامل جدید شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به دلیل اینکه از مسئولیت های پایه در این شرکت حضور داشته و بر همه حوزه های شرکت اشراف دارد، مسلما می تواند در توسعه این منطقه معدنی و اقتصادی کمک کند.
گل‌گهر یک نعمت خدادادی است
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی امام‌جمعه سیرجان، گل‌گهر را یک نعمت خدادادی دانست و بر استفاده مناسب از این نعمت‌ها و ظرفیت‌ها تاکید کرد و گفت: گل‌گهر در سال‌های اخیر در کنار تولید و توسعه، نگاه ویژه‌ای به شهرستان داشته و در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی اقدامات خوبی انجام شده است که با انتخاب مهندس عتیقی به‌عنوان مدیرعامل قطعا این اقدامات با سرعت بیشتری تداوم پیدا خواهد کرد.
وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر مقابله با خام‌فروشی بوده است، افزود: خوشبختانه با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در منطقه گل‌گهر، امروز دیگر چیزی به‌عنوان خام‌فروشی وجود ندارد و تمامی محصولات فولادی در همین منطقه تولید می‌شود.
امانتدار مردم در گل گهر بودم
جمشید ملا رحمان در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر بیان کرد: با دو نفر شامل یک مشاور و یک قائم مقام به گل گهر آمدم. هنرم این بود که با نیروهای خودِ گل گهر، این شرکت صنعتی و معدنی را مدیریت کردم و با کمتر از انگشتان دست نیرو با خودم به گل گهر آوردم.
وی ضمن تشکر از مقامات ارشد دولتی و صنعتی سیرجان بیان کرد: ۲ سال امانت دار مردم در گل گهر بودم، به طور کلی امانت داری در هلدینگ های بزرگ اقتصادی بسیار سخت است وقتی در این هلدینگ ها مدیر می شویم به مردم بدهکاریم و باید به گونه ای عمل کنیم که شرمنده امانت نباشیم.
ملا رحمان افزود: شرکت صنعتی و معدنی گل گهر را در سال ۹۸ در شرایطی تحویل گرفتم که ۳۰ میلیارد تومان موجودی داشت و تمام تولیدات انبارها نیز فروخته شده بود. میزان تولیدات این شرکت در سال اول ۴ درصد، سال دوم ۴ درصد و در مجموع ۲ سال ۸ درصد افزایش داشت و فرار بود تا پایان سال ۱۰ درصد افزایش پیدا کند تمام این نتایج بر آمده از صداقت، همراهی و تلاش تمامی نیروهای گل گهر بوده است.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2850