printlogo


در نشست بررسی قطع برق شهرک های صنعتی کرمان، مطرح شد
«واحدهای تولیدی» تحت فشار همه جانبه
«واحدهای تولیدی» تحت فشار همه جانبه
کد خبر: 2859
عضو هیات رئیسه اتاق کرمان گفت: برق واحدهای صنعتی و تولیدی کرمان نباید قطع شود اما اگر قطع کردن برق اجتناب ناپذیر است باید بر اساس برنامه ریزی مشخص و با اعلام قبلی صورت گیرد. جبالبارزی، در نشست هم‌اندیشی با موضوع قطع برق شهرک های صنعتی، با اشاره به اینکه قطع برق شهرک های صنعتی باید با تصمیم شورای تامین استان باشد، افزود: در نظر گرفتن یک بند در قراردادها که اجازه قطعی برق را به شرکت‌های برق می دهد، غیرقانونی است زیرا مشتری دیماند (مقدار قدرتی که از اداره برق خریداری شده است) خریداری می‌کند و باید برق به صورت دائم برای مجموعه او برقرار باشد...
وی اظهار کرد: قطع برق ناگهانی و بدون اطلاع قبلی در برخی واحدهای تولیدی، میلیاردها تومان خسارت وارد می‌کند اما در برخی مجموعه‌های تولیدی اینگونه نیست، پس در این زمینه باید تمهیدات لازم اندیشیده شود. جبالبارزی، اظهار کرد: واحدهای تولیدی با مشکلات بسیاری مانند تامین مواد اولیه، بهره بالای بانکی، مالیات، مسائل تامین اجتماعی و ... روبرو هستند و اگر قرار باشد مشکلات ناشی از قطع برق نیز به آن ها اضافه شود تولید بسیار سخت تر خواهد شد. عضو هیات رئیسه اتاق کرمان با اشاره به اینکه تنها مسئله ما در کشور باید مباحث رقابت و بازاریابی باشد و نه مسائل دیگر، تصریح کرد: چنانچه قطعی برق بر اساس شرایط بحران اجتناب ناپذیر باشد، باید با برنامه ریزی و هماهنگی کامل با صنایع بزرگ مدیریت شود.
در ادامه رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان که به صورت مجازی در این نشست حضور داشت، با تاکید بر اینکه به شدت مخالف قطع برق در شهرک های صنعتی هستیم، گفت: بر اساس قانون و حق خریداران برق، باید به واحدها اعلام شود که چند درصد دیماند که به آنها فروخته شده را کاهش دهند. بابک اسماعیلی، افزود: صنعتی که در شرایط و حالت فعلی یک چهارم ظرفیت خود تولید و مصرف برق دارد چگونه باز این میزان را کاهش دهد، اگر این خواسته وجود داشته باشد باید واحدها را تعطیل و دستمزد کارگران از طریق بیمه بیکاری تامین شود.
وی خطاب به دولت به ویژه شرکت های توزیع برق عنوان کرد: همه چیز دو طرفه است، اگر خدماتی ارائه نمی‌شود باید خسارت آن پرداخت شود همانطور که اگر برق به اندازه ظرفیت مصرف نشود جریمه آن از واحدها دریافت می شود. اسماعیلی، بیان کرد: درست است که در صورت وجود برنامه و اطلاع قبلی برای قطع برق می‌توان از تخریب مواد اولیه و ادوات مورد استفاده جلوگیری کرد اما خسارت وارد شده و تامین حقوق کارگران چگونه ممکن خواهد بود.
در ادامه این نشست سرپرست شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان بیان کرد: بخش صنایع و تولید استان برای اعتراض نسبت به قطعی برق کاملا حق دارد و ما نیز موافق قطع برق به ویژه در شهرک های صنعتی نیستیم، حتی واحدهای تولیدی خارج از محدوده شهرک های صنعتی را نیز در اولویت قرار نخواهیم داد.
عبدالوحید مهدوی‌ نیا اظهار کرد: همه ما می دانیم تا تولید اتفاق نیفتد همه پایه های کشور در حوزه های سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی  با مشکل مواجه می شوند پس همه حامی صنعت و تولید هستیم. وی با اشاره به اینکه ایجاد توزان بین تولید و مصرف برق مدنظر ماست، خاطرنشان کرد: در شرایطی که با مشکل تامین برق در شرایط اضطرار روبرو می شویم نمی توان میزان دیماند فروخته شده را در نظر گرفت.
مهدوی نیا، خاطرنشان کرد: استان کرمان در تولید و مصرف برق مشکلی ندارد اما برای کمک به شبکه پایدار برق کشور باید یکسری همکاری ها صورت گیرد و در حال حاضر به دلیل تداوم هوای سرد در کشور اولویت با حفظ جان انسان ها و عدم قطع برق مصارف خانگی است. وی افزود: قطع برق در صنایع بزرگ مشکلات کمتری را ایجاد می کند و هدف این است که همکاری واحدهای بزرگ استان را برای کاهش مشکلات واحدهای کوچک‌تر داشته باشیم.
گفتنی است در این نشست مقرر شد نشستی با اعضای شورای تامین استان در خصوص تصمیم گیری برای قطع برق واحدهای صنعتی واقع در شهرک های صنعتی برگزار تا در صورت ایجاد شرایط اضطرار بهترین تصمیم با نظر و اطلاع بخش خصوصی گرفته شود.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2859