printlogo


قول وزیر جهاد کشاورزی به خسارت دیدگان طوفان شن و سرمازدگی؛
پیگیری جبران خسارت کشاورزان جنوب کرمان در هیات دولت
پیگیری جبران خسارت کشاورزان جنوب کرمان در هیات دولت
کد خبر: 2901
وزیر جهاد کشاورزی در پایان سفر خود به جنوب کرمان از جبران خسارات ناشی از طوفان شن و سرمازدگی کشاورزان جنوب استان در قالب بسته های مختلف حمایتی خبرداد...
کاظم خاوازی در جمع بندی سفره یک روزه اش به جنوب کرمان و شهرستان های خسارت دیده از سرما و طوفان شن در جمع خبرنگاران با ابراز تاسف از خسارات سنگین وارده به مردم و کشاورزان گفت: خسارات قابل توجه کشاورزان را از نزدیک لمس کرده ام و همه خسارات را مورد ارزیابی قرار داده ایم و به معاون‌ اول رئیس جمهور به صورت کارشناسی عرضه کردیم که دستور بسیار خوبی داده شده است.
وی افزود: همچنین برای وزیر کشور میزان خسارات گزارش شده که در هیئت دولت مطرح کنند و فردا هم در جلسه‌ هیئت وزیران گزارش این سفر را خواهم داد و می گویم کشاورزان ما دارای چه خسارت سنگینی شده آند و پیگیری می کنیم پیشنهادات سازمان جهاد کشاورزی به سرعت به جلسه‌ هیئت وزیران بیاید و مورد تصویب قرار گیرند.
خاوازی با اشاره به برنامه های پیش بینی شده برای جبران خسارت کشاورزان افزود: عمده کاری که می شود برای کشاورزان انجام داد این است که پیشنهادات را دقیقا به تصویب برسانیم و کشاورزان خودشان را برای کشت بعدی آماده کنند.
وی ادامه داد: با مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزی به توافق رسیدیم که در کمترین فاصله از هر محلی که امکان پذیر است کشاورزانی که حداقل محصولات خود را بیمه کرده اند برای پرداخت بیمه معطل نباشند و به سرعت انجام شود و همچنین از محل یارانه های بخش کشاورزی و هم از محل کمک های فنی و اعتباری به کشاورزانی که در حوزه باغبانی خسارت دیده اند کمک شود.
وزیر جهاد کشاورزی بهره مندی از کارت کشاورز را نیز از توافقات انجام شده برای جبران خسارات در جنوب کرمان عنوان کرد و گفت: نکته بعدی که در جمع بندی این سفر مورد توافق همه قرار گرفت این بود که از محل کارت کشاورز که اعتبارات قابل توجه ای در این کارت وجود دارد به صورت استثنایی برای جنوب کرمان و جبران خسارات به کشاورزان تسهیلات داده شود تا بتوانند به عنوان تسهیلات سرمایه در گردش در اختیار داشته باشند و فرآیند کشاورزی پیش برود و یکی از ویژگی های کشاورز کارت این است که بروکراسی های طولانی اداری را ندارد.
وی از پیشنهادات ارائه شده در راستای کمک به خسارت دیدگان طوفان شن و سرمازدگی گفت: امیدواریم از محل کشاورز کارت به خسارت دیدگان کمک بشود تا به کشت و کار بعدی آنها کمک کند.
خاوازی در بخش دیگری از سخنانش افزود: مدیرعامل بانک کشاورزی قول داده برای کشاورزانی که به درآمدهای این کشت متکی بودند و باید وام پرداخت کنند، اجرائیات با تاخیر طولانی تر نسبت به گذشته اقدام کند تا بتوانیم با هماهنگی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار مواد قانونی را دنبال و با کمک بانک مرکزی مشکلات را حل کنیم که خسارات کشاورزان به سرعت پرداخت شود.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: نکته مهم دیگر برای جنوب و کل استان کرمان بحث زنجیره های دام و طیور است که برای تامین مرغ موردنیاز استان باید از استان های دیگر وارد کنیم و بر قیمت ها تاثیر می گذارد لذا مصوب کردیم در استان کرمان به صورت ویژه در جنوب کرمان، سرمایه گذاران با اخذ مجوزهای لازم واحدهای موردنظر را راه اندازی کنند و بانک کشاورزی بدون محدودیت هر سرمایه گذاری در زمینه دام، طیور و صنایع مرتبط با انواع کشت اعلام آمادگی کند، تسهیلات می دهد.
وی یکی از نگرانی های جدی را مازاد محصول پیاز عنوان کرد و افزود: از چند مسیر با وزارت امور خارجه ارتباط برای صادرات محصول برقرار کردیم و بحث پایش پیاز جنوب کرمان در و زارتخانه راه اندازی می شود تا بتوانیم بازار پیاز را ساماندهی کنیم و تعرفه ها را با همکاری وزارت صمت و وزارت اقتصاد به حداقل خواهیم رساند.
خاوازی تصمیمات گرفته شده در حوزه صادرات پیاز را امیدوارکننده عنوان کرد و از خرید تضمینی نیز خبرداد و گفت: در بحث توزیع محصول نیز با وزیر راه این بحث را طرح خواهیم کرد تا دچار مشکل نباشیم و بتوانیم پیاز را به سراسر کشور عرضه بکنیم و سازمان تعاون روستایی هم موظف است عرضه مستقیم پیاز را در همه استان ها داشته باشد و به نظر می رسد با پیگیری های صورت گرفته دیگر شاهد اتفاقات تلخ برای جنوب کرمان نباشیم.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/2901