printlogo


عملکرد صنایع بورسی در هفته دوم اسفند۹۹؛
صدرنشینی کم‌رمق فلزی‌ها در صنایع بورسی
صدرنشینی کم‌رمق فلزی‌ها در صنایع بورسی
کد خبر: 3000
نگاهی به عملکرد صنایع ۳۸گانه بورسی در دومین هفته اسفند ۹۹ نشان می‌دهد در دومین افت متوالی شاخص سهام در مقیاس هفته، ۵ صنعت توانستند سهامداران خود را با سود بدرقه کنند..

دومین هفته اسفندماه نیز شاهد افت قیمت سهام بودیم. در این هفته که بورس تهران تنها یک روز کاری مثبت برای سهامداران داشت، شاخص کل افت ۲.۳ درصدی را ثبت کرد و میزان کاهش نماگر هم‌وزن به .۷ درصد محدود شد.

این تغییر بازده نه به دلیل عملکرد مناسب‌تر سهام کوچک بازار بلکه به دلیل کاهش دادوستدها و ناتوانی سهام با ارزش بازار پایین‌تر در پرکردن حجم مبنا بود. دادوستدها به قدری کم‌رمق شده است که فلزی‌ها در مجموع هفته کمتر از ۲هزار میلیارد تومان معامله شدند و با چنین عملکردی صدرنشین صنایع بورسی از منظر ارزش معاملات شدند. میانگین روزانه ارزش معاملات خرد سهام در هفته منتهی به ۱۳ اسفندماه به کمتر از ۲هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید. نگاهی به عملکرد صنایع ۳۸گانه بورسی نشان می‌دهد در دومین افت متوالی شاخص سهام در مقیاس هفته، ۵ صنعت توانستند سهامداران خود را با سود بدرقه کنند. در این میان صنعت منسوجات با تک نماد «نمرینو» تمامی روزهای هفته با صف خرید همراه شد تا در مجموع هفته شاهد افزایش قیمت ۱۹.۶ درصدی باشد. روند مثبت سهام شرکت ایران مرینوس اما تنها محدود به هفته گذشته نبود بلکه روند مشابهی را در این سهم از میانه بهمن تاکنون شاهد هستیم. 

گروه اطلاعات و ارتباطات دیگر صنعتی بود که هفته گذشته با رشد ۲.۶ درصدی همراه شد. «های وب» به عنوان تک سهم این صنعت، ابتدای هفته با صف خرید همراه شد و با وجود اینکه سایر روزهای کاری هفته گذشته در محدودی قرمز تابلو دادوستد شد اما همین عملکرد مثبت در روز شنبه سبب شد تا عملکرد هفتگی مثبتی را ثبت کند. گروه کانه‌های فلزی با رشد ۲ درصدی، سیمانی‌ها با افزایش ۰.۷ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود و محصولات کاغذی با رشد ۰.۶ درصدی از دیگر گروه‌های مثبت بورس تهران در هفته منتهی به ۱۳ اسفندماه بودند.

«اپال» ناجی معدنی‌ها

معدنی‌ها نیز هفته منتهی به ۱۳ اسفند ماه را با رشد ۲ درصدی به پایان رساندند. این صنعت چهارشنبه ۶ اسفندماه شاهد عرضه اولیه سهام شرکت فرآوردی معدنی اپال کناسی پارس بود. «اپال» که تنها ۶ روز است روی تابلو قرار گرفته، هفته‌ای پرمعامله را سپری کرد و در این رو قیمت پایانی را تمام و کمال پرکرده و با ثبت رشد ۳۰ درصدی در یک هفته گذشته، ناجی صنعت خود شد و با وجود عملکرد نه چندان دلچسب همگروهی‌های خود، شاخص صنعت کانه های فلزی را با رشد ۲ درصدی همراه کرد.

منفی‌ترین‌های دومین هفته اسفند

بیمه‌ای ها در هفته‌ای که گذشت با افت ۷.۴ درصدی مواجه شدند تا بدترین عملکرد هفتگی را به خود اختصاص دهند. پس از آن صنعت تک سهم محصولات چرمی به سبب دادوستدها «وملی» در محدوده منفی تابلو افت ۵.۶ درصدی را ثبت کرد. گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نیز تحت تاثیر معاملات منفی «شستا» برای چندمین هفته پیاپی سرخ‌پوش شد و معاملات هفته منتهی به ۱۳ اسفند ماه را با کاهش ۴.۹ درصدی به پایان رساند. در این دیگر قعرنشینان بورس هفته می‌توان به گروه‌های فنی و مهندسی، خودرو، مخابرات و بانکی‌ها اشاره کرد که با کاهش بیش از ۴ درصدی به استقبال سومین هفته کاری اسفندماه رفتند.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/3000