printlogo


رییس اتاق کرمان خبر داد
اتاق کرمان اکوسیستم سهولت تجارت با افغانستان را طراحی می کند
اتاق کرمان اکوسیستم سهولت تجارت با افغانستان را طراحی می کند
کد خبر: 308
رئیس اتاق کرمان گفت: این مجموعه اکوسیستم سهولت تجارت با افغانستان را طراحی می کند و مسئولیت رفع بنیادی موانع و مشکلات پیش روی توسعه تجاری دو طرف را بر عهده گرفته است.

سیدمهدی طبیب زاده در همایش توسعه همکاری های اقتصادی و بازرگانی استان کرمان و کشور افغانستان افزود: مشکلات گمرکی، محدودیت های انتقال پول از طریق صرافی ها و بانک ها و تغییر مکرر قوانین باعث ایجاد بی اطمینانی بازرگانان و فعالان اقتصادی افغانستان شده و حمایت قضایی از قراردادها را خواستارند.

وی ادامه داد: انرژی های تجدیدپذیر، بهداشت، درمان، صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی، معادن، حمل و نقل، خدمات اینترنتی، آموزش و مهارت آموزی از جمله زمینه های مناسب برای همکاری دو طرف به شمار می آیند. طبیب زاده، بیان کرد: دولت، دستگاه قضا، مجلس شورای اسلامی و بخش خصوصی بر روابط گسترده مالی و تجاری با افغانستان تاکید دارند که امیدواریم با حمایت های این مجموعه ها موانع و مشکلات برطرف شود.

وی در ادامه به مشکل فعلی در مرز افغانستان و تجمع کانتینرها در گمرکات و صف های طولانی ترخیص کالا اشاره کرد و گفت: امیدواریم این مشکلات بزودی برطرف و فعالیت های اقتصادی روان برقرار شود. در ادامه این همایش رایزن بازرگانی افغانستان در ایران، به روابط نزدیک فرهنگی و اقتصادی دو کشور از گذشته تاکنون اشاره کرد و گفت: ایران در حلقه نخست سیاست خارجی کشور افغانستان قرار دارد و در حال حاضر بزرگترین شریک اقتصادی ما در منطقه و دنیا محسوب می شود.

احمد سعید سادات، با اشاره به اینکه سالانه سه میلیارد دلار کالا و محصول از ایران وارد افغانستان می شود، بیان کرد: همچنین تعدادی از شرکت های ایرانی در افغانستان فعالیت دارند که سهم سرمایه گذاری استان کرمان در حوزه های تجارت، علم و تکنولوژی می تواند  بیشتر از گذشته باشد. وی با تاکید بر اینکه به نمایندگی از حکومت افغانستان آماده هر نوع همکاری با استان کرمان هستیم، اظهار کرد: افغانستان جاذبه های خوبی برای سرمایه گذاران دارد که می توان به وجود سالانه 57 میلیارد مترمکعب آبهای سطحی، زمین های زراعی، دامداری، کشت های فراسرزمینی، معادن غنی و قوانین آسان برای جذب سرمایه گذاری خارجی، اشاره کرد.

در ادامه این همایش نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: اتاق های بازرگانی نقش بسیار تاثیرگذاری در گسترش روابط تجاری بین کشورها دارند که این اقدام اتاق کرمان مبنی بر دعوت از هیات تجاری افغانستان می تواند نتایج خوبی در پی داشته باشد. محمدمهدی زاهدی، افزود: ایران و افغانستان به عنوان دو کشور مسلمان و عضو کنفرانس سران کشورهای اسلامی می توانند با هماهنگی جدی در برخی تصمیمات مانند در نظر گرفتن پول واحد اسلامی و تشکیل بانک مرکزی مشترک برای کنترل نرخ این پول تاثیرگذار باشند.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، نیز در ادامه این همایش به حوزه های مشترک بین دو کشور ایران و افغانستان اشاره و بیان کرد: در استان کرمان اعتماد و اطمینان کاملی نسبت به کارگران و بازرگانان افغانستانی وجود دارد به طوری که عده ای از افراد همه مسائل کشاورزی و تولید خود را به دست افغانستانی ها به امانت سپرده اند. احمد انارکی محمدی، گفت: تولید ارزان و یارانه ای در کشور ایران می تواند برای سرمایه گذاران افغانستانی بسیار جذاب باشد تا به تولید بپردازند و به افغانستان منتقل کنند.

در این نشست رئیس اتاق تجارت و صنایع هرات، غزنی و قندهار به بیان ظرفیت ها و توانمندی های اقتصادی استان خود و همچنین مشکلات سد راه مبادلات ایران و افغانستان پرداختند و بیانیه مشترک اتاق های کرمان، هرات، غزنی، قندهار و نیمروز قرائت شد. گفتنی است نشست های B2B نیز بین فعالان اقتصادی استان کرمان و افغانستان در 14 میز برگزار شد.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/308