printlogo


به منظور گسترش همکاری و افزایش سطح و میزان مراودات تجاری،امضا شد
تفاهم نامه همکاری بین اتاق بازرگانی کرمان و اتاق های هرات و قندهار
تفاهم نامه همکاری بین اتاق بازرگانی کرمان و اتاق های هرات و قندهار
کد خبر: 309
تفاهم نامه همکاری بین اتاق کرمان و اتاق های تجارت و صنایع هرات و قندهار کشور افغانستان به منظور گسترش همکاری و افزایش سطح و میزان مراودات تجاری بین دو طرف امضا شد.

 بر اساس این تفاهم نامه، طرفین ضمن ابراز تمایل به گسترش روابط تجاری بین استان کرمان و کشور افغانستان اعلام کردند این تفاهم نامه در راستای بهبود و گسترش همکاری های اقتصادی و بازرگانی به امضا رسیده است.

رئیس اتاق کرمان در نشست شورای هماهنگی اقتصادی روسای اتاق های بازرگانی کرمان و استان های افغانستان، از علاقمندی کرمان برای افزایش مراودات تجاری و دوستانه با کشور افغانستان سخن گفت و افزود: امضای تفاهم نامه آغاز یک اقدام بزرگ و منشا تحول در ایران و افغانستان خواهد بود. سیدمهدی طبیب زاده، به وجود موانعی در مراودات مالی میان دو کشور اشاره و اظهار کرد: می توان با اراده جدی، ارتباط و همکارهای اقتصادی و بازرگانی بین دو طرف بر تمام مشکلات غلبه کرد.

 وی به ویژگی های مشترک میان کشور ایران و افغانستان اشاره کرد و افزود: قرار است اتاق های کرمان و افغانستان بررسی های لازم را برای افزایش توسعه همکاری میان دو کشور انجام دهند. طبیب زاده، خاطرنشان کرد: حجم اندک مبادلات تجاری حلقه مفقوده ای بین تقاضا و بازار ایران و افغانستان به وجود آورده است و با پیگیری های اتاق کرمان، هم اکنون مسئولان استان و کشور برای رفع این مشکل با ما همراه و هم صدا شده اند.

رئیس اتاق کرمان تصریح کرد: مراودات بازرگانی بین کشور ایران و افغانستان باید بیش از گذشته و به صورت دو طرفه اتفاق بیفتد. وی با تاکید به اهمیت حوزه انرژی افزود: با توجه به وجود فرصت ها و پتانسیل های فراوان در کرمان، به طور قطع یکی از زمینه های همکاری ایران با افغانستان در این حوزه خواهد بود.

طبیب زاده، به وجود مهارت پزشکان و تجهیزات کامل بیمارستان های استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در بخش پزشکی ظرفیت سازی بسیار خوبی در کرمان به وجود آمده است و امکان گسترش همکاری در حوزه های آموزش، تجهیزات پزشکی، درمان و انتقال تجربیات اساتید و پزشکان کرمانی برای کشور افغانستان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه کشور افغانستان نیز مانند کرمان از معادن غنی برخوردار است، خاطرنشان کرد: استان کرمان در بخش معدن و در حوزه های اکتشاف، استخراج و فراوری می تواند تجربیات خود را در اختیار کشور دوست و همسایه قرار دهد و همکاری های مشترکی در این خصوص با کشور افغانستان صورت گیرد. رئیس اتاق کرمان در ادامه با بیان اینکه در بخش کسب و کارهای نوین نیز می توانیم تجربیات خود را در اختیار کشور افغانستان قرار دهیم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کودکان افغانستانی، نیروهای سازنده فردای کشور خود هستند، باید با تلاش و کمک یکدیگر مسئولیت آموزش کودکان افغانستانی بازمانده از تحصیل را به عهده بگیریم.

در ادامه این نشست رئیس اتاق تجارت و صنایع غزنی گفت: درخواست ما از اتاق کرمان ارائه پیشنهادات برای بهبود مراودات تجاری و کمک به کاهش مشکلات در این زمینه است. عبدالمتین قلندری، از افزایش مراودات تجاری بین ایران و افغانستان ابراز امیدواری کرد و افزود: ایجاد فضایی مبتنی بر اعتماد از الزامات اساسی برای تحقق این امر است و ما اعتمادسازی خود را از استان کرمان آغاز کرده ایم. همچنین رئیس اتاق تجارت و صنایع هرات، از تشابه فرهنگی میان دو استان کرمان و هرات و وجود جاذبه های گردشگری و فرهنگی در هرات سخن گفت و بیان کرد: استان هرات پتانسیل های کافی را در بخش گردشگری دارد که می تواند با کمک دوستان خود در ایران و کرمان صنعت گردشگری را رونق ببخشد.

الحاج ‌سعد خطیبی، در زمینه همکاری های آموزشی پیشنهاد استفاده از ظرفیت دانشگاه ها و اساتید معتبر ایران را مطرح و تصریح کرد: به طور قطع آن ها می توانند زمینه ساز توسعه روابط فرهنگی و اقتصادی در کشور افغانستان باشند.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/309