printlogo


در نشست کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق کرمان،تاکید شد
ساماندهی مسئولیت های اجتماعی فعالان اقتصادی کرمان
ساماندهی مسئولیت های اجتماعی فعالان اقتصادی کرمان
کد خبر: 327
در نشست کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق کرمان، فعالان اقتصادی، اعضای هیات نمایندگان اتاق و جمعی از مدیران و مسئولان دستگاه‌های دولتی استان بر ساماندهی مسئولیت های اجتماعی و تفکیک آن ها از امور خیریه، شناسایی و بررسی اولویت ها، انجام امور مبتنی بر پژوهش، فعالیت های علمی و پرهیز از موازی کاری تاکید کردند.

رئیس اتاق کرمان در این نشست با بیان اینکه فعالان اقتصادی همواره در پرداختن به امور خیر و انجام مسئولیت های اجتماعی پیشگام بوده‌اند، گفت: بنگاه‌ها و مجموعه‌های اقتصادی حتی در شرایط اقتصادی سخت کنونی، مسئولیت‌های اجتماعی را فراموش نکرده‌اند و با درک صحیح از این موضوع به آن می پردازند. سیدمهدی طبیب زاده، اظهار امیدواری کرد: کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق کرمان بتواند به ساماندهی اینگونه فعالیت ها و هم‌افزایی برنامه‌ها و اندیشه‌ها بپردازد که باید برای تحقق این مهم، با کمک دستگاه های متولی نقشه راهی را ترسیم کند.

محمدحسین اکبری یزدی، رئیس کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق کرمان نیز در ادامه این نشست، حل آسیب‌های اجتماعی و تدوین برنامه های عملیاتی را از جمله اولویت های این کمیسیون عنوان کرد و گفت: به نظر می رسد اولویت در احداث مکان ها توسط خیرین با اماکن ورزشی باشد.

در ادامه این نشست فعال و تحلیلگر اقتصادی به بیان چند پیشنهاد برای فعالیت کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق کرمان پرداخت و افزود: فعالیت های علمی و تحقیقی در مجموعه های خیریه مغفول مانده و سال‌ها اقدام پژوهشی جدی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی انجام نشده است. محسن جلال پور، با تاکید بر اینکه این کمیسیون باید به دنبال استراتژی، راهکار، هم افزایی و هم‌مسیر کردن فعالیت ها باشد، اظهار کرد: الگو گرفتن از یونایتد وی (UNITED WAY) بزرگترین تشکیلات خیریه در کانادا که در اتاق کرمان مطالعه جدی بر روی این موضوع نیز صورت گرفته، می تواند تجربیات بسیاری را در اختیار قرار دهد.

وی ادامه داد: کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی می‌تواند در برنامه های خود به احیای اخلاق و فضای واقعی کسب و کار در بازار و همچنین بازکردن مسیری برای تاثیرگذاری بیشتر بنگاه‌های اقتصادی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی بپردازد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان نیز در این نشست با اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی در برابر خواسته‌ها و شرایط ویژه اجتماعی به وجود می‌آید، گفت: فعالان اقتصادی به خوبی در این زمینه می توانند به فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده و پژوهش شده بپردازند. زهرا موسی‌پور خاطرنشان کرد: برای بنگاه‌های اقتصادی باید پیوست های اجتماعی تعریف شود تا مسئولیت های اجتماعی بهتر اجرایی شوند.

عضو اسبق هیات رئیسه اتاق کرمان نیز در ادامه این نشست گفت: مسئولیت های اجتماعی فعالان اقتصادی نباید در قالب کارهای خیرخواهانه دیده شود و پرداختن به مسائل اجتماعی نیاز به برخی مسائل بنیادی و اساسی دارد. مهدی ایرانی کرمانی، افزود: تورم نیروی انسانی در دستگاه های دولتی و قرار گرفتن اقتصاد در دست دولت، نمی تواند نتایج خوبی را در پی داشته باشد زیرا دولت هرگز تاجر و صنعتگر خوبی نبوده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر همکاری اتاق کرمان با دانشگاه های معتبر کشور می تواند منجر به برنامه ریزی های قابل اجرا شود تا مسئولان دولتی برنامه ریزی این دو بخش را برای هنجارهای اجتماعی و پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بپذیرند.

در ادامه این نشست علی بابایی، فرماندار کرمان شناخت جدی، عمیق و دقیق از آسیب های اجتماعی را پیش از انجام هر گونه اقدام در این زمینه مورد تاکید قرار داد و بیان کرد:  همسو کردن فعالان اقتصادی با سازمان های مردم نهاد و دستگاه های دولتی می تواند این موضوع مهم را به نتیجه مورد نظر نزدیک کند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان نیز در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: امروز در شرایط فعلی جامعه نباید از دولت به تنهایی انتظار داشت که به همه مسائل اجتماع بپردازد زیرا ظرفیت های دولت برای مدیریت و ساماندهی با میزان مسائل اجتماعی برابر نیست. عباس صادق زاده تصریح کرد: باید از ظرفیت فعالان اقتصادی برای اجرای مسئولیت های اجتماعی به خوبی استفاده کرد و با هم افزایی ظرفیت دولت و کمیسیون مسئولیت های اجتماعی کار را بهتر پیش برد.

وی بزرگترین و موثرترین اقدام کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق کرمان را برنامه ریزی و مدیریت اینگونه فعالیت ها دانست و گفت: اجرای فعالیت های اجتماعی را سایر دستگاه ها و سازمان های مردم نهاد نیز می توانند انجام دهند. صادق زاده افزود: مرکز جامع علمی کاربردی بهزیستی و مرکز پژوهش های بهزیستی به طور کامل در اختیار کمیسیون مسئولیت های اجتماعی قرار دارد تا بتواند از این ظرفیت برای برنامه ریزی و مدیریت بهتر استفاده کند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان، تاکید کرد: باید بیشتر به مسائل محله ها پرداخته شود و نسخه فرهنگی اجتماعی متناسب با وضعیت هر محله تدوین و اجرا شود. صادق زاده بیان کرد: اگر نسخه ای با رویکرد پیشگیری و سلامت محوری خلق شود، بزرگترین کار در طول تاریخ انجام شده است.

نایب رئیس شورای شهر کرمان نیز در این نشست با تاکید بر اینکه موضوع مسئولیت های اجتماعی باید از فعالیت خیریه ها و انجمن های نیکوکاری مجزا باشد، گفت: انجام کار خیر وظیفه همه اشخاص است اما این مهم سبب نمی شود که نهادها، مجموعه ها و افراد به مسئولیت های اجتماعی خود نپردازد. علی بهرامی، راه‌اندازی کمیسیون مسئولیت های اجتماعی را اقدام خوب و نمادین اتاق کرمان بیان کرد و افزود: امیدواریم این کمیسیون در اجرای برنامه های خود به انحراف نرود. وی هدف اصلی را رسیدن به توسعه پایدار برای تحقق رفاه اجتماعی و جلوگیری از فقر و تبعیض دانست و تصریح کرد: اتاق کرمان باید در شفاف سازی، ایجاد اعتماد اجتماعی بین صادرکنندگان و تولیدکنندگان و سایر مسائل اجتماعی به گونه‌ای عمل کند که این عملکرد به عنوان الگو در دولت مورد استقبال قرار گیرد.

در ادامه این نشست شهردار کرمان تحقق توسعه در هر حوزه‌ای را مستلزم عبور از توسعه فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد و گفت: رسالت شهرداری پرداختن به مسائل مختلف در حوزه های اجتماعی و فرهنگی است و برای برقراری ارتباط با شهروندان نیاز به ساختارهای اجرایی و مشورتی داریم. مهران عالم زاده تصریح کرد: بزودی شوراهای اجتماعی محلات با هدف شناخت مسائل و مشکلات اجتماعی در محله و انتقال آنها به شهرداری راه‌اندازی می شوند.

در ادامه این نشست عباس جبالبارزی، عضو هیات رئیسه اتاق کرمان پیشنهاد تکمیل عنوان کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی را به "مسئولیت های اجتماعی و مهارت آموزی" مطرح کرد و افزود: صاحبان سرمایه همواره در برابر جامعه خود مسئول هستند و باید حتی در شرایط سخت اقتصادی نیز به مسئولیت های اجتماعی خود بپردازند.

آرش علوی، دبیر هیات رئیسه اتاق کرمان نیز در این نشست با اشاره به اینکه اقتصاد آزاد، بازار و رقابت برای جامعه برکت به همراه دارد، گفت: باید به جای کمک های مستقیم و پرداخت یارانه، کارخانه احداث کرد و مسئولیت های اجتماعی خود را قالب اینگونه اقدامات انجام داد.

گفتنی است در این نشست جمع دیگری از مدیران و فعالان اقتصادی به ارائه نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/327