printlogo


رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان خبر داد
تجهیز 11 هزار هکتار از باغات پسته رفسنجان به سیستم آبیاری نوین
تجهیز 11 هزار هکتار از باغات پسته رفسنجان به سیستم آبیاری نوین
کد خبر: 344
رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان گفت: 11 هزار هکتار از باغات پسته این شهرستان به آبیاری نوین مجهز هستند .
حسین رضایی  در نشست خبری با اشاره به وجود 80 هزار هکتار سطح زیر کشت پسته و 36 هزار بهره بردار در این شهرستان افزود : سال گذشته 2 هزار و 100 هکتار از باغات پسته رفسنجان به سیستم آبیاری نوین مجهز شد و متقاصیان به میزان 26 میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض در این راستا دریافت کردند.
وی افزود: در مجموع تاکنون 11 هزار هکتار باغات پسته شهرستان به آبیاری نوین از جمله آبیاری قطره ای و زیرسطحی مجهز شده اند و امسال نیز برای تجهیز 700 هکتار به سیستم آبیاری نوین پرونده تشکیل شده که 380 هکتار از آن به آبیاری زیرسطحی مجهز می شوند.
رضایی 98را سال خوبی در زمینه برداشت محصول پسته عنوان و تصریح کرد: طوفان و بارندگی 36 میلیمتری فروردین امسال گرچه خسارت هایی را به بار آورد اما کم بوده و با توجه به اینکه امسال 2 هفته درختان پسته دیرتر از پارسال سبز شدند پیش بینی می شود 35 هزار تن پسته از باغات رفسنجان برداشت شود اما با خسارت های زمستان سال گذشته و فروردین امسال این میزان به 29 هزار تن کاهش خواهد یافت.
وی بیان کرد: امسال 6 هزار تن محصول بخاطر طوفان و بارش ها به ارزش 600 میلیارد تومان خسارت دید اما برداشت 29 هزار تن محصول پسته امسال نسبت به سال گذشته 10 برابر افزایش یافته است.
رضایی بیان کرد: همچنین امسال 80 میلیارد تومان خسارت به محصولات سردسیری بادام و گردو، به، سیب و گلابی وارد شد.
رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان با اشاره به اینکه سال آینده محصول دهی پسته خیلی خوب است تصریح کرد: باغداران‌ باغات‌ خود را با کوددهی، محلول پاشی و تغذیه مناسب تعمیر و تقویت کنند گرچه تعمیر هر هکتار باغ پسته 10 میلیون تومان هزینه در بر دارد اما ارزش این را دارد که محصول افزایش می ابد.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه خسارت محصول پسته پارسال در رفسنجان به میزان یکهزار میلیارد تومان بود ولی در مجموع به متقاصیان خسارت دیده دولت فقط 3 میلیارد تومان پرداخت کرد.
رضایی با اشاره به اینکه پسته پشتوانه تمام مشاغل است خاطرنشان کرد: با برداشت 29 هزار تن محصول امسال 3 هزار میلیارد تومان به چرخه اقتصاد رفسنجان تزریق خواهد شد؛ به این معنی که محصول توسط 3 هزار کانتینر به استان های داخل کشور انتقال می یابد و صادرات رونق می گیرد.
به گفته رضایی 900 کارگر کار برداشت و 100 هزار کارگر در ترمینال های ضبط پسته مشغول می شوند .
بیش از 80 هزار هکتار باغ پسته در رفسنجان وجود دارد.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/344