printlogo


استاندار کرمان عنوان کرد:
هزینه سالانه 180 میلیارد تومانی کرمان برای آموزش کودکان مهاجر
هزینه سالانه 180 میلیارد تومانی کرمان برای آموزش کودکان مهاجر
کد خبر: 387
استاندار کرمان با اشاره به لزوم توسعه همکاری‌های مشترک و نزدیک با نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان برای جذب اعتبارات بیشتر در این حوزه تاکید کرد و ادامه داد: متاسفانه میزان کمک‌های کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نسبت به هزینه‌های انجام شده، بسیار اندک است و به عنوان نمونه سالانه 180 میلیارد تومان هزینه برای آموزش مهاجران در استان کرمان انجام می‌شود اما تنها یک مدرسه از سوی کمیساریا عالی در این استان ساخته شده است.
"محمدجواد فدائی" در دیدار با نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت: جمعیت قابل توجهی معادل 300 هزار نفر از مهاجران افغان در استان کرمان حضور دارند که که 10 درصد این جمعیت در استان کرمان حضور دارند.
وی ادامه داد: توزیع مهاجران در شهرستان های مختلف استان کرمان متفاوت است و در برخی شهرستان ها جمعیت این افراد به نحوی زیاد است که نسبت آنها از جمعیت بومی بیشتر می‌شود.
استاندار کرمان اظهار کرد: وظیفه انسانی و اخلاقی خود می‌دانیم در هر شرایطی و به هر میزان که امکانات وجود داشته باشد، موضوع مهاجران را مدیریت کرده تا زندگی در کشور و استان برای آنها سخت نگذرد.
 وی با اشاره به اینکه در این راستا با تحریم ها و محدودیت هایی مواجهه هستیم عنوان کرد: مطمئن هستیم که این تحریم‌ها نمی‌تواند مشکل اساسی برای ما ایجاد کند اما تلاش می‌کنیم با وجود تحریم‌ها وظایفی که بر عهده‌مان است را به خوبی انجام داده و برنامه‌های توسعه‌ای خود را با سرعت لازم و براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، دنبال کنیم.
 فدایی با بیان این مطلب که انتظار داریم که سفر نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان منجر به تصمیم‌گیری های مشترک برای بهبود وضعیت پناهندگان در استان شود، عنوان کرد: استان کرمان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، (نزدیک بودن به کشور افغانستان) و قرار گرفتن در مسیر مهاجران افغانی، تحت تاثیر این حضور قرار می‌گیرد.
 وی با بیان این مطلب که حضور مهاجران هزینه های زیادی را به استان کرمان تحمیل می کند، گفت: استان کرمان در موضوعات مختلف از جمله آموزش، بهداشت و درمان، مسائل امنیتی، اشتغال و ... تحت تاثیر این مهاجران قرار می گیرد.
استاندار کرمان با اشاره به لزوم توسعه همکاری‌های مشترک و نزدیک با نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان برای جذب اعتبارات بیشتر در این حوزه تاکید کرد و ادامه داد: متاسفانه میزان کمک‌های کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نسبت به هزینه‌های انجام شده، بسیار اندک است و به عنوان نمونه سالانه 180 میلیارد تومان هزینه برای آموزش مهاجران در استان کرمان انجام می‌شود اما  تنها یک مدرسه از سوی کمیساریا عالی در این استان ساخته شده است.
"محمدصادق بصیری" سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان نیز در این دیدار گفت: استان کرمان علاوه بر بزرگی و وسعت خود و همسایگی با سیستان و بلوچستان و هرمزگان، محل عبور کاروان های زیادی از مهاجران است.
وی ادامه داد: در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان حضور اتباع بیگانه ممنوع است اما موضوع حضور اتباع بیگانه در برخی از شهرستان های استان کرمان آزاد است که خود زمینه ساز قاچاق انسان را در این استان فراهم کرده است.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان با اشاره به وجود 4 هزار و 200 کیلومترمربع کویر در استان کرمان (معادل 4 برابر کشور لبنان) تاکید کرد: کویر لوت محل مناسبی برای عبور و مرور کاروان‌های مختلف قاچاق است که برای حفظ کویر نیاز به پایش تصویری و حلقه اپتیکی هستیم زیرا کاروان‌های قاچاق به ویژه کاروان‌های انسانی که از افغانستان وارد کرمان می‌شوند، این استان را به عنوان محل عبور انتخاب کرده که همین امر سبب شده برخی جاده‌ها و شهرها را ناامن کنند.
 وی با تاکید بر اینکه باید  تهدید کویر را به فرصت تبدیل کنیم اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش های انجام شده در استان کرمان، توانسته‌ایم امنیت را برای استان، کشور و در کنار آن برای کشورهای اروپایی تامین کنیم.
 بصیری گفت: در بعد اجتماعی نیز بسیاری از مهاجران ساکن را اتباع غیرمجاز تشکیل می دهند و باید برای آنها تصمیمات مقتضی اتخاذ شود.
وی با بیان این مطلب که آنالیز و تشخیص مهاجران مجاز و غیرمجاز نیاز به سرمایه انسانی و اعتبار بسیار زیادی دارد، گفت: تمامی مهاجران مهمان ما هستند و سعی می‌کنیم با بهترین شیوه با این افراد برخورد کنیم به نحوی که حتی برای اتباع غیرمجازی که دستگیر می‌شوند، نیز خدماتی در حوزه‌های آموزش و بهداشت ارائه می‌کنیم.
  " ایوو فریسن" نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نیز در این دیدار گفت: در سفر به استان کرمان، در تلاش برای آشنایی با کارهای زیادی هستیم که در سطح کشور و این استان برای خدمات رسانی به مهاجران در حال انجام است.
 وی بیان کرد: ماموریت اصلی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در کشور این است که بتوانیم کمک‌های محدود و کمی به دولت‌ها در امور پناهندگان ارائه کنیم.
نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان عنوان کرد: یکی از نگرانی‌های بنده این است که تحریم ها بر روی زندگی و معیشت پناهندگان اثر منفی بگذارد که در همین راستا برای پیشگیری از این موضوع پیگیری‌هایی در دست انجام است.
 فریسن با بیان اینکه به دلیل تحریم های صورت گرفته برای ورود پول به داخل ایران دچار مشکل شده بوده که تاحدی این مشکلات حل شده است اظهار کرد: 40 سال از آوارگی ملت افغانستان می‌گذرد و این افراد مهمان کشور ایران هستند و باید برای جذب کمک‌های بیشتر اقدام شود و جامعه بین المللی در این مساله خاص هیچ‌وقت نباید ایران را تنها بگذارد.
 وی بیان کرد: امیدواریم که شرایط جامعه افغانستان نیز بهبود یابد تا این افراد به کشور خود برای زندگی بهتر برگردند.
 نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت: باور من بر این است که خدمات ایران در حوزه مهاجران مثال زدنی است و در حوزه مهاجران همیشه مثال ایران در جامعه بین الملل زده می‌شود.
 نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با اشاره به این مطلب که وقتی که مردم و ملت‌ها شروع به حرکتی می‌کنند، موضوع از یک کشور خارج و به یک موضوع جهانی تبدیل خواهد شد، افزود: معتقدیم در راستای حمایت از پناهندگان و اتباع بیگانه و به‌ویژه اتباع افاغنه، کار بزرگ و اصلی را دولت و ملت ایران انجام می‌دهند اما هر چه قدر همکاری و ارتباط بهتری داشته باشیم، قطعا می‌توانیم پیام‌ها را بهتر به گوش کشورهای دیگر رسانده و بهتر می‌توانیم در زمینه جذب اعتبارات و کمک‌ها اقدام کنیم.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/387