printlogo


مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان خبر داد:
مسدود کردن 205 حلقه چاه غیرمجاز در استان در سال جاری
مسدود کردن 205 حلقه چاه غیرمجاز در استان در سال جاری
کد خبر: 547
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان با بیان اینکه اگر کشوری کمتر از 20 درصد از آب تجدیدپذیر را استفاده کند، شرایط پایدار آبی دارد و اگر 40 درصد مصرف کند، شرایط قابل قبولی خواهد داشت اظهار کرد: متاسفانه در استان کرمان 120 درصد از آب های تجدیدپذیر استفاده می کنیم که متوسط کشور 85 درصد بوده که بخش عمده ای از این برداشت های بی رویه مربوط به چاه های غیرمجاز است.
"ابراهیم علیزاده" در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: اگر به طور متوسط 129 میلیمتر بارندگی در استان کرمان داشته باشیم 23 میلیارد مترمکعب آب حاصل می شود که نزدیک به 18 میلیارد مترمکعب آن تبخیر می شود و 5 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر خواهیم داشت.
وی افزود: این مسئله در دنیا مطرح است که اگر کشوری کمتر از 20 درصد از آب تجدیدپذیر را استفاده کند، شرایط پایدار آبی دارد و اگر 40 درصد مصرف کند، شرایط قابل قبولی دارد.
علیزاده تصریح کرد: در استان کرمان 120 درصد از آب های تجدیدپذیر استفاده می کنیم که متوسط کشور 85 درصد است و بخش عمده ای از این برداشت های بی رویه مربوط به چاه های غیرمجاز است.
وی با تاکید بر اینکه اولویت اول استان اقدام برای مسدود کردن چاه های غیرمجاز است، بیان کرد: در این راستا باید چهار اقدام با هم صورت بگیرد که شامل مسدود کردن چاه های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند، اصلاح و تعدیل پروانه های بهره برداری می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان با بیان اینکه مسوولان هر سه قوه در زمینه مسدود کردن چاه های غیرمجاز در استان کرمان با وزارت نیرو همکاری دارند، گفت: در سال 96 تعداد یک هزار و 539 حلقه چاه غیرمجاز و سال گذشته یک هزار و 659 حلقه در استان کرمان مسدود شده که آب مصرفی این چاه ها سرجمع 125 میلیون مترمکعب بوده است و برای امسال مسود کردن 700 حلقه چاه برای ما مشخص شده که تاکنون 205 حلقه چاه با 5 میلیون مترمکعب مصرف آب مسدود شده است.
علیزاده در ادامه اظهار کرد: مکلف هستیم در پایان برنامه ششم توسعه میزان برداشت ها را به آب قابل برنامه ریزی برسانیم، یعنی آبی که می شود از سفره های زیرزمینی برداشت کرد به شرط اینکه تعادل دشت حفظ شود.
وی با بیان اینکه اکنون 900 میلیون مترمکعب بیلان منفی در استان کرمان داریم که باید کاهش پیدا کند، تصریح کرد: تا پایان برنامه هفتم توسعه باید 1.8 میلیارد مترمکعب برداشت از سفره های زیرزمینی کاهش پیدا کند.
 علیزاده بیان کرد: استان کرمان رتبه دوم تا سوم را در مسدود کردن چاه های غیرمجاز در کشور داریم اما در نصب کنتورهای هوشمند به شدت مشکل داریم که باید برنامه ریزی جدی ومنظم تری در این راستا در سطح استان صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان در ادامه با اشاره به اینکه یکی از نگران های ما در شرکت آب منطقه ای بحث ساماندهی رودخانه‌های استان است، اظهار کرد: سیل اخیر در کشور خلاف این مسئله که رودخانه های غیرفعال هیچ زمان فعال نمی شود را ثابت کرد.
وی افزود: در استان کرمان در رودخانه ها اقدامات بسیار خوبی انجام شد که از جمله می توان به مدیریت سیل 26 فروردین ماه سال جاری، مطالعات تعیین بستر و حریم رودخانه ها، تهیه گزارشات موردنیاز، تعیین بستر و حریم تقریبی، شناسایی عارضه های حریم رودخانه، شناسایی نقاط حادثه خیز و آزادسازی تصرفات حریم رودخانه ها اشاره کرد.
علیزاده اظهار کرد: 4 هزار و 950 ساعت فعالیت ماشین آلات را قبل از سیل 26 فروردین ماه داشتیم که با 5 شبانه روز کار جهادی همکاران ما و دهیاران
و بخشداران، خسارت سیل در استان خیلی کاهش پیدا کرده است
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/547