printlogo


رییس کل دادگستری استان در نشست خبری،تشریح کرد
سرنوشت پرونده های مفاسد اقتصادی در کرمان
سرنوشت پرونده های مفاسد اقتصادی در کرمان
کد خبر: 552
رییس کل دادگستری کرمان در نشست خبری هفته قوه قضاییه در برابر خبرنگاران کرمانی قرار گرفت تا به پرسش های آنها در ارتباط با عملکرد نهاد قضایی و پرونده های اقتصادی، پاسخ دهد و برنامه های این هفته در استان کرمان را تشریح کند.موحد در این نشست خبری،شرحی از آخرین وضعیت پرونده های مفاسد اقتصادی یکساله کرمان ارایه کرد.
رییس کل دادگستری استان کرمان در بخشی از نشست خبری خود که به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد،با اشاره به پرونده های مفاسد اقتصادی که سال گذشته در دستگاه قضائی استان مطرح شده، عنوان کرد: یکی از پرونده های دستگاه قضایی در این زمینه، پیشگیری از اختلاس بانک ملی با مبلغ ده ها هزار میلیارد ریال بود که قرار بود توسط یک باند و شبکه ای که با سندسازی و ورود به سامانه بانک ملی ترتیب داده بودند، خروج این پول از بانک ملی و پست بانک را داشته باشند که با هوشیاری ماموران اداره کل اطلاعات و همکاری قضات، در حالی که چک خروج این مبلغ نیز در وجه یک شرکت صادر شده بود، گرفته شد.
وی با بیان اینکه شرکت «آریا بزرگان کویر» که شرکت کاغذی و به همین منظور تاسیس شده بود در این راستا کشف شد اظهار کرد: 14 متهم در استان های گیلان، قم، اصفهان، تهران و کرمان در راستای همین پرونده شناسایی و دستگیر شدند که دو پرونده به عنوان اخلال در نظام اقتصادی کشور و پرونده دیگری به عنوان کلاهبرداری و مشارکت در پولشویی و تضییع اموال دولتی تشکیل شده که تیرماه و مردادماه سال جاری زمان بررسی این پرونده ها خواهد بود.
موحد ادامه داد: پرونده دیگر فساد اقتصادی در اداره کل مالیاتی استان تشکیل شده که در همین راستا هفت نفر از کارکنان این مجموعه بالغ بر 6 میلیارد ریال ارتشاء داشته که موجب فرار 23 میلیارد و 600 میلیون تومان فرار مالیاتی را فراهم کرده بودند که در همین راستا 10 متهم که هفت نفر از کارکنان و مرتبطین و مودیان مالیاتی و یک شرکت همکار در همین راستا دستگیر شده و متهمان اصلی این پرونده نیز بازداشت و بعد با قرار تامین آزاد شده که به زودی منتهی به صدور کیفرخواست خواهد شد.
رییس کل دادگستری استان کرمان افزود: بعد از این اتفاق، کارگروه مبارزه با فرار مالیاتی با همکاری ادارات اطلاعات، مالیاتی، اقتصاد و دارایی و ... در استان کرمان تشکیل که خوشبختانه عملکرد خوبی داشته و توفیقات بسیار خوبی را به دست آورده است که نمونه بارز آن رسیدگی به 382 پرونده در این کارگروه و دنبال شدن این پرونده ها بوده است.
وی به پرونده دیگر مربوط به اخلال در نظام اقتصادی کشور در حوزه ارزی اشاره کرد و گفت: در این پرونده که با کار مشترک اداره کل اطلاعات و اطلاعات سپاه صورت گرفت باند بزرگ اخلال در نظام اقتصادی کشور که از طریق جذب و سندسازی و اقدامات متقلبانه برای جذب و دریافت تسهیلات ارزی به منظور ورود کالا به کشور بود، تشکیل شده بود؛ ضربه وارد شد که در همین راستا این متهمان موفق شده بودند 416 میلیون دلار در استان کرمان از سیستم بانکی دریافت کنند اما کالایی وارد استان کرمان نکرده بودند.
موحد ادامه داد: در همین راستا با اقدامات صورت گرفته توانستیم از خروج ارز از کشور جلوگیری و متهمان را بازداشت کنیم که هم اکنون اقدامات تعقیبی برای اعضای موثر باند در حال انجام است ضمن آنکه بعد از اقدام استان کرمان در راستای این پرونده، در بسیاری از استان های کشور این موضوع پیگیری و 17 نفر در زمینه این اتهام تحت تعقیب و بازداشت قرار گرفتند.
رییس کل دادگستری استان کرمان در پاسخ به سوالی پیرامون پرونده مهدی جهانگیری برادر معاون اول رییس جمهور گفت: بعد از یک سال کار اطلاعاتی در این زمینه و تحقیقات انجام شده در استان و کشور، پرونده تشکیل و به تهران منتقل شده که هم اکنون این پرونده در حال پیگیری است.
این مقام قضائی در ادامه درباره سرقت مسلحانه از بازار کرمان گفت: این سرقت ظرف 68 ثانیه اتفاق افتاد و سارقان از صحنه خارج شدند که تمام ظرفیت های اطلاعاتی، انتظامی و فنی برای شناسایی عاملین این جنایت به کار گرفته شده و هزاران نفر ساعت روی این پرونده کار شد تا به سرنخ برسیم و نا امید نیستیم و امیدواریم به زودی سرنخ اصلی برای شناسایی این سارقین و قاتلان را پیدا کنیم.
وی افزود: سرنخ هایی پیدا شده و دارد دنبال می شود و این اطمینان را به مردم کرمان می دهم که با جدیت و با استفاده از تمام امکانات این پرونده را با حساسیت دنبال می کنیم.
موحد گفت: سیستم پایش تصویری در استان کرمان باید تقویت شود و طلافروشان صنفی هستند که به شدت مورد توجه سارقان حرفه ای و مسلح هستند و پیشنهاد این است که طلافروشی ها در مکان امنی متمرکز شوند و از پراکندگی جلوگیری و امنیت مراکز طلافروشی جدی گرفته شود.    
رییس کل دادگستری استان کرمان درباره مقابله با زمین خواری در استان عنوان کرد: نمی توانیم بگوییم زمین خواری 100 درصد متوسط شده اما می توانیم بگوییم در سطح استان کرمان زمین خواری عمده نداریم.
وی تصریح کرد: در سال گذشته بیش از یک هزار هکتار اراضی دولتی رفع تصرف شد و شورای حفظ حقوق بیت المال استان همچنان فعال است و کنترل می کند تا تعرض به اراضی دولتی نداشته باشیم و ساماندهی حاشیه نشینی به جد دنبال می شود.
رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: در زمینه مفاسد مالی، دستگاه قضائی حساسیت فوق العاده ای دارد و جامعه و رسانه ها نیز حساس هستند اما بعضا مطالب مطرح شده با نتیجه تحقیقات متفاوت است.
وی درباره معوقات بانکی استان افزود: در مطالبات بانکی مسئله جدی داریم و کار دو سویه است و باید از رونق تولید حمایت کنیم که یکی از موانع جدی در مسیر بنگاه های تولیدی تامین نقدینگی است و از سوی دیگر باید مدیریت و اقداماتی انجام داد که معوقات بانکی وصول شود.
موحد بیان کرد: 180 میلیارد تومان معوقات بانکی در سال گذشته در استان وصول شده که نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است.

افزایش 2 درصدی ورودی پرونده به دادگستری استان
موحد با بیان اینکه سال گذشته دو درصد افزایش پرونده وارده به سیستم قضائی استان را داشته ایم که عدد موجوی و مختومه، افزایش سرعت دادرسی و کاهش اطاله دادرسی را نشان می دهد تصریح کرد: در مجموع رشد سه درصد خروجی پرونده در سال 97 نسبت به سال 96 را داریم و متوسط زمان رسیدگی از 94 به 88 روز کاهش یافته و کاهش 80 درصدی پرونده های مسن صورت گرفته و نرخ رسیدگی 100.63 درصد بوده است.
این مقام قضائی بیان کرد: در سال 96 ورودی پرونده ها به دادگستری استان کرمان 554 هزار و 61 فقره بوده که در سال 97 به 565 هزار و 726 پرونده افزایش پیدا کرده و خروجی نیز افزایش داشته و در سرجمع 4 درصد از مانده پرونده ها کاهش یافته است.
وی افزود: سرقت مستوجب تعذیر، ضرب و جرح عمدی، ایراد صدمه بدنی غیرعمدی براثر تصادف، توهین به اشخاص عادی، تهدید، رانندگی بدون گواهینامه، تخریب، نگهداری و مالکیت مواد مخدر، خیانت در امانت و حمل مواد مخدر جزو 10 اتهام اول استان کرمان است.
موحد در ادامه با اشاره به آمار عملکرد شوراهای حل اختلاف استان کرمان گفت: در ابتدای سال قبل 13 هزار و 479 پرونده موجودی شوراها بوده و 164 هزار و 919 وارده در طول سال داشته که 166 هزار و 354 پرونده رسیدگی شده و 11 درصد کاهش مانده را داشته اند.
وی تصریح کرد: 42 هزار و 879 فقره پرونده در شوراهای حل اختلاف استان کرمان با صلح و سازش مختومه شده و کرمان یکی از استان های برجسته کشور در این زمینه است.
عالی ترین مقام دستگاه قضایی در استان کرمان اظهار کرد: استان کرمان در صلح و سازش پرونده های شوراهای حل اختلاف زندان رتبه اول کشور را دارد و 2 هزار نفر از این طریق از زندان آزاد شده و 26 نفر متهم به قصاص از این طریق از اعدام نجات پیدا کردند.
رییس کل دادگستری استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات حوزه پیشگیری از وقوع جرم گفت: در زمینه پیشگیری رشدمدار 464 دوره آموزشی برای دانش آموزان برگزار شده، 231 جلسه آموزشی برای 61 هزار نفر از مدیران، مشاوران، مدرسان آموزش خانواده، اولیاء و مربیان و همچنین 14 جلسه آموزشی برای یک هزار و 120 نفر از زندانیان، خانواده آنان و کارکنان زندان برگزار شده است.
وی با بیان اقدامات صورت گرفته در زمینه استحکام خانواده، اعتیاد، جرائم اولویت دار استان از جمله خشونت و فعالیت های مربوط به حوزه کودک عنوان کرد: از ظرفیت علماء، سران طوایف، معتمدین و ریش سفیدان در راستای کاهش جرائم و آسیب های اجتماعی استفاده می شود.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/552